Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ffzo

ffzo

16-12-2014 om 20:42

Zelfstandigen zonder werk?

Stel je bent beiden zelfstandig.
En je kunt allebei ECHT niet meer werken; evt. tijdelijk of geheel.
Is er dan ENIGE opvang eigenlijk??
(moet je je huis opeten bijvoorbeeld)? Wie weet dit?
of terwijl: is een arbeidsongeschiktheidsverzekering handig?

guera

guera

16-12-2014 om 21:36

verzekering

Ik vind het uitermate onverstandig als je allebei zzp bent en geen enkele verzekering hebt. Minstens 1 vd 2 moet dat toch doen. Uitrekenen hoeveel buffer je hebt en na hoeveel maanden de verzekering uit moet keren. Hoe meer eigen geld hoe lager je premie dan kan zijn. Opeten van huis weet ik niet precies maar duidelijk zal zijn dat als je een hypotheek hebt met 1000 euro lasten dat je dan toch een keer je huis uit zal moeten als je beiden niet kan werken.

Risico

Dat is het risico van ondernemen. Verzekeringen, buffers moet je zelf regelen. Arbeidsongeschikt, wa voor je bedrijf, het zijn flinke kostenposten.
Als er niets meer binnenkomt kan je een soort uitkering krijgen via de gemeente. Maar die uitkering is op bijstandsniveau en is een lening. Dus je huis moet in de verkoop en dan mag je blij zijn als er geen restschuld overblijft.
Als je geen buffer hebt om je vaste lasten te kunnen betalen en niets meer kunt lenen is het einde bedrijf en een periode van schulden en alle ellende die daar bij komt.
Dus bepaalde verzekeringen zijn verstandig, of je moet zelf tegenvallers op kunnen vangen. Ook goed de kleine lettertjes lezen van een arbeidsong. Verz. Ze keren niet je omzet uit ofzo, ook dan is het puur om nog te kunnen leven en eten, en ze keren vaak pas na enkele maanden uit, dus een buffer blijft verstandig.

alleen de bijstand

Als je geen inkomen hebt rest alleen de bijstand (pardon, per 1-1-2015: participatiewet). Als je vermogen niet hoger is dan de grens en je inkomen ook niet. Of je dan nog je zelfstandige bedrijf kan blijven voeren, moet je maar afwachten. Bijstand aanvragen voor (ex-)zelfstandigen is in de praktijk ook nog wel eens problematisch omdat ze nog meer papierwerk moeten inleveren dan gewone aanvragers.

Hoe dan ook: bijstand, anders niks. En dan inderdaad huis opeten (dwz: bijstand onder hypotheek). Maar zoals Guera terecht opmerkt: als je een beetje substantiële woonlasten hebt dan moet je vanzelf je huis een keer uit als je inkomen wegvalt.

Ja, een arbeidsongeschiktheidsverzekering is duur (breek me de bek niet open), maar nee, je kan niet zonder.

Alleen als je met je zzp-inkomen structureel op of vlak boven het sociaal minimum zit en in een sociale huurwoning woont kun je je veroorloven om een verzekering te laten schieten, want dan is de klap te overzien als je inkomen wegvalt (bijstand + hogere huurtoeslag). De rest zal op de tanden moeten bijten en de verzekeraar moeten betalen. Of een jaarinkomen op de bank moeten hebben staan, dat kan natuurlijk ook.

De premie is overigens aftrekbaar van de inkomstenbelasting.

Groeten,

Temet

nogmaals over bijstand en huis

Ik herhaal nog even wat ik in mijn vorige posting zei. Het "opeten van het huis" hoeft niet te betekenen dat het huis in de verkoop moet. Het punt is dat je dan wel geld hebt, maar geen huis. Een ander huis kopen kan meestal niet, en de huurhuizen liggen niet voor het oprapen. En de gemeente gaat ook niet zomaar gezinnen op straat knikkeren, het zou een beetje een zootje worden zo. Als er dus geld in de woning zit, dan wordt de bijstand onder hypotheek verstrekt en moet die worden terugbetaald als de woning ooit wordt verkocht.

