Werk, Recht en Geld
QuercusRobur
04-04-2021 om 21:28
WMOgedoe
Wat ik nu toch heb meegemaakt, ben er nog van slag van.
Mijn vader krijgt vanuit de WMO, de gemeente dus, een pgb waarmee hij een mevrouw betaald voor de schoonmaak.
Nadat mijn moeder stierf, 6 jaar geleden, is dat budget flink gekort. Het huis was blijkbaar gekrompen ofzo.
Daar ben ik toen aardig met de gemeente over in de clinch geraakt want die korting sloeg natuurlijk nergens op. Helaas niet gelukt om het oude aantal uren terug te krijgen.
Paar jaar later ging mijn vaders gezondheid behoorlijk achter uit. Huishoudelijke dingen die hij eerst wel nog kon, lukten niet meer. De internist, de huisarts en de wijkverpleegkundige vonden meer hulp nodig en ik natuurlijk al lang dus heb ik een hogere indicatie aangevraagd. Gepraat als Brugman en dankzij de adviezen van de artsen en de wijkverpleegkundige een beetje erbij gekregen. Om dat huis schoon te houden is zeker het driedubbele nodig maar mijn puf was op.
Toppertje was dat ik aanhaalde dat hij COPD heeft en er dus eigenlijk vaker gestoft en gezogen zou moeten worden. Vroeg de indicatiesteller of mijn vader rookte. Toen ik daar ja op antwoordde zei ze dat een schoner huis dan ook niet uitmaakte.
Van die opmerking was ik wel even stil. Die kilheid en gebrek aan inlevingsvermogen. Mijn vader is op zijn tiende begonnen te roken en kan nu met 82 echt niet meer stoppen. Daarvoor is de verslaving te erg.
De sfeer tussen de gemeente en ons is wel duidelijk, denk ik.
Mijn vader woont in een dubbel woonhuis. In de andere helft woont mijn broer. Nou is de relatie van mijn neefje uitgegaan en hij is bij zijn vader ingetrokken en staat daar dus ook ingeschreven.
Krijg ik vrijdag telefoon van iemand van de WMO. "U bent contactpersoon voor uw vader, ik zie dat er iemand bij hem ingetrokken is en ik wil even bespreken wat de gevolgen zijn voor de indicatie van uw vader"
Mijn humeur meteen onder het vriespunt en ik kon alleen maar denken, daar gaan we weer. Begint het gedoe weer.
Ik heb werkelijk waar nog nooit zo'n goed gesprek gehad met iemand van de gemeente, die als uitermate burgeronvriendelijk bekend staat. Dat met mijn neefje werd meteen geregeld en daarna vroeg de indicatiesteller hoe het verder allemaal ging met mijn vader en of hij nog meer hulp nodig had. Dus heb ik even mijn hart gelucht over de (nogal ingewikkelde en moeilijke) situatie en de ambtenaar dacht echt mee en kwam met suggesties. Het was gewoon een echt goed gesprek en aan het eind kreeg ik zijn naam en mobiel nummer en moest ik bellen als hij nog iets kon doen. Echt, ik moest er gewoon van bijkomen. Iemand die mee dacht, mee leefde en begrip toonde. Eigenlijk raar dat je dat niet gewend bent van de gemeente maar dit was de eerste keer dat ik niet gestrest en boos de telefoon oplegde.
Het kan dus wel. Ben er alleen nu nog zo verbaasd over dat ik het echt even kwijt moest 🤣
Temet
05-04-2021 om 19:15
Ik had hier ook over gelezen ja. Krankzinnig. Natuurlijk kan hulp in de huishouding noodzakelijk zijn als mensen het zelf niet meer kunnen. Maar het is krankzinnig dat de bijdrage max 19 euro per maand is. Dat is minder dan je voor anderhalf uur hulp aan een gewone werkster betaalt. Dus ja, dan moet je niet heel raar opkijken dat mensen ipv een gewone hulp in te huren een beroep op de wmo doen. Dit is wel heel erg de kat op het spek binden.
Als ik de berichten hierover goed heb begrepen, komt dit door ondoordachte wijzigingen in de regels op rijksniveau, en de gemeenten zitten met de brokken. Als er nog wat geld in de gemeentekas zit nadat de bijstand en de jeugdhulp zijn betaald, gaat dat nu op aan de wmo. Daar was al veel geld voor nodig, maar dit maakt het erger.
Groeten,
Temet
Ysenda
05-04-2021 om 20:54
Zorg aan huis is goedkoper dan opname in een verzorgingshuis. En dat is het alternatief. Zelf zorg inkopen is heel duur. Ik zie rekeningen van 3-4000 per jaar voorbij komen aan niet vergoede zorg bij een inkomen tussen 22 -25000 bruto per jaar
MMcGonagall
05-04-2021 om 20:56
Temet schreef op 05-04-2021 om 19:15:Ik had hier ook over gelezen ja. Krankzinnig. Natuurlijk kan hulp in de huishouding noodzakelijk zijn als mensen het zelf niet meer kunnen. Maar het is krankzinnig dat de bijdrage max 19 euro per maand is. Dat is minder dan je voor anderhalf uur hulp aan een gewone werkster betaalt. Dus ja, dan moet je niet heel raar opkijken dat mensen ipv een gewone hulp in te huren een beroep op de wmo doen. Dit is wel heel erg de kat op het spek binden.
Als ik de berichten hierover goed heb begrepen, komt dit door ondoordachte wijzigingen in de regels op rijksniveau, en de gemeenten zitten met de brokken. Als er nog wat geld in de gemeentekas zit nadat de bijstand en de jeugdhulp zijn betaald, gaat dat nu op aan de wmo. Daar was al veel geld voor nodig, maar dit maakt het erger.
