Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

dihanne

dihanne

03-08-2015 om 19:31

wisselen van pensioenfonds: waardeoverdracht?

Heeft iemand ervaring met het wisselen van pensioenfonds?

Ik zit al heel lang bij Pensioenfonds Zorg en Welzijn, ga nu (nieuwe baan) naar ABP.
Op internet heb ik vanmiddag van alles gelezen over waardeoverdracht.

Mijn voorlopige conclusie is dat dat wel handig is, en dat het kan (beide pensioenfondsen hebben momenteel een dekkingsgraad boven de 100%).

Maar wat te kiezen?

Heeft iemand van jullie praktijkervaring hiermee?
Zijn er nog voordelen of nadelen die achteraf blijken o.i.d.?

hartelijke groet
Dihanne

Theekopje

Theekopje

03-08-2015 om 20:34

Gedaan

Ik heb ooit mijn pensioen van PGGM meegenomen naar abp. Of ik daar goed aan gedaan heb, geen idee. Het is knap ingewikkeld rekenwerk. Maar ik vond het vooral overzichtelijker. I

Apart

http://www.pensioenfondstno.nl/Sites/AlgTNO/Documents/Documenten/waardeoverdrachtPkrant%20maart09.pdf

Nu zijn dat twee prima pensioenfondsen die elkaar niet veel ontlopen. Maar toch heb ik jarenlang geprobeerd om ze apart te houden. Om het risico van waardevermindering, bijvoorbeeld door crisis, te spreiden.
Helaas ging mijn laatste werkgever van ABP over naar Zorg en Welzijn. En werd het voor mij overgedragen.
Als het goed is krijg je pensioenoverzichten. Die zou je kunnen vergelijken en dan beiden even een mail sturen met de overzichten en vragen wat de mogelijke consequenties kunnen zijn.
Het blijft een beetje speculatief maar ik verwacht dat aansluitende pensioenjaren meer opbrengen dan gebroken periodes. Maar misschien is dat wel niet kloppend.
Dus ik zou het ze zelf vragen.
Of anders zijn er mogelijk mensen bij de vakbond die er iets zinnigs over kunnen zeggen.

Ookhier

Ookhier

04-08-2015 om 17:42

Schijnt niet uit te maken

Hier straks dezelfde overgang en volgens info van onze personeelsafdeling maakt het niet uit. Eerst zou overdracht niet kunnen vanwege een tekort aan dekkingsgraad bij abp maar ik hoor van jou dat het nu wel kan. Bij overdracht hou je hetzelfde pensioenrecht en bij 2 fondsen krijg je je pensioen straks voor een deel uit het ene en voor een deel uit andere fonds. Onder de streep evenveel maar meer papierwerk.
Dat is tenminste zoals het ons is verteld, ik hoor graag als dat niet klopt.

Linda

Linda

05-08-2015 om 03:00

Op schrift

Stel je vraag (of en nadelen nu en/of in de toekomst zitten) op schrift en verlang het schriftelijke reactie.

Dit i.v.m. bewijs of ze je goed geïnformeerd he ben.

Werknemers zijn leken op dit gebied dus ik vermoed dat er een zwaardere informatieplicht op de pensioenfondsen ligt.

En geef ze een concrete, maar redelijke termijn om te reageren. Dan kan je rappelleren als je niet tijdig wat gehoord hebt.

Ik ben trouwens benieuwd naar hun reactie. Ik weet niet of daar in zijn algemeenheid iets voor geldt of dat het van de specifieke situatie afhangt.

Linda

Linda

05-08-2015 om 03:03

p.s.

En ik zou naar,evt. nadelen van beide,opties (niets doen en wel overdragen) vragen.

bieb63

bieb63

05-08-2015 om 15:31

Makkelijk

Ik heb het gedaan: alles naar abp waar ik nu zit (en vermoedelijk blijf). Meer uit overzichtelijke, makkelijk overweging. Hoe het later uitpakt, weet ik niet, maar ik ga ervan uit dat het lood om oud ijzer is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.