Hier bijvoorbeeld de praktijk in de gemeente Amsterdam. Een halve ton vermogen in de eigen woning wordt daar zelfs niet eens meegeteld. http://www.amsterdam.nl/beleidwerkeninkomen/6-middelen/#6_3_4_8_Onroerende_zaken__woonschepen_en_woonwagens

Veel mensen hebben het idee dat je je koophuis moet verlaten om bijstand te kunnen aanvragen, die soep wordt lang niet altijd zo heet gegeten.

Wat ondernemer zegt: verkopen en maar hopen dat er geen restschuld overblijft, klopt niet. Als de woning onder water staat vertegenwoordigt die geen vermogen, want vermogen is bezittingen min schulden. Is de schuld hoger dan de waarde van de woning, dan telt dat voor de bijstand dus niet mee. Maar het probleem blijft dat de hypotheek meestal niet van een bijstandsuitkering kan worden betaald (en al helemaal niet als bij de berekening van de te betalen maandlasten is uitgegaan van een forse hypotheekrenteaftrek, want eenmaal in de bijstand valt er bitter weinig af te trekken en kan de nettomaandlast dus stijgen).

Groeten,

Temet

en nog over verzekering

Ik lees nu dat Ondernemer zegt dat een verzekering niet je omzet uitkeert. Het is te hopen van wel. Bij mij wel, tenminste, als ze mijn winst zouden uitkeren had ik er weinig aan want mijn kosten lopen door igv ziekte. Je kan gewoon een verzekerd bedrag afspreken. Maar hoe hoger het verzekerde bedrag, hoe hoger de premie. Veel meer verzekeren dan je gewone omzet kan overigens vaak weer niet.

En ja, je moet dus je omzet verzekeren en niet je winst, tenzij je kosten direct stoppen als je werk ook stopt. Als je bijvoorbeeld een bedrijfsruimte huurt of een auto leaset is dat al niet het geval.

Groeten,

Temet

ff zo

ff zo

17-12-2014 om 22:30

wat verschrikkelijk oneerlijk eigenlijk

dit klimaat is toch eigenlijk super slecht voor ondernemers? waarom doet niemand daar wat aan? en die werknemers maar lekker achterover leunen, ziek zijn, vakantiegeld krijgen, etc.
nou, misschien toch wel verstandig dus; alleen lijkt het me wel zo dat de verzekering alleen maar gaat uitkeren als je HELEMAAL niets meer kan, dat zijn dan de kleine lettertjes...

ZZPer

ZZPer

17-12-2014 om 22:39

Broodfonds

Ik ben lid van een Broodfonds. Dat is een groep ZZP-ers die ieder op een aparte rekening sparen en daar de zieken uit de groep van onderhouden. Uiteraard volgens vaste regels. Kijk maar eens op Broodfonds.nl. Veel voordeliger dan een arbeidsongeschiktheidsverzekering en als er niemand ziek wordt blijft het geld van jou. Er zitten natuurlijk ook nadelen aan, bijvoorbeeld dat we maar twee jaar uitkeren. Voordeel is dat je iedereen in je groep kent, de saamhorigheid is groot. Wij hebben nu één zieke die door 40 man wordt ondersteund. Zo betaal je maar een klein beetje en als je ziek ben krijg je 40 kleine beetjes, die onder het bedrag vallen waarover je belasting moet betalen. Fijn systeem!

ffzo

Nee, dat is niet zo. Een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering keert uit als je je eigen werk niet meer kan doen (ik ken meerdere mensen die er een beroep op hebben moeten doen en die konden heus nog wel iets, maar niet hun eigen werk volledig). Als je als zelfstandige uitvalt ben je echt goed geholpen met een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ze keren echt wel uit, maar ja, daar zijn de premies dus ook naar.

