Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

software

software

02-01-2014 om 15:11

zelfstandigenaftrek/startersaftrek

Ik ben halverwege 2013 een eenmanszaak gestart (zzp-er). Ik heb een factuur gestuurd eind dit jaar waarover ik nu btw moet afdragen en ik kan ook wat BTW aftrekken. Die aftrek is zo minimaal dat ik dus btw moet betalen.

Ik vroeg me af hoe mensen dat doen die ook vorig jaar gestart zijn.

Zzp2

Zzp2

02-01-2014 om 19:09

Misschien heb ik iets verkeerd begrepen

Maar als jij met Btw factureert dan is het toch logisch dat je dat afdraagt? Ik hoop toch dat je meer factureert dan investeert. Of mis ik iets?

Tante Tiny

Tante Tiny

02-01-2014 om 22:59

Lijkt me heel normaal

Elke ondernemer moet meer btw betalen dan hij kan aftrekken. Zo niet, dan gaat het niet goed met de business.
Als je kijkt naar je omzet, moet je die altijd nemen zonder btw. Die btw is niet van jou.
Alles dat je ervan af kan trekken, is mooi meegenomen.

nonono

nonono

03-01-2014 om 00:56

niet altijd

Als je nog maar net gestart bent kan het heel goed zijn dat je eerst meer kosten maakt dan dat je inkomsten hebt. Ook kan het zo zijn dat je in een tarief zit waarbij je 0% of 6 % af moet dragen maar wel 21% kosten maakt. In dat geval kan je ook zo uitkomen dat je btw terug krijgt i.p.v. moet betalen. Maar dat is in jouw geval dus niet zo. Wat wel van toepassing kan zijn voor jou, omdat je nog maar net begonnen bent, is de kleine ondernemers regeling (KOR). Als je minder dan € 1345,- btw moet betalen dan wordt het kwijtgescholden en tot € 1883,- moet je een percentage betalen. Verder hoop ik dat je flink gaat draaien natuurlijk maar zet dan wel meteen je btw opzij zodat je die kunt betalen.

BTW en startersaftrek

BTW, startersaftrek en zelfstandigenaftrek zijn drie verschillende dingen. BTW is een belasting die je bovenop een dienst/product moet heffen. Die belasting moet je dus ook afdragen aan de belastingdienst. Als jouw rekening 100 euro is, komt de BTW van 21% er bovenop. Dat geld is dus niet van jou maar voor de belastingdienst! Meteen apart zetten dus. Ik ben ook klein begonnen maar draag nu per kwartaal een paar duizend euro af aan BTW. Als je dat niet apart hebt staan, kom je in grote problemen.
Aan het einde van het boekjaar heb je een bepaalde omzet gedraaid. Voor je inkomstenbelasting gaat betalen, mag je de startersaftrek en de zelfstandigenaftrek toepassen. Ik zou je aanraden een boekhouder te nemen die de jaarrekening voor je kan opstellen en verstand heeft van alle aftrekposten. Dat betaalt zich bij mij ruimschoots terug.
Het kan zijn dat het rendabeler is om pas volgend jaar de startersaftrek toe te passen, omdat je nu nog relatief kort ZZP-er bent. Ook dat kan een goede boekhouder je vertellen.

nonono

nonono

03-01-2014 om 17:38

oja

Ik zie nu pas dat je het in je titel hebt over starters-en zelfstandigenaftrek; die hebben inderdaad niet zo veel met je btw te maken. Overigens moet je voor het afgelopen jaar ook even goed kijken of je wel in aanmerking komt voor starters-en zelfstandigenaftrek: je moet daarvoor aan het urencriterium voldoen anders mag je die niet toepassen. Ik weet niet hoe lang je zaak al bestaat maar als dat bijvoorbeeld een half jaar is dan moet je flink wat uren per dag gedraaid hebben wil je aan dat criterium voldoen. Even opletten dus. En inderdaad: neem een boekhouder. En lees de website van de belastingdienst eens goed door. Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.