Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Jeanne

Jeanne

29-07-2013 om 11:58

Ziek en vakantie

Ik ben al een aantal maanden ziek thuis. Ik ben om de dag bezig met mijn revalidatie en daardoor kan ik over twee maanden weer mijn werk hervatten. Dit is de reden dat ik mijn vakantie dit jaar oversla, de revalidatie vind ik belangrijker.

Voor mijn ziekteperiode had ik mijn zomervakantie al aangevraagd op het werk. Mijn werkgever zegt dat ik die dagen gewoon op moet nemen, maar ik twijfel daaraan. Een vakantie staat mijn herstel toch in de weg op dit moment? Dan kan ik toch mijn vakantiedagen behouden?

Weten jullie hoe dit zit en waar ik dat kan terugvinden?

Groetjes,

Jeanne

amk

amk

29-07-2013 om 12:02

Ziek gemeld?

Als jij full-time ziekgemeld staat hoef je die dagen niet op te nemen. Zelfs als je ziek wordt in je vakantie en dus niet kunt 'genieten' van die dagen moeten ze weer aan je tegoed toegevoegd worden.

100%mama

100%mama

30-07-2013 om 08:57

Boven wetterlijke dagen

Boven wetterlijke dagen mogen ze volgens mij wel inhouden. Je hebt bijvoorbeeld wetterlijke dagen bij full time 20, maar je werkgever geeft 24 dagen, die 4 dagen zijn boven wetterlijk en mag worden ingehouden.

Maar als je echt niet weg gaat zou het wel bijzonder zuur zijn van je werkgever, je mag toch door omstandigheden je vakantie verschuiven?

Jesse_1

Jesse_1

30-07-2013 om 11:22

Waar je het kunt vinden:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/vraag-en-antwoord/mag-mijn-werkgever-mij-vragen-om-ziektedagen-of-bijzonder-verlof-in-te-ruilen-tegen-vakantiedagen.html

Kort gezegd: de werkgever _kan_ een afspraak met jou maken over de bovenwettelijke dagen. Maar de wettelijke dagen hou je altijd als je ziek bent.
Alleen als je weg wilt (dus echt op vakantie) tijdens je ziekteperiode, mag dit alleen in overleg met de werkgever. Maar ook dan zijn het ziektedagen omdat je niet echt de dagen kunt 'benutten' omdat je ziek bent.

Succes en beterschap!

kaatje43

kaatje43

30-07-2013 om 21:48

Volgens mij

Kan jij altijd vóór je vakantie je vakantie intrekken. Ook in de ziektewet moet je vakantiedagen opnemen als je weggaat. Of dat nu de wettelijke of de bovenwettelijke zijn maakt volgens mij niet uit. De bovenwettelijke blijf je trouwens houden. Je wettelijke niet, die vervallen na een half jaar. Dagen van 2012 ben je in juni 2013 kwijt.

kaatje43

kaatje43

30-07-2013 om 21:53

Amk

Ziek worden tijdens je vakantie is anders, dan op vakantie gaan tijdens ziek zijn. Er wordt vanuit gegaan dat je dan wel van je vakantie geniet, dus kost het je vakantie dagen.

kaatje43

kaatje43

30-07-2013 om 22:05

Ziektedagen is wat anders jesse

Er zijn bedrijven waar je deze dagen krijgt als een soort bovenwettelijk verlof. Het volgende staat in het wetboek:
Artikel 636 lid 1 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat slechts met instemming van de werknemer vakantie die wordt opgenomen tijdens een al ingegane periode van ziekte als vakantieverlof kan worden aangemerkt. Volgens de kantonrechter het wetsartikel niet uit dat ook zonder de instemming van de werknemer de tijdens zijn ziekte feitelijk genoten vakantiedagen als zodanig worden aangemerkt. Om dit te beoordelen is onder meer van belang of de werknemer van de door hem opgenomen vakantie heeft kunnen genieten of niet.

Of dat nu wettelijk of bovenwettelijk is maakt denk ik niet uit.

Vic

Vic

30-07-2013 om 22:18

Weg na een half jaar?

Waar staat dat, dat je vakantiedagen na een half jaar kwijt bent? Dat is toch gewoon 'geld'? Ik mag per jaar 58 uur meenemen en mag er het hele volgende jaar over doen om ze op te maken.

kaatje43

kaatje43

30-07-2013 om 22:39

Trouwens als je langdurig ziek bent

geldt deze regel niet, omdat je ze dan niet op kunt nemen. Ook niet als de werkgever je niet in de gelegenheid stelt om ze op te nemen.

