Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

carla

carla

14-02-2014 om 08:13

WW en stufi

Beste allemaal,

Mijn zoon van 19 heeft naast zijn studie drie jaar voor een supermarkt gewerkt op zaterdag en in de avonduren. Helaas bieden ze geen vaste contracten en komt hij per 1 maart zonder bijbaantje te zitten omdat zijn contract niet wordt verlengd.

Hij verdiende gemiddeld zo'n 300 euro netto per maand. Heeft hij nu recht op ww over deze inkomsten?
In totaal heeft hij volgens uwv vier jaar arbeidsverleden (met andere bijbaantjes meegerekend).

Hij heeft ook een studiefinanciering voor zijn MBO-opleiding.

Weten jullie hoe dit nu precies zit en of je recht hebt op ww als je stufi krijgt?

Bedankt!
Carla

ja, hij heeft recht

Ja, hij heeft gewerkt en vziw gewoon recht op WW. Hij heeft gewerkt naast zijn studie, dan heeft hij ook recht op WW naast zijn studie. Hij moet het nu wel zo ongeveer gaan aanvragen trouwens, uiterlijk op 1 maart, maar liever eerder.

Hij moet wel voor eenzelfde aantal uren beschikbaar zijn voor werk en ook solliciteren, maar dat zal het probleem niet zijn.

Groeten,

Temet

Andrea

Andrea

14-02-2014 om 17:37

Raar, ww voor een 19-jarige

Het zal wettelijk wel kloppen, maar wat een raar idee geef je je kind mee dat hij recht heeft op ww na een bijbaantje. Ik zou zeggen: nieuw bijbaantje zoeken.

Andrea

Er zijn ook premies voor hem afgedragen hè? En wie zegt je dat hij geen nieuw bijbaantje zoekt? Hij heeft trouwens een sollicitatieplicht, dus hij zal wel moeten.

Maar even los daarvan: waarom zou een 19-jarige geen recht op WW moeten hebben voor zijn 'bijbaantje'? Voor veel studerenden is een baan naast de studie noodzakelijk om alle kosten te betalen en/of niet met een enorme studieschuld te eindigen.
En iets breder getrokken: als je gaat beginnen met redeneringen dat sommige banen minder belangrijk zijn dan andere, dan zijn de laagstverdienende part-timewerkende helften van stellen - lees: vrouwen - de volgende categorie die geen recht heeft, want het is maar een 'bijbaantje'.

Groeten,

Temet

carla

carla

15-02-2014 om 02:50

Dank

Dank voor jullie reacties.

Natuurlijk is hij op zoek naar een nieuw bijbaantje,niets liever dan dat. Maar inderdaad, er zijn premies voor afgedragen en hij heeft het geld hard nodig voor zijn studie. Ik geef hem zeker niet het idee dat hij misbruik van de ww moet maken maar wel dat hij er recht op heeft als hij hard heeft gewerkt en ongewenst zijn (bij)baan verliest, net als ieder ander.

Groet,
Carla

Dalarna

Dalarna

15-02-2014 om 16:08

hmm hoe zit dat ook weer?

Moet je geen rekening houden met die maximale 2 jaar? Ik weet niet precies hoe het zit en weet niet zo goed hoe ik er naar moet zoeken maar ex-collega's van mij zaten daar over te praten. Moet ik nu wel of niet en dat ging bij vermindering van werk. Dus dat je eerste gemiddeld 20 uur per week werk had en toen naar 15 uur of minder ging. Misschien is dat anders hoor maar als je die 2 jaar te vroeg op maakt kan dat nadelig zijn voor later.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2014 om 17:41

Recht op WW

"...in minimaal 26 weken heeft gewerkt in de 36 weken voordat u werkloos werd (wekeneis)."

Als een jongere vier jaar heeft gewerkt en dan zijn baan volledig kwijraakt, is er m.i. recht op WW. Ik weet even niet hoe het zit met de berekening van de lengte van het recht op WW. Na 7 jaar werken had ik recht op 22 maanden. Collega's die korter hadden gewerkt soms maar een paar maanden.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2014 om 17:44

Andrea

Als je ergens recht op hebt, mag je er ook aanspraak op maken. Doe jij dat niet dan? Of geldt dat recht pas als je niet meer thuiswoont naar jouw idee? Nadeel thuiswonende kinderen is dan dat de ouders alles moeten gaan betalen, waar kind tot dat moment de kosten van droeg. Ik denk aan telefoon, hobby/sport. Dat zijn doorlopende kosten, omdat er meestal een vaste termijn is afgesproken die niet stopgezet kan worden. Dus als kind geen werk meer heeft, zou ik het als ouder wel prettig vinden als kind WW kan aanvragen.

Sawo

Sawo

15-02-2014 om 18:01

Andrea

Heel veel werkgevers willen liever een goedkope 16 of 17 jarige dus is het echt moeilijk om als 19 of 20 jarige een nieuwe bijbaan te vinden. Te oud dus op je 19e!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.