Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2015 om 19:30

WW met weinig zicht op baan

Ik zeg niet dat ik nooit meer een baan zal vinden, maar ik vraag me af wat ik kan doen als het vanwege mijn ogen serieus een probleem wordt om passend werk te krijgen. Het wordt er niet beter op. Vroeger zat ik in de WAO, daar ben ik uitgekeurd. Steven ik domweg af op een aanvulling naar bijstandsniveau, of moet ik mijn oogarts eens vragen om op papier te zetten wat er loos is en dat bespreken bij het UWV? Ik ben niet ziek. Die weg wordt het dus niet.

Hortensia

Hortensia

14-08-2015 om 20:10

lastig

Er wordt voor de WIA (zo heet dat tegenwoordig) gekeken naar wat je nog kunt. En ook voor slechte ogen is er vast nog wel werk te vinden, op papier dan. Hoe dat in de praktijk gaat is een ander verhaal, maar als jij op papier nog geschikt bent voor telefoniste, pianostemmer of rieten manden vlechten, krijg jij géén WIA. Ook al is er geen enkele baan meer te vinden in die branches.

Een oriënterend gesprek met de WIA is nooit verkeerd natuurlijk. Maar hou rekening met een nee, en bereid je voor de bijstand voor (heeft jouw man een inkomen beneden bijstandsniveau?).

Niemand kan jou in ieder geval verwijten dat je niet genoeg je best hebt gedaan!

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2015 om 21:41

Hortensia

Mijn man heeft voor een echtpaar in zijn eentje onder bijstandsniveau.

Ik heb nog even hoor. Ik heb nog recht op 18 maanden meen ik. Ik maak me gewoon een beetje zorgen over de toekomst. Ik moet nog ruim 14 jaar voort.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-08-2015 om 21:43

Man

Mijn man heeft overigens een WIA-uitkering.

Krullevaar

Krullevaar

14-08-2015 om 21:56

leeftijd?

Afhankelijk van je leeftijd is WIA vaak wel een optie. Zie het om me heen vaker gebeuren bij laag opgeleide 60 plussers. Schoonvader zit ook in de WIA maar kan genoeg en klust volop bij (en erger in me dood aan).

Helaas

Voordat je aan WIA toekomt is de vraag of je ongeschikt bent voor je eigen werk. Je eigen werk is callcentremedewerker. Daar ben je geschikt voor. Als je ziek was had je wel ZW gehad ipv WW.

Je man heeft wel WIA, toch? (IVA, vermoed ik...). Als jouw WW ophoudt en je nog niets anders hebt moet hij als de gesmeerde bliksem een toeslag op grond van de toeslagenwet aanvragen, daarmee wordt dan zijn uitkering op bijstandsniveau getild. Jij hebt nergens recht op in dat geval.

Je kan met UWV praten over begeleiding naar werk, ook nu al. Of dat behalve een gesprek ook nog iets concreets oplevert weet ik niet.

Helaas, maar een betere boodschap heb ik niet voor je.

Groeten,

Temet

kostendelersnorm

Kaaskopje, ik lees net dat per 1 juli 2016 de kostendelersnorm wordt ingevoerd in de Toeslagenwet. Hou dat in de gaten, als het ernaar uitziet dat jullie een beroep op die TW moeten doen moet je tevoren even goed uitzoeken hoe het zit met de normen als je dochters nog inwonen. Die zijn beide meerderjarig, toch? Zolang ze studeren is er niks aan de hand, maar als ze geen recht op studiefinanciering hebben tellen ze voor de kostendelersnorm mee als inwonende volwassenen en dat kan tot een verlaging van jullie uitkering leiden.

Een beetje vroeg nog, en wie weet hoe de regeling er tegen die tijd uitziet, maar ik meld het maar alvast.

Overigens: voor de toeslagenwet geldt geen vermogenstoets en ook op andere punten is die wet gunstiger dan de bijstandswet - pardon, Participatiewet (krijg het mijn toetsenbord bijna niet uit). Meer informatie over de Toeslagenwet vindt je op de site van UWV, overigens.

Misschien moet je toch inderdaad maar eens contact met UWV opnemen. Weet ook niet of er nog speciale voorzieningen voor jou mogelijk zijn, want hoewel je geen recht hebt op WIA voor zover ik weet heb je natuurlijk wel reële beperkingen. Kan zelfs wel zijn dat dat in je voordeel gaat werken: werkgevers moeten een bepaald percentage mensen met een beperking in dienst gaan nemen. Als jij nu een etiketje krijgt terwijl je verder prima inzetbaar bent (als ze je maar geen chauffeur of verkeersregelaar laten worden) dan willen ze je misschien juist graag hebben.

Heel veel sterkte ermee

Temet

mirreke

mirreke

18-08-2015 om 13:53

Klopt kaaskopje: kijk eens hier

Jij hebt toch last van verminderde visus? Geen idee of er wat bijstaat, maar kijk eens hier, voor werken bij de overheid voor mensen met een arbeidsbeperking:

https://www.werkenvoornederland.nl/de-rijksoverheid-als-werkgever/werknemers-met-een-arbeidsbeperking

Ik weet er niet genoeg van, maar je moet een wajong- of een wsw-indicatie hebben om te mogen solliciteren.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2015 om 01:21

bedankt voor het meedenken

Maandag gaan we naar een sociaal huppeldepup plein van de gemeente. Daar schijnt van alles verzameld te zijn voor informatie. Daar ben ik donderdag op gewezen. Ik hoop daar wat antwoorden te krijgen. Ik ga nu de link even bekijken.

En, hoe ging het?

En, Kaaskopje, hoe ging het? Nog iets wijzer geworden op het plein van de gemeente? (welk plein? Waagplein?)

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2015 om 21:26

Temet

Het was het Sociaal Wegwijsplein. Voor financiële vragen heb ik wat tips gehad. We moeten een digitaal formulier invullen en aan de hand daarvan kan er meer gezegd worden. Nu nog een computer waar ik dat op kan doen want... ons trouwe computertje is overleden. Balen hoor. Uiteraard zijn er wel gelegenheden waar je op de computer kunt, maar voor dat soort invulwerk zit je thuis het beste.

he jak

Jakkes, wat vervelend nou. Heb jij dat weer. Tip: bazuin overal rond dat je om zo'n ding verlegen zit. Altijd een goed idee als je een electrisch apparaat nodig hebt, want heel vaak heeft iemand nog iets staan dat-ie al heeft vervangen maar nog niet weggegooid vanwege je-weet-maar-nooit.

Groeten,

Temet

overigens

Kennelijk geen concrete hulp bij het zoeken naar een baan. Was er al bang voor, maar jammer is het wel.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-08-2015 om 23:30

Wij

Hebben er nog wel een. Maar ik geloof niet dat wij echt bij elkaar in de buurt wonen.

Margareta

Margareta

24-08-2015 om 23:49

Misschien ik ook

Ik vraag t na

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2015 om 09:30

Temet

Ik heb al een oproep op zo'n gratis facebookgroep gezet. Voor wek moet ik bij het uwv zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2015 om 09:34

Ginny en Margareta

Waar wonen jullie? Ik heb momenteel geen alias emailadres wat ik kan noemen. Als jullie je woonplaats niet willen noemen, stuur ik via forembeheer een berichtje.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2015 om 09:36

voor wek

Haha, gekke telefoon! Voor werk uwv, voor wek de wekker

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.