Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

even zo

even zo

22-11-2012 om 16:32

Wie werkt er met een basisrooster in de zorg?

Wie werkt er met een basisrooster in de zorg? Op ons werk gaan ze hier mee werken en nu gaat er voor mij het één en ander veranderen. Ik weet niet of het er echt mee te maken heeft maar het wel toevallig dat het nu samenvalt.

Ik heb nu een klein contract (flexcontract)via een flexbureau en zou kon altijd invallen op de unit waar ik wilde. Dit schijnt nu te veranderen.
Mijn contracturen konden ineens wel overgenomen worden door de unit, maar ik kan per 1-1 niet meer mijn overige uren maken omdat de formatie nu vol zit. (extra personeel aangenomen)
Ik wil zelf niet wachten tot er zieken komen op die unit en dan pas gebeld worden terwijl er op andere units voor januari al diensten beschikbaar zijn. Het werkt prettiger voor mij als ik de diensten van te voren weet.

Ik weet dus niet of het zinvol is mijn kleine contract om te zetten naar die unit of dat ik dat kleine contract gewoon bij het flexbureau laat.
Het zou gaan om ongeveer 1 dienst in de maand die ik wel zou moeten werken op die unit, als ik het om zou zetten ben ik een beetje bang dat ze me ineens gaan verplichten tot werken van bv een feestdag of werkplicht willen geven als ze niemand kunnen vinden bij ziekte, terwijl ik dat nu niet hoef via het flexbureau.
Als ik mijn contract bij flexbureau laat heb ik geen 0% contract nodig naast mijn kleine contract dan kan ik gewoon blijven vallen via flexbureau.
Als ik het contract overzet naar de unit heb ik een 0% contract nodig om in te vallen op andere units.

Al die jaren dat er geen sprake was van een basisrooster is me nooit het voorstel gedaan om het contract over te zetten naar de unit.

Wie kan me tips geven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
even zo

even zo

22-11-2012 om 16:37

Titel vraag aangepast: vraag over flexcontract/basisrooster

Ik heb zelf maar even gereageerd omdat mijn titel niet zo duidelijk is.

Snap het niet helemaal

Ik vind je vraag nogal verwarrend. Maar reageer toch, want wij werken met een 'basisrooster'. Een basisrooster is een rooster dat grotendeels 'gevolgd' wordt en dus iedere keer in dezelfde vorm terugkomt ongeveer. Bij ons per 3 maand. Er wordt dat basisrooster opgezet als 'basis' en daarna wordt er gekeken naar aangevraagde vrije dagen en ziekte die vervangen moet worden. En dan wordt iemand op een bepaalde dag van zijn basisrooster gewisseld met een andere dag omdat er die dag vervanging nodig is. En de volgende weer omdat die dag van de vervanger iemand nodig is. Of het worden 'andere diensten' op de dag zelf. B.v. iemand zou volgens basisrooster een korte vroege dienst hebben en daarvan maken ze een dagdienst.
Het geeft wel een bepaald ritme van je werk zo'n basisrooster, maar je kan er nooit helemaal op rekenen. Wij nemen dus als we écht vrij willen ook onze standaard vrije dagen vrij. Of we zetten op het rooster vrije dagen 'roostervrij' (dat kan ook).
Bij ons vallen mensen in met 0-uren contracten en wijzelf. Ons basisrooster is altijd net wat minder uren/fte's dan we in werkelijkheid hebben. Er blijft dus altijd wat 'over' om je extra in te roosteren als het nodig is. Of het is druk en dan kan er a la minuut besloten worden dat je wat over werkt. De 0-uren mensen krijgen tegelijkertijd met ons hun rooster. Daar staan dan 1 of 2 diensten op b.v. Maar in de loop van de maand worden dat er bijna altijd wat meer. Tja bij ons zijn het mensen die dit écht bewust willen. B.v. nog sruderenden die wel al gediplomeerd zijn door vooropleiding. Of BTM-ers die er wel een beetje 'in' willen blijven. En zelfs Vutters die er nog wel wat 'bij' willen doen. De invallers vallen per locatie in, maar wel op alle afdelingen. Het is dus zowiezo wel afwisselend. Vast personeel werkt normaal op maar 1 afdeling. Onze 0-uren contracten noemen wij de 'flexpool'. Als er veel gebrek aan personeel is op een andere locatie kan het zo zijn dat de flexwerkers gevraagd wordt om op een andere locatie in te vallen. Maar dat is uitzonderlijk.
Hoop dat je vraag zo beantwoord is?
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.