Vic

Vic

30-07-2013 om 23:28

Gut

Ik dacht altijd dat vakantiedagen onbeperkt houdbaar waren. Wij hebben daar namelijk wel eens gedoe over gehad omdat mensen 'gedwongen' werden om dagen op te maken terwijl ze die eigenlijk mee wilden nemen. Dat was dan blijkbaar tot 1 januari 2012. Ik heb op jaarbasis zo'n 160 echte verlofuren (en 200+ compensatie-uren). Van die 160 neem ik meestal wel 40 a 58 uur mee, en die boek ik dan pas af als ik zomervakantie neem in het volgende jaar. Is bij ons nog niet doorgedrongen dat dat niet meer kan dus

Sancy

Sancy

31-07-2013 om 11:41

Jeanne

Je vraagt: "Weten jullie hoe dit zit en waar ik dat kan terugvinden? "
Waar je het kunt terugvinden is op de volgende plaatsen: de wet (zie 7:637 BW en http://www.arbeidsrechter.nl/ziekte-ziek-tijdens-vakantie-uitbetalen-ziektedagen ). Verder staan er vaak aanvullende bepalingen in de CAO die voor het bedrijf geldt. Tenslotte is er vaak een uitwerking van die regels in een bedrijfsreglement of personeelsregeling. Als je precies wilt weten welke regels voor jou gelden, moet je die 3 bronnen raadplegen. Dat geldt trouwens voor de meeste arbeidsrechtelijke zaken
En dan je vraag: "Een vakantie staat mijn herstel toch in de weg op dit moment? Dan kan ik toch mijn vakantiedagen behouden?" Dat hangt dus onder andere af van wat daarvoor in jouw bedrijf geregeld is. Maar het is niet raar om vakantie op te nemen als je aan het reïntegreren bent. Tenslotte ben je dan ook aan het werk, en vakantie is o.a. bedoeld om te herstellen van werkzaamheden. Het is dan wel zaak om hierover met de bedrijfsarts te overleggen.
Maar is er geen personeelsconsulent of personeelsadviseur in de organisatie die je dit kan uitleggen?

Jesse_1

Jesse_1

01-08-2013 om 23:57

Sancy

Jeanne schrijft dat ze aan het revalideren is, niet aan het reïntegreren. Dus of ze inmiddels af en toe werkt is niet bekend.

Jesse_1

Jesse_1

02-08-2013 om 00:01

? kaatje

Ik snap jouw posting helemaal niet.
Bij welk bedrijf krijg je ziektedagen als bovenwettelijk verlof? Ziektedagen zijn toch dat dagen dat je ziek gemeld bent en (dus) niet kunt werken? Er mist ook een (cruciaal) woord in de tekst die je citeert.
Maar goed, ik heb nu niet de tijd verder er op in te gaan. Suc6 Jeanne, ik hoop dat je er uit komt. Uiteraard is het flauwekul om vakantiedagen op te nemen voor dagen dat je ziek bent EN niet op vakantie gaat!

amk

amk

02-08-2013 om 09:19

Vic

het bedrijf mag afwijken van de wet indien dat gunstiger is voor de werknemer! Maar dat moet duidelijk gecommuniceerd worden.
Wij mogen ook onze wettelijke dagen langer mee-nemen en voor de uren die stonden toen de regeling inging is er een heel soepele overgangsregeling gecreerd.

amk

amk

02-08-2013 om 09:21

Kaatje

Er wordt vanuit gegaan dat je dan wel van je vakantie geniet, dus kost het je vakantie dagen.

DAt is geheel afhankelijk van hoe de bedrijfsarts dat aanmerkt.
Op vakantie gaan kan juist het herstel bevorderen en dan is het onderdeel van je herstelproces.

Vic

Vic

02-08-2013 om 11:04

Amk (o.t.)

Ik heb het nagevraagd. Leidinggevende zei dat ze het me wel verteld had vorig jaar (ik kan het me niet herinneren, en het is ook aannemelijk dat ze het niet verteld heeft want niemand wist het). Gelukkig kon ik nu met terugwerkende kracht nog opgenomen compensatie-uren omboeken in vakantie.

kaatje43

kaatje43

04-08-2013 om 21:30

Jesse

Ze zijn er echt. Bedrijven die je vrije dagen geven als beloning als je je niet ziek meldt. Als je dat dus wel doet, ben je ze kwijt.

Jesse_1

Jesse_1

04-08-2013 om 21:36

Kaatje

O, dat ken ik wel, maar dat is (volgens mij) heel wat anders dan waar hier over gepraat wordt. Ziektedagen zijn dagen waarop je niet kunt werken omdat je ziek bent.

kaatje43

kaatje43

04-08-2013 om 21:37

Jesse

Verder ben ik het natuurlijkmet je eens als je thuis blijft, maar als je weggaat ben je ze in de meeste gevallen kwijt. Nogmaals, de niet opgenomen dagen door ziekte vervallen niet binnen een half jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.