De definitie van het begrip arbeidsongeschiktheid is wel iets om op te letten bij verzekeringen. En dan niet alleen bij de AOV voor zelfstandigen, maar bijvoorbeeld ook bij de verzekering die je hypotheeklasten doorbetaalt als jij arbeidsongeschikt wordt. Lang geleden probeerde men mij zoiets aan te smeren: als je volledig arbeidsongeschikt was voor de WAO nam die verzekering de betalingsverplichting over. Nu verdiende ik ook toen al mijn brood met WAO-procedures, dus ik kon een beetje inschatten hoe groot de kans was dat ik ooit van die verzekering gebruik zou kunnen maken en heb vriendelijk bedankt.

Groeten,

Temet

ZZp-er

Ik heb erover gelezen. Klinkt goed. En een uitkeringstermijn van twee jaar is niet slecht, het geeft je de tijd om zo nodig plannen te maken om op een andere manier te verdienen, of op een andere manier je leven om te gooien.

Maar ik vraag me af: hoe zit het met ZZP-ers met heel hoge kosten? Ik werk in een branche waarin bedrijfskosten van meer dan tweeduizend per maand per persoon niet ongebruikelijk zijn. Dat komt dus nog bovenop het inkomen dat verzekerd moet worden. Lijkt me lastig te dragen voor een groep die verder bestaat uit mensen als, ik noem maar wat, een pianostemmer die vziw alleen zijn gereedschapssetje en zijn fiets als kosten heeft.

Groeten,

Temet

ff zo, oneerlijk?

Een zzp'er moet zelf zorgen voor zijn voorzieningen als vakantie(geld), inkomen bij ziekte en verzekering tegen aansprakelijkheid. Dat is het kenmerk van zelfstandig ondernemerschap. Als de inkomsten de reserveringen voor die voorzieningen niet toelaten om een fatsoenlijk inkomen te genereren, dan is de prijs die je aan je klanten doorberekend niet hoog genoeg. Als een hogere prijs leidt tot minder klanten, dan is de markt voor jouw diensten of producten te klein om het bestaansrecht van je onderneming te rechtvaardigen.

skik

Mej. Griffel

Mej. Griffel

19-12-2014 om 14:47

duur

Mijn man is zzp-er en voor ons is een arbeidsongeschiktheidsverzekering te duur. Mocht hij geen klussen meer krijgen (we hebben wel een buffer), dan moet hij een baan gaan zoeken in vaste dienst.

coco

coco

19-12-2014 om 20:51

zwager

Mijn zwager schoof de arbeidsongeschiktheidsverzekering steeds voor zich uit.....en toen was het te laat. Eenmaal in de medische onderzoeksmolen werd hij niet meer geaccepteerd.
Mijn schoonzus had/heeft een heel klein baantje.

Nu heeft mijn zwager een progressieve ziekte,is bedrijf failliet, gedwongen verkoop van het huis en krijgen ze hulp van de voedselbank.

Mijn man is ondertussen voor zichzelf begonnen en koste wat kost wilde hij een verzekering (en ik ook).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-12-2014 om 22:24

ffzo, oneerlijk?

Wat een bijzondere reactie ffzo.
Er IS een vangnet voor ondernemers: de bijstand. Wil je meer, dan moet je dat zelf organiseren. Wat had je anders in gedachten?

oneerlijk

"en die werknemers maar lekker achterover leunen, ziek zijn, vakantiegeld krijgen, etc."

Tjonge, wat een aparte blik heb jij op werknemers. Maar weet je: als je het dan zo oneerlijk vindt allemaal, dan word je zelf toch ook lekker zo'n luie werknemer?

Jippox

Ik neem aan dat ffzo geen ondernemer is, anders is ffzo blijkbaar niet op de hoogte wat bruto of netto inhoud. Lijkt mij een eerste vereiste bij ondernemen. Ik ken een "ondernemer" die niet wist dat er nog inkomstenbelasting over het verdiende geld moest worden betaald.
Ik hoop dus dat deze vragen gesteld worden door een leek.

