Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

jessie

jessie

05-06-2013 om 19:10

Wsnp en samenwonen

Welke gevolgen heeft het voor mij (leuke job, leuk huurhuis, geen recht op welke toeslag dan ook) als mijn vriend met momenteel een max. loonbeslag ivm forse schulden, met mij gaat samenwonen en in de wsnp komt?

Ik hoop op wat ervaringsverhalen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2013 om 20:33

Ander adres

Ik denk dat het niet verstandig is om op een adres officieel een gezamenlijke huishouding te voeren. Latten kan natuurlijk wel. Hij heeft apart wonend meer aan je.

nuchter

nuchter

05-06-2013 om 20:43

Simpel

Dan mag je mee gaan betalen. hij komt niet in de wsnp omdat hij dan legaal op jouw portemenee kan teren. Niet doen tot hij heeft opgeruimt. Sterkte en succes! (en ja ik heb ervaring daarmee).

nuchter

nuchter

05-06-2013 om 21:00

jullie samen in wsnp.

Niet inschrijven bij jou maar ja dan heeft ie natuurlijk weer geen inschrijfadres, geen recht op wsnp en dan is balletje weer rond.

Getrouwd

Getrouwd

05-06-2013 om 21:26

Loonbeslag

Ik ben getrouwd met een man die loonbeslag heeft, en al had toen we trouwden. Op huwelijkse voorwaarden, uiteraard, want de schulden zijn van voor 'onze' tijd en daar hoef ik dus niet voor verantwoordelijk te worden gesteld.
We hebben overwogen om wsnp voor hem aan te vragen, zodat hij eerder van de schulden af zou kunnen zijn, en dat heb ik toen uitgezocht. Werd afgeraden. Weliswaar zou de wsnp dan niet voor mij gelden, maar men zou vinden dat ik hem kon onderhouden (net als jij heb ik baan en huis) en dan zou hij zijn hele salaris kwijt zijn. Dus hebben we geen slapende honden wakker gemaakt en het zo gehouden. Hij heeft nog steeds loonbeslag, betaald daarmee zijn eigen schulden af en schrijft van de rest van zijn salaris een deel naar mijn rekening, wat ik samenvoeg met mijn salaris om ons huishouden van te betalen. Dat buiten ons twee bestaat uit twee kinderen uit mijn vorig huwelijk.
Je vroeg ervaringsverhalen, hopelijk heb je hier wat aan.

wsnp bewindvoerder

wsnp bewindvoerder

06-06-2013 om 21:44

Spookverhalen

Kan je gewoon doen! Jij gaat niet alles betalen, hij houdt zijn eigen beslagvrije voet. Wsnp gaat er vanuit dat jullie gezamenlijk het huishouden betalen maar dat doe je zonder wsnp toch ook?

Ik ben wsnp bewindvoerder en als je vragen hebt, kom dan maar. Bij bovenstaande verhalen horen ze allemaal de klok wel luiden maar weten niet waar de klepel hangt!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-06-2013 om 00:33

Vrij te laten bedrag

Mijn eerdere reactie was misschien wat te kort door de bocht. Ik heb gekeken en ik zie dat je wel kunt samenwonen en dat de schuld niet op jou wordt verhaald, zolang je maar niet in gemeenschap van goederen getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap aangaat, want dan ben je béiden aansprakelijk voor de schuld.
Wat wel gebeurt is dat ze gaan berekenen wat de niet wsnp-partner kan bijdragen in de vaste lasten en kosten en wat het vrij te laten bedrag voor de wsnp partner dan moet worden. Het betekent dus dat de wsnp partner meer geld moet inleveren, omdat de niet wsnp partner zijn/haar deel van de vaste lasten en kosten moet betalen. Stel dat jij meer verdient dan je vriend, dan moet jij meer bijdragen in de vaste lasten. Het deel wat je vriend bespaart door het samenwonen zal naar de schuldenpot gaan.

Jessie

Jessie

08-06-2013 om 16:39

Reacties

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ben natuurlijk zelf ondertussen ook eens goed gaan googlen en lezen, en kwam tot de ontdekking dat samenwonen prima kan met iemand die in de wsnp zit. Ik vond zelfs een prachtige rekentool waarin we onze inkomens, uitgaven, etc. ingevuld hebben en dat zag er heel acceptabel uit. Voor mij geen extra kosten, voor hem een leefbaar bedrag.

jessie

jessie

08-06-2013 om 16:41

Voor wsnp bewindvoerder

Dank voor je aanbod, laat ik nou deze week toevallig iemand ontmoet hebben die ook wsnp bewindvoerder is (50 cliënten) en daarnaast curator bij faillisementen, een waardevolle ontmoeting op dit moment!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.