Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

wie weet raad [baan aannemen in de WW met nul uren contract]

ik ben nieuw hier en heb een vraag. helaas zit ik in de ww en ben druk opzoek naar een baan.
ik werkte voorheen 23 uur in de week
en in mijn huidige werkveld is weinig werk te vinden
wel solliciteer ik me suf
nu heb ik dus mischien de mogelijkheid om op 0 uren contract te gaan werken voor een paar uur per dag en dan voor een min.loon en dat 5 dagen per week. vaste aanstellingen doen ze niet enkel op 0 uren contract
heeft dat gevaren voor mijn ww? en kan ik wel kinderopvangtoeslag krijgen met een 0 uren contract? je krijgt tenslotte terug op je gewerkte uren.
moet ik dit nu aannemen omdat je verplicht bent om elke baan aan te nemen.
of mag je kritsicher zijn?
ik vind het allemaal maar lastig en snap best dat je niet kan eisen dat je alles maar kan verdien als dat je gedaan heb,maar moet ik alles maar goedkeuren?
ik weet dit zijn wel een paar vragen maar ik hoop dat er mensen zijn die hier meer vanaf weten

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2014 om 23:34

Je mag kritischer zijn

Ik zeg niet dat je deze baan niet moet accepteren, maar je hoeft niet elke baan die enigszins aansluit bij jouw mogelijkheden aan te nemen. Een 0 uren contract kan heel makkelijk uitgroeien tot een volwaardige baan, maar je kunt daar niet vanuit gaan. De combinatie WW en onzekere werktijden, brengt vooral de nodige administratie met zich mee. Je moet aan het UWV je gewerkte uren doorgeven en aan de hand daarvan wordt de hoogte van de WW bepaald.

Als het er op neer komt dat je week in week uit maar 2 uurtjes kunt komen werken, zal het UWV waarschijnlijk vinden dat je op iets anders moet solliciteren. Men zal sowieso verwachten dat je zoekt naar voldoende werk om de uren waarvoor je WW ontvangt te kunnen wegstrepen.

Als de baan je leuk lijkt, zou ik er wel op in gaan. Je weet maar nooit wat er van komt. Mijn dochter is bijvoorbeeld op basis van vakantie-invalkracht, met weinig uurtjes en geen uitzicht op verlenging van dat contract, begonnen en is nu aangenomen voor een opleiding en zo goed als zeker een vast contract als ze de opleiding heeft afgerond.

Als het goed is heb je zo'n starterspraatje gehad bij het UWV over wat je rechten en plichten zijn. Je hebt daarbij vast gehoord wat je wel en niet moet en mag. Er zijn een paar momenten waarop de duimschroeven strakker aangedraaid worden. Met een half jaar en zéker na een jaar. Met drie maanden mag je een bedrijf eventueel voorleggen om je op basis van 'werken met behoud van uitkering' aan te nemen. Daar mag je niet zomaar mee komen, dan moet je wel echt het gevoel hebben dat men je een serieuze kans wil geven en je moet ook eerst overleggen met het UWV. Werken met behoud van uitkering moet bij gebleken geschiktheid voor de functie ook wel omgezet worden naar een contract.

Administratie

Kaaskopje heeft gelijk. Je moet je gewerkte uren opgeven en dat wordt dan met de WW verrekend. Alleen zit daar altijd een vertraging in, dus hou dat in de gaten en hou wat reserve aan want je zal net zien dat in een maand waarin je niet werkt ook je WW fors. wordt gekort omdat je twee maanden daarvoor veel had gewerkt.

Daarnaast blijven solliciteren als die 0-urenbaan inderdaad weinig perspectief biedt, maar dat zou je toch al doen.

hoe het precies zit met de kinderopvangtoeslag weet ik eerlijk gezegd niet.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.