Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Even zo

Even zo

29-06-2013 om 17:05

Zelfstandige met te weinig winst

Ik ben al heel wat jaren zelfstandig. In 2012 heb ik voor het eerst zo weinig winst behaald, dat ik geen belasting hoef te betalen. Dat komt mede door de zelfstandigenaftrek, waardoor ik onder een bepaalde grens kom. Nu is 2013 alweer een stuk erger dan 2012, dus zal ik dan ook geen belasting hoeven betalen. En voor 2014 verwacht ik hetzelfde.

Wat ik me nu afvraag is of de belastingdienst op grond hiervan kan besluiten dat ik geen echte zelfstandige ben. Ik heb wel inkomsten uit mijn bedrijf, maar samen met de kosten en de zelfstandigenaftrek komen die onder het belastbare inkomen.

Weet iemand hoe de belastingdienst hiermee omgaat? Zij snappen ook wel dat het in de hele branche niet goed gaat. En ik wil niet als particulier de bijstand in, want ik heb wel spaargeld. Dat is echter als oudedagvoorziening bedoeld. Dus ik wil ondernemer blijven.

ook zelfst.

ook zelfst.

29-06-2013 om 18:55

Ik lees even mee

Wat goed dat u als zelfstandige ondernemer toch doorgaat, dat doen wij ook (vriend en vriendin) ondanks dat het geen vetpot is. Maar mensen werken hier ook zelf aan mee, doordat ze niet al te veel willen betalen, en aldoor maar naar beneden gaan voor de offerte. Ik weet niet wat voor uw werk u doet. Maar veel succes gewenst.

Nihil-aanslag

Heb ook een aantal jaren geen belasting betaald, maar kreeg elk jaar weer m'n VAR-WUO. Belangrijk is dat je voldoende opdrachtgevers hebt, voldoende uren maakt etc. Als je namelijk voldoende aftrekposten hebt kun je altijd op nul uitkomen ongeacht de winst die je maakt.

mirreke

mirreke

29-06-2013 om 20:32

Geen probleem

Mijn partner isnu ook al een aantal jaar zzper zonder winst. Tot nu toe geen problemen mee gehad.

Overigens is het plan om de zelfstandigenaftrek af te schaffen...

mirjam op haar ipad

Even zo

Even zo

30-06-2013 om 16:43

Fijn, en niet zo fijn