Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pietje

Pietje

12-01-2015 om 21:54

Woningbouw woning kopen en verhuren

Ik heb een vraag in de categorie luxeproblemen.

Ik heb net een erfenis gekregen en wil van dit geld graag een flatje kopen en dit verhuren. Dit omdat op de bank zetten nu niks oplevert qua rente en het flatje in de niet al te verre toekomst (5-7 jaar) ook voor mijn kinderen kan zijn.
Nu heb ik niet zoveel geerfd dat ik heel veel keuze heb.
De flats die binnen mijn financiele bereik vallen zijn allemaal woningbouwvereniging flats die verkocht worden. En zij stellen als eis dat je niet mag verhuren...
Ik pieker me suf hoe ik dit kan omzeilen. Ik heb in mijn omgeving bijvoorbeeld verschillende gescheiden mensen die dringend woonruimte zoeken.
Heeft iemand dit ook bij de hand gehad?

Niet persoonlijk maar wel indirect.

Ik begrijp dat je totaal geen hypotheek op het flatje hoeft af te sluiten? Hypotheekverstrekkers hebben namelijk ook clausules wat betreft onderverhuren. Ook bij verzekeringen moet je goed letten op uitsluitingen bij onderverhuren. Ook vind ik het niet vreemd dat je huizen gekocht van de woningbouwvereniging niet mag verhuren. Dit gaat vaak uit winstbejag.
Grote onroerend goed magnaten kunnen dan van alles opkopen en duur onderverhuren. Er is dan geen sprake van doorstroming. Het zal lastig zijn.
Omzeilen kan als mensen zich niet inschrijven bij de gemeente, maar gescheiden en illegaal wonen is weer niet handig i.v.m. toeslagen, belastingen en uitkeringen.
Is een vakantiewoning een idee? Kan wel verhuurd worden als tijdelijk onderdak.

+ Brunette +

+ Brunette +

12-01-2015 om 23:36

Gewoon de gok wagen?

Ze stellen als eis dat je de woning niet mag verhuren. Maar als je het lekker toch doet, wat is de sanctie daar dan op? Moet je een extra bedrag nabetalen als ze erachter komen? Of pakken ze dan de woning af en krijg je je geld terug? Zoek dat eens uit. Wat ik ook goed ozu uitzoeken als ik jou was, is de huurbescherming. Krijg je iemand er wel weer uit als je de woning nodig hebt voor je kinderen?

Dat je van de bank de woning niet mag verhuren, staat volgens mij voornamelijk in het contract om de huurder er gemakkelijk uit te kunnen krijgen als je de hypotheek niet betaalt. Want een leeg huis levert meer op bij dwangverkoop. Zolang de bank elke maand zijn geld krijgt, kraait er volgens mij geen haan naar. Hoe wil de bank er trouwens achter komen of je je woning verhuurt? In Spanje geloofde de bank me eerst niet toen ik zei hoe het in Nederland toegaat. "Het is toch je eigendom? Wat een onzin, waarom zou je dat niet mogen verhuren?"

P.S. Onderverhuren is een woning die je huurt verder verhuren aan een ander, als de woning je eigendom is, heet het dus gewoon huren en geen onderverhuren.

Barvaux

Barvaux

13-01-2015 om 08:58

inderdaad

Wil gebruikt het woord onderverhuren niet goed maar ik zou inderdaad niet aan zo'n woning beginnen. Jouw huurders moeten dus geheim houden voor de buren dat ze huren ipv dat ze het huis gekocht hebben en dat kan lastig zijn.

Inderdaad een luxeprobleempje dus ga niet doen wat verboden is als iets helemaal niet nodig is. Koop een vakantiehuis en verhuur dat, desnoods in een ander land, dat doen zoveel mensen. Wie zegt dat jouw kinderen in jouw koophuisje willen tzt? Hoe weet je waar ze gaan studeren? Belangrijker: hoe krijg je inderdaad de huidige huurder er uit?

Vereniging van eigenaren

Bij een flat hoort een vereniging van eigenaren. Het is binnen dergelijke verenigingen vrij normaal (maar wel een beetje dom volgens mij) om in het statuut te hebben staan dat verhuren, zelfs niet zelf bewonen en een ander erin zetten, niet mag.
Er zijn ook verenigingen die een dergelijke afspraak niet hebben.

Verhuren kan niet stiekem want de huurder moet zich in kunnen schrijven.
Woningbouwverenigingen krijgen met regelmaat en vrijwel automatisch inzage in het GBA en kunnen dus zien wie er woont.

Je zou de eis kunnen aanvechten misschien. In welke hoedanigheid wil de de woningbouw niet dat je gaat verhuren: als verkoper, als lid van de vereniging van eigenaren of als verhuurder van resterende flats?
Maar goed: zo simpel als een flatje kopen en dat voor je kinderen bestemmen is het daarmee natuurlijk niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-01-2015 om 09:43

Klopt niet Miriam

Woningbouwverenigingen krijgen geen inzage in het GBA. Dat mag ook niet.

