Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

jennifer c. smith-van dijk

jennifer c. smith-van dijk

22-11-2013 om 21:51

zaaddonor worden voor kennis van kennis

Mijn vriend overweegt om zaaddonor te worden voor een alleenstaande kennis van een kennis. Nu willen we wel goed nadenken over wat de juridische consequenties hiervan kunnen zijn. Ik heb al een beetje zitten googlen, maar word nog niet veel wijzer. Ik vond alleen een alarmerend berichtje dat zaaddonoren van bijstandsmoeders in sommige gemeentes alimentatie moeten betalen. Klopt dat?
We willen iig ook de belangen van onze eigen kinderen waarborgen en willen dus ook weten of er consequenties zijn mbt bijvoorbeeld erfrecht; ervanuitgaande dat het kind dat hieruit voortkomt, geen wettelijke vader zal hebben, aangezien moeder alleenstaand is.
Verder; wat als moeder overlijdt of als kind zelf op een gegeven moment meer contact wil, dan wat wij aankunnen. Natuurlijk moet een kind zijn oorsprong kunnen achterhalen en mogen weten wie zijn biologische vader is, maar kan een kind ook bepaalde eisen stellen aan een zaaddonor?
Nou ja, zomaar wat dingen die door mijn hoofd schieten, maar wellicht zijn er nog tientallen andere dingen waar we rekening mee zouden moeten houden. Het gaat mij in deze met name dus over de juridische consequenties; de emotionele consequenties nemen we zeker ook mee in de overweging, maar kunnen we beter zelf inschatten.
Tips over instanties waar we meer informatie kunnen halen, zijn ook van harte welkom!

Angela67

Angela67

22-11-2013 om 22:04

eigen naam?

hoi Jennifer,
Inhoudelijk heb ik geen tips voor je, maar ik zou in ieder geval een nickname kiezen om op dit forum te schrijven.
Groet,
Angela

wizzer

wizzer

22-11-2013 om 22:09

nee dat klopt niet

Hier een hele duidelijke folder:
http://www.umcg.nl/SiteCollectionDocuments/Zorg/ZOB/Z/Informatie%20voor%20een%20eigen%20zaaddonor%20VLC%20617%200610.pdf

Over het vaderschap:
De relatie zaaddonor – donorkind
De wet verbindt uitsluitend rechten en plichten zoals het dragen van de achternaam, nationaliteit , uitoefenen gezag, voorzien in levensonderhoud, omgangsrecht en erfrecht aan het juridisch vaderschap.
Tussen een zaaddonor en een donorkind bestaat een genetische band, maar er is géén sprake van juridisch vaderschap.
De zaaddonor heeft tegenover het donorkind dan ook geen rechten of plichten.
Een veelgestelde vraag is of er later toch nog plichten voor u kunnen ontstaan. Het antwoord daarop is nee, tenzij u zelf het initiatief daartoe neemt, door:
a. Het kind te erkennen
Het initiatief moet van uzelf uitgaan en hieraan zijn wettelijke voorwaarden verbonden.
b. Het kind te adopteren
Ook hiervoor zult uzelf het initiatief moeten nemen en ook hieraan zijn vele wettelijke voorwaarden verbonden.

Verder kunnen donorkinderen pas op hun zestiende via de stichting donorgegevens de naam van hun donor opvragen. Als het gaat om een bekende donor zul je met de ouders hier afspraken over moeten maken.

jennifer c. smith-van dijk

jennifer c. smith-van dijk

22-11-2013 om 22:23

angela67 en wizzer

@ Angela; bedankt voor je suggestie, maar ik heb een nick hoor; een combi van namen die ik zojuist op tv zagbij de voice Maar ik vind het fijn dat je me wil waarschuwen!

Wizzer; dank voor je link; ik ga hem eens goed bestuderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.