Barvaux

Barvaux

21-12-2014 om 13:33

wil

Waar staat dat ffzo niet weet wat bruto/netto is en als dat zo al zou zijn is dat ook niet handig voor werknemers (je gaat 2400 per maand verdienen....)

Barvaux

Een ondernemer berekend zelf zijn uurprijs Barvaux en weet dus ook dat er geen premies ingehouden worden. Ffzo vindt het raar dat een aow premie voor zelfstandigen zo duur is, als je in loondienst bent weet je dat de werkgever hier aan meebetaald.
Dit hoor je toch te weten als je ondernemer bent, wilt worden?
Je gaat daar je uurprijs mede op berekenen. Als werknemer weet je toch ook waar het verschil in zit tussen bruto/netto? Pensioenfonds, verzekeringen, ik weet wel waar het blijft. Jij noemt een voorbeeldbedrag, zo kan je idd een rekensom maken.
Als ondernemer heb je dit geleerd, als het goed is, is toch handig bij het boekhouden. Dus de vraag van ffzo en de verontwaardiging, zijn niet vreemd, althans, voor een leek

aow

=wao

Hier zo een

Inderdaad. Je moet het zelf betalen en daar moet je dus ook je uurtarief of winstmarge op afstemmen.

Toen wij voo onszelf begonnen ( jaren 80 ) Hebben we eerst een periode niks gregeld. Toen er kinderen kwamen en het inkomen inmiddels bestendig, hebben we wel een verzekering gesloten.

Inmiddels is de verzekering alweer gestaakt. Niet meer nodig (kinderen het huis uit).

Ik heb het altijd een groot voordeel gevonden dat wij zelf ons pensioen en wao etc. konden regelen. Zoveel en zolang als we wilden. Het is een beetje suf om niks te regelen ( en dus ook niks.te betalen) om vervolgens te jammeren over werknemers voor wie alles geregeld is.

Annet

Annet

21-12-2014 om 21:10

Eens met M Lavell

Jaren geleden stapten veel van mijn collega's over naar een leven als zelfstandige. De uurtarieven waren flink, hun inkomsten waren riant.
Nu gaat het economisch minder en dan wordt er geklaagd?
De grote uitzondering vind ik mensen die noodgedwongen zzp-er zijn. Dat zijn een soort verkapte uitzendkrachten die juist minder verdienen dan degenen die in loondienst zijn. En ook geen mogelijkheid hebben om die uurtarieven marktconform te maken. Daar zou ik graag een goede regeling voor zien.

Mej Griffel

"Mocht hij geen klussen meer krijgen (we hebben wel een buffer), dan moet hij een baan gaan zoeken in vaste dienst."

Als het werk opdroogt omdat er geen werk meer is dan moet er een baan gezocht worden in vaste dienst inderdaad, maar als je man niet kan werken doordat hij arbeidsongeschikt is geworden, waar had hij dan gedacht die baan in vaste dienst vandaan te halen? De Nederlandse werkgevers staan niet te springen om mensen met medische sores in dienst te nemen, maar dat had je vermoedelijk al eens gehoord.

Nou ja, als je een forse buffer hebt dan kan je het daarvan een tijdje uitzingen natuurlijk.

Groeten,

Temet

ZZPer

ZZPer

21-12-2014 om 23:29

Temet

De maximale uitkering bij het Broodfonds is 2500 euro, dus voor iemand met zulke hoge bedrijfskosten is dat misschien niet de beste keuze. In mijn Broodfonds zitten consultants, tekstschrijvers, mensen uit de bouw, een advocaat, iemand met een transportbedrijfje. Blijkbaar hebben die genoeg aan dat bedrag.

ZZPér

Dan is die advocaat vermoedelijk een eenpitter met kantoor aan huis en/of een behoorlijk verdienende partner

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.