Ginny

Weet je dat heel zeker? Want de Amsterdamse wbv's krijgen volgens mij wel degelijk informatie uit de GBA ivm de bestrijding van woonfraude - waarbij het dan vooral gaat op het bestrijden van onderverhuur van distributiewoningen.

Groeten,

Temet

Vind ik ook

Ginny, ik vind ook dat het niet mag. Maar het gebeurt volop. Inderdaad ter bestrijding van woonfraude.

Moni

Moni

13-01-2015 om 17:30

Volgens mij kunnen ze zien wat zij nodig hebben

Oftewel wie woont waar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-01-2015 om 19:16

Bijna....

Volgens mij is het andersom. Gemeente heeft er belang bij dat haar GBA gegevens kloppen en wisselt bij onderzoekadressen actief gegevens uit met bijvoorbeeld een woningbouwvereniging. Een woningbouwvereniging ongebreideld de mogelijkheid geven om te grasduinen in de GBA gegevens is volgens mij niet toegestaan.

Moet er eerlijk bijzeggen dat dit meer gebaseerd is op praktijkervaring dan dat ik daadwerkelijk de wettekst kan oplepelen waarin staat wat allemaal mag en niet mag.

Je krijgt een keline erfenis

En wil dat blijkbaar steken in het kopen van een flatje om te verhuren.

Ik vind dat op zichzelf geen slim idee. Het brengt nogal wat met zich mee om huurbaas te zijn. Is de CV kapot dan moet jij die stante pede laten repareren, lekt de dakgoot ook. Je hebt groot onderhou, je loopt het risico da the huurders zich neit aan de afspraken houden en dat alles voor een rendement dat relatief lag ligt.

Huurbaas zijn is wellicht te doen als je vele miljoenen hebt, een flink aantal pandjes op kunt kopen en dat gezamenlijk beheren en zo het risico spreidt, amar om daar nou al je spaarcentjes (erfenis) voor te gebruikenis veel te risicovol.

Als het bedrag dat je krijgt toch enigszins aanzienlijk is en je hebt het echt neit nodig in de toekomst, beleg dan een flink gedeelte. Zoek een beleggingsfonds dat bij je past. Kijk verdwer dna je Eigen bank, bedrijven als ALEX hebben belgginsfondsen met weinig of geen provisie. Zoek dan iets relatief veiligs uit. Het rendement zal dan waarschijnlijk flink hoger zijn dan op een spaarrekening , tegen een bescheiden risico.

Niet opletten

#10 volgens mij letten de medewerkers helemaal niet op, dus maakt het niet uit wat er in de wet staat.
Overigens is het niet alleen de gemeente die op verzoek van de woningbouw persoonsiformatie per adres verstrekt, maar ook de belastingdienst (ivm inkomen en huurverhoging).
In de praktijk wordt aan verhuurders van elk adres dat ze opvragen gegevens verstrekt. Zelfs aan particuliere verhuurders.

Magnietmagnietmagniet....

Moni

Moni

14-01-2015 om 10:46

Hier staat dat het wel mag

http://wetten.overheid.nl/BWBR0023984/geldigheidsdatum_20-03-2012

De verwijzingen naar de wetten heb ik niet nagekeken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-01-2015 om 11:50

Soort van mag Moni

Zo lees ik art 2.2.1 in ieder geval.
In een gemeentelijke verordening kan vastgelegd worden aan welke externe organisaties gegevens verstrekt worden. Dit geschiedt echter op aanvraag en mag alleen op naam en niet op adres en een burger kan dit blokkeren.

Bedankt voor de link. Leer ik ook weer van.

@ Pietje: Ik denk daarom dat dit risico in dit geval niet zo heel erg groot is. Maar ik vraag me wel af het verstandig is om nu al een flatje te kopen, terwijl je daar mogelijk pas over 5-7 jaar gebruik van gaat maken. Dat is best een lange tijd. Of verwacht je vooral ook dat het een verstandige investering is?

Onderverhuren.

Dat woord gebruik ik idd later in mijn posting zie ik. Kwam omdat het ging over aankoop van de woningbouwvereniging, verhuur veranderde in onderverhuur.

Illegaal.

Er is niet altijd sprake van een verbod om te verhuren van je eigen woning, maar er zijn wel regels. Lijkt me logisch, anders verdeel ik mijn huis in 4 hokken en verdien flink aan studenten of allochtone bouwvakkers. Een hennepkwekerij is ook een optie.
Ook moet ik bij verhuren daar misschien belasting over betalen? Ik maak tenslotte winst, anders heeft het geen zin. En de opstalverzekering wil ook graag weten wie de keuken heeft laten uitbranden, misschien wordt de premie aangepast.
Natuurlijk kan je verhuren zonder dat er een haan naar kraait. Veiliger is gewoon aanvragen en huurders die gewoon ingeschreven staan. De eerste optie is illegaal.
Op de site van eigen huis kan je er van alles over lezen.
Jij weet al dat een gekocht huis van de wbv niet verhuurd mag worden, dan zou ik er helemaal niet aan beginnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.