Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rana

Rana

17-10-2014 om 00:11

woonlasten versus partneralimentatie ( Temet?)

momenteel zit ik in een echtscheiding.
mijn toekomstige ex wil een nieuwe woning gaan kopen.onze gezamenlijke woning staat nu te koop. De advocaat wil nu weten (bij benadering) wat zijn woonlasten zullen zijn in de toekomst, zodat ze de juiste partneralimentatie voor mij kan berekenen.Betekent dit dat als mijn ex een duur huis koopt, daardoor extreem hoge woonlasten krijgt , dat dit ten koste gaat van de partneralimentatie?is dat niet de omgekeerde wereld of zie ik dat verkeerd?

Katniss

Katniss

17-10-2014 om 10:00

Klopt

Ja, hoe hoger de woonlasten des te lager de draagkracht. Maar niet tot in het oneindige. 1/3 wordt redelijk geacht dus daar zal hij wel mee gaan rekenen.

Katniss

Katniss

17-10-2014 om 10:01

Een derde

Van je inkomen dus

Eerst verdelen

Woonlasten tellen wel mee voor de berekening van de draaglast. Maar zolang de scheiding niet is uitgesproken is alles nog gemeenschappelijk bezit als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Bij de berekening van zijn inkomen houdt de bank rekening met alimentatieverplichtingen, dus het omgekeerde is ook waar: alimentatieverplichtingen verlagen de mogelijkheden voor een hypotheek. Het dure huis zal niet zo duur zijn.

Misschien moet je eerst voorlopige voorzieningen aanvragen, zodat duidelijk is dat er een scheiding aan komt en bepaalde afspraken al voorlopige vastliggen.

Tsjor

Rana

Rana

18-10-2014 om 10:24

bedankt

bedankt allemaal .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.