Groeten,
Temet
Die 19 euro is de minimale bijdrage, wanneer je dus een laag inkomen hebt. En ook bij 0 inkomen, zoals mijn dochter.
MMcGonagall
05-04-2021 om 21:00
MMcGonagall schreef op 05-04-2021 om 20:56:[..]
Die 19 euro is de minimale bijdrage, wanneer je dus een laag inkomen hebt. En ook bij 0 inkomen, zoals mijn dochter.
Dat blijkt dus niet te kloppen. Ik heb het even nagezocht en die 19 euro geldt dus voor iedereen. Dat is wel heel bijzonder inderdaad. Nu moet ik zeggen dat de WMO-hulp in de huishouding van mijn moeder niet echt een schoonmaaktalent is. Je hebt ook niet echt eisen te stellen.
MeikeT
06-04-2021 om 06:55
Ysenda schreef op 05-04-2021 om 20:54:Zorg aan huis is goedkoper dan opname in een verzorgingshuis. En dat is het alternatief. Zelf zorg inkopen is heel duur. Ik zie rekeningen van 3-4000 per jaar voorbij komen aan niet vergoede zorg bij een inkomen tussen 22 -25000 bruto per jaar
In dit geval niet, want er is een neef die de wc kan schoonmaken.
Fourtyfour
06-04-2021 om 07:47
Hier in de omgeving word PGB zoveel mogelijk afgeschaald en krijgt men zorg in natura. Ook gaat het niet meer om een schoon huis, maar om een leefbaar huis. Ongebruikte kamers mag je niet meer doen, er zijn zelfs gemeenten bij die de wasverzorging uit het pakket halen (en er de cliënten extra voor laten betalen). Maar als huishoudelijke hulp constateer je ook zaken. Lang niet overal komt de "gewone" zorg. Lang niet overal komt er familie. Als er familie naast woont dan kun je best hulp krijgen, woont er familie bij in is het een stuk lastiger. (Dan moet er een gegronde reden zijn, bv dementie). Maar om mijn werk nu overbodig te noemen??
MeikeT
06-04-2021 om 07:51
Fourtyfour, jouw werk is niet overbodig, maar de financiering ervan door de overheid in dit geval wel.
Ysenda
06-04-2021 om 07:55
MeikeT schreef op 06-04-2021 om 06:55:[..]
In dit geval niet, want er is een neef die de wc kan schoonmaken.
blijkbaar kan die het om voor het CAK acceptabele redenen niet. Het is zo ongeveer vraag 1 na het vaststellen van naam en leeftijd van de potentiële cliënt of er iemand is die de zorg zou kunnen verlenen en zo nee waarom niet.
MeikeT
06-04-2021 om 09:04
Ysenda schreef op 06-04-2021 om 07:55:[..]
blijkbaar kan die het om voor het CAK acceptabele redenen niet. Het is zo ongeveer vraag 1 na het vaststellen van naam en leeftijd van de potentiële cliënt of er iemand is die de zorg zou kunnen verlenen en zo nee waarom niet.
Die kan het wél, daarom kreeg TS een telefoontje dat de indicatie van haar vader aangepast wordt.
TrefleQ
06-04-2021 om 09:18
Fourtyfour
Zéker is schoonmaakwerk niet overbodig. Net zo goed als boodschappen doen of gezond eten koken belangrijk zijn.
Maar belasting geld zou niet daarvoor moeten worden gebruikt naar mijn mening. Tenzij het écht niét anders kan misschien.
Granola
06-04-2021 om 10:33
Fourtyfour schreef op 06-04-2021 om 07:47:Hier in de omgeving word PGB zoveel mogelijk afgeschaald en krijgt men zorg in natura. Ook gaat het niet meer om een schoon huis, maar om een leefbaar huis. Ongebruikte kamers mag je niet meer doen, er zijn zelfs gemeenten bij die de wasverzorging uit het pakket halen (en er de cliënten extra voor laten betalen). Maar als huishoudelijke hulp constateer je ook zaken. Lang niet overal komt de "gewone" zorg. Lang niet overal komt er familie. Als er familie naast woont dan kun je best hulp krijgen, woont er familie bij in is het een stuk lastiger. (Dan moet er een gegronde reden zijn, bv dementie). Maar om mijn werk nu overbodig te noemen??
Helemaal niet! Zeer nuttig zelfs! Maar we moeten er wel met z’n allen voor zorgen dat deze hulp geboden wordt aan mensen die het echt zelf niet meer kunnen én die het zelf niet kunnen betalen.
Daglichtlamp
06-04-2021 om 11:21
Granola schreef op 06-04-2021 om 10:33:[..]
Helemaal niet! Zeer nuttig zelfs! Maar we moeten er wel met z’n allen voor zorgen dat deze hulp geboden wordt aan mensen die het echt zelf niet meer kunnen én die het zelf niet kunnen betalen.
Dus daar gaat blijkbaar iets mis, ik realiseerde me helemaal niet dat dat zo was. Voor mijn ouders die leven van een minimum inkomen vind ik het erg fijn dat er hulp is. Maar als ik het goed begrijp betaalt en miljonair net zoveel voor zijn huishoudelijke hulp? Dat is raar geregeld inderdaad. Ik snap trouwens zoveel knippen in de zorg niet.
Hier in de omgeving een voorbeeld waarbij bij psychische problematiek blijkbaar de hulp om hiermee om te gaan ook uit de WMO moet komen, terwijl ik zou verwachten dat dat vanuit de GGZ geregeld zou worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.