Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

trouwen

trouwen

16-01-2013 om 08:31

Wij gaan trouwen op huwelijkse voorwaarden

Waar moeten we op letten? vrouw kinderen uit vorig huwelijk, 1 kind samen. man eigen bedrijf. Man bedrijfspand, vrouw eigen huis.
Hoe kunnen we beste eea regelen?
Ik dacht zelf in ieder geval aan:
-huis op naam vrouw
-bedrijfspand op naam man
-na overlijden man recht om bepaalde tijd in huis te blijven wonen (hoe lang??)

maar hoe nou met verdeling verder? Ik zit even vast hierin. Alle tips zijn welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

16-01-2013 om 10:15

Alles gescheiden houden

Is het niet slim om 'gewoon' alle financien gescheiden te houden? Kunnen ze als het met het bedrijf fout gaat niet aan jouw huis komen etc.

Evt met een finaal (her)berekenignsbeding (vast niet helemaal de goede term). Dan wordt er in geval van overlijden gedaan alsof je toch in gemeenschap van goedereren getrouwd was, en hoef je niet ieder jaar exact te berekenen wat van wie is.

Mbt tot bepaalde tijd in het huis blijven wonen. Wij hebben 1 jaar afgesproken. Deed de notaris overigens nogal moeilijk over (niet in beider belang etc). Wat ik toen niet heb gevraagd, maar waar ik wel benieuwd naar ben is hoe dat zit in geval van verhuizen. Wij hebben inmiddels een ander huis gekocht. Heeft die clausuls nu nog enig nut of gold het alleen voor het specifieke huis waar we toen in woonden?

Vic

Vic

16-01-2013 om 14:39

Huis

Wil je dat je man na jouw overlijden op termijn het huis moet verlaten? Jullie hebben ook een kind samen, dus het lijkt mij logisch dat hij daar gewoon moet kunnen blijven wonen. Dat soort zaken moet je trouwens regelen in een testament en niet in de huwelijkse voorwaarden. De meeste mensen die ik ken met huwelijkse voorwaarden hebben het zo geregeld dat in geval van scheiden nog ieder voor zich is, en bij overlijden een gezamenlijke boedel ontstaat. Op die manier betaal je veel minder successierechten (omdat je dan al voor de helft eigenaar van de goederen bent).

bibi63

bibi63

16-01-2013 om 15:51

Huis

Wij hebben gezamenlijk een kind en manlief kinderen uit vorig huwelijk. Huis staat op mijn naam: zit bedrag in van erfenis van mijn vader. Manlief had geen eigen huis en/of vermogen toen wij trouwden. T'is een lastige kwestie, maar geld uit het huis (grootdeels erfenis van mijn vader dus), kan/mag/moet alleen geerfd worden door ons gezamenlijk kind. Verder, dat vind ik dat wel weer heel vanzelfsprekend, mag vader bij mijn overlijden net zolang in het huis blijven wonen als hij wil/kan. Dat hebben we bij testament vastgelegd. Overigens ook omgekeerd: want via zijn inkomen wordt er ook afgelost op de hypotheek.
Gr. bibi

Tinus_p

Tinus_p

16-01-2013 om 16:06

Diverse manieren

trouwen:
"maar hoe nou met verdeling verder?"
Dara zijn diverse manieren voor (met kreten als: warme/koude uitsluiting, finaal verrekenbeding, Amsterdams/leids verrekenibeding), waar een goede notaris je alles over kan vertellen. Op zichzelf is dit een bekend punt bij huwelijkse voorwaraden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.