Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

schoonmoeder

schoonmoeder

19-12-2013 om 16:55

Ze komt bij ons wonen

Mijn buitengewoon lieve "schoondochter", al twee jaar verkering met mijn zoon van 21, heeft het thuis definitief helemaal gehad, en komt bij ons wonen. Wij hebben plek in ons huis en ons hart, dus dat is geen probleem. Ik heb wel wat praktische vragen. Ze zal zich moeten uitschrijven in de gemeente waar ze woont en zich hier moeten inschrijven. Ze kan waarschijnlijk wel terecht bij ons huisarts en tandarts. Ze is 21, maar haar vader is mede-gemachtigde van haar bankrekening, ik denk dat ze dat zelf kan wijzigen bij haar bank? Aangezien ze 21 is?
Ze is gestopt met haar studie sinds september, en weet dat ze dat voor 1 febr. bij Duo moet melden. Haar zorgverzekering papieren heeft haar vader, dus ze gaat thuis even kijken hoe en wat, als hij er niet is.
Is er nog meer waar ze aan moet denken?
En wat zijn de consequenties voor ons? Wij krijgen geen toeslagen enzo, maar hoe zit dat belastingtechnisch, als ze gaat werken?
Bedankt voor het meedenken alvast.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2013 om 20:46

ze kan toch

Gewoon een andere verzekering nemen? Of via internet haar gegevens inkijken?
Voor haar bankrekening zou ik langs de bank gaan voor info. Ze moet haar machtiging intrekken. Dat zal wel schriftelijk moeten.
De belasting weet ik niet.

Wat ik me afvraag: is vader een controlfreak of heeft het meisje echt moeite met het regelen van haar zaken?

Suze

Suze

19-12-2013 om 21:18

Het klinkt een beetje

alsof je er een kind bijkrijgt. Ze is al 21, een leeftijd waarop ze allang op zichzelf zou kunnen wonen.

Je vraag over de belastingconsequenties als ze gaat werken, die snap ik goed. Misschien weten anderen meer daarover. Anders op de site van de belastingdienst kijken of anders de belastingdienst bellen.

Maar alle andere dingen: ze is toch oud en wijs genoeg om dat zelf te regelen? Of anders, als ze het niet weet, dat ze het zelf kan uitzoeken.

Kijk uit dat je niet teveel zorg voor haar van haarzelf overneemt. Als ze uit huis wil, zal ze toch echt dingen zelf moeten regelen.

Ik zou haar vooral stimuleren dingen zelf uit te zoeken. Dat je even de onderwerpen noemt: bank, ziektekostenverzekering, huisarts, tandarts etc., oké, maar verder zelf laten regelen. Wordt ze een grote meid van .

schoonmoeder

schoonmoeder

19-12-2013 om 22:44

dat. weet. ik

Ik ben het met.jullie eens, maar dit meisje komt uit een traditioneel Chinees gezin. Daar wordt je geacht tot je huwelijk thuis te wonen en te luisterennaar je ouders, ongeacht leeftijd. Dit is voor haar een enorme stap, en als we haar een beetje kunnen helpen met dit op poten zetten doen we dat. We denken mee, zeg maar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.