Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Boekhouder

Boekhouder

12-04-2015 om 16:14

Winst als zzp-er

Hallo, ik werk als boekhouder, dus daar weet ik wel wat van.
Nu is mijn man enige tijd geleden erbij gaan werken via zijn eenmanszaak. Voor hem doe ik dus ook de boekhouding. Het stelt allemaal niet zoveel voor, meer hobby.

Nu kom ik tot het volgende probleem: wat doe ik met de winst? Ik wil de winst eigenlijk uitkeren aan hemzelf, omdat we dat geld natuurlijk weer nodig hebben/gebruiken. Weet iemand hoe je dat boekhoudkundig op moet lossen? Mag ik gewoon een winstuitkering doen uit het eigen vermogen zonder dat er een vordering ontstaat op de privépersoon?

Katniss

Katniss

12-04-2015 om 17:14

Winst = inkomen

Bij een eenmanszaak is je winst je inkomen waarover je belasting moet betalen.

De privepersoon?

Die begrijp ik niet helemaal. Van het verdiende geld gebruikt je echtgenoot een gedeelte als loon, daar betaal je inkomstenbelasting over.
Het is geen B.V. dus er is geen scheiding zakelijk/prive. Dus de vordering begrijp ik niet, vordering van wie?

En hij "is erbij gaan werken via zijn eenmanszaak", die begrijp ik ook niet. Hoe kan je er als ondernemer "bij werken?" Of bedoel je dat hij een vaste baan heeft en daarnaast werkt als zzp'er? "Het stelt niet veel voor, het is meer een hobby".
Inkomsten zijn inkomsten en daar betaal je inkomstenbelasting over en je btw, veel of weinig doet er niet toe.

Boekhouder

Boekhouder

12-04-2015 om 22:53

Ja, winst = inkomen

Dat geven wij op en daar betalen wij belasting over.

Hij heeft een 'gewone' baan en daarnaast werkt hij als zzp-er.

Maar bij een bedrijf gaat de winst aan het eind van het jaar naar de balans als 'eigen vermogen'. Vanuit de eigen vermogen gaat een winstuitkering naar (bv) de aandeelhouders.

Voor de belastingdienst geef je een fiscaal ondernemingsvermogen op. Maar hoe haal je je geld (boekhoudkundig) uit je ondernemingsvermogen?
Je hebt het over loon wil40, maar hoe bepaal je hoeveel loon je mag onttrekken?

Dus: Winst = omzet - betaalde kosten. De winst hou je zelf als loon. Maar hoe haal je dit boekhoudkundig uit je balans/v&W? Of moet ik Eigen vermogen echt zien als persoonlijk eigen vermogen? Maar was is dan het fiscaal ondernemingsvermogen waar de belastingdienst in de aangifte naar vraagt?

Katniss

Katniss

12-04-2015 om 23:12

Opnemen of laten staan

De winst die je niet opneemt kun je op de balans toevoegen aan je EV. Dat kan ook bij een eenmanszaak (ik zie dat i.i.g. regelmatig), en dat is dan je fiscaal ondernemingsvermogen (dat laatste vermoed ik).

Charis

Charis

13-04-2015 om 10:45

Honorarium

Je keert jezelf vanaf je zakelijke rekening een honorarium uit op je privérekening en dat boek je zo ook. De hoogte van het bedrag is aan hem. Het is natuurlijk slim om jezelf niet de hoofdprijs toe te kennen en een zo maximaal mogelijk deel van je winst in de onderneming te laten.

Boekhouder

Boekhouder

14-04-2015 om 19:28

Bedankt voor de reacties

Mede nav de aangifte ben ik er nu uit: ik kan opgeven wat er aan privéontrekkingen uit de onderneming is gehaald en dat gaat ten laste van het ondernemingsvermogen (maar niet ten koste van de winst dus).
14 april, weer mooi precies op tijd dit jaar

Thnx!!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.