Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Annet

Annet

11-09-2015 om 09:00

Wie weet meer over inschaling in CAO VVT (verpleeg,verzorgingstehuizen en thuiszorg)

Mijn 17-jarige gaat waarschijnlijk een jaar werken voor een thuiszorginstantie als administratief medewerker.
In het sollicitatiegesprek werd gezegd dat ze binnen deze cao valt.
Maar als we die bekijken, zijn voor bijna alle functiegroepen de leeftijdsschalen vervallen per dit jaar.
De laagste functiegroep heeft alleen maar leeftijdsschalen die op minimum jeugdloon liggen.

Weet iemand hoe dit werkt? Als we andere functies zien, dan zou ze minimaal in groep 15 moeten vallen. Een keukenassistent valt al in 15.

We zien wel uurloon voor mensen in het eerste praktijkjaar, leerling-verzorgenden. Dat ligt rond de 6,50 - 7 euro.

Katniss

Katniss

11-09-2015 om 12:33

Werk of stage?

Als ze gewoon 'echt' werk gaat doen hoort ze ingeschaald te worden in de schaal die bij de functie hoort. Bij ons is het zo dat als medewerkers nog niet (helemaal) voldoen aan de functie-eisen die bij de betreffende functie horen, ze maximaal 1 schaal lager ingeschaald kunnen worden. Bij volledige functievervulling worden ze dan alsnog in de juiste schaal ingedeeld.

Annet

Annet

11-09-2015 om 13:26

Het gaat om echt werk

Het is een plek die ontstaan is door veel drukte binnen de organisatie na een reorganisatie. Ze wordt een soort vliegende keep die werk op gaat knappen dat nu blijft liggen binnen de back-office.
Een schaal lager vanwege onervarenheid vindt ze prima.
Katniss, het is dus niet zo dat ze automatisch minimum jeugdloon krijgt gezien haar leeftijd?

Katniss

Katniss

11-09-2015 om 13:36

Volgens mij niet

Als de jeugdschalen vervangen zijn en ze gewoon een bestaande functie gaat vervullen, echt werk dus, zou ze ook in die echte functieschaal moeten worden ingeschaald. Ik schat dat hoger in dan keukenhulp, dus dan denk je toch eerder aan 20 of 25. Heeft ze nog geen indicatie gehoord?
Toen ik als 18-jarige (met alleen vwo) ging werken op de administratie van een ziekenhuis kreeg ik ook ineens bijna het dubbele van wat ik in de supermarkt verdiende. Dat vond ik toen echt geweldig, zoveel geld voor achter een bureau zitten en typen

Annet

Annet

11-09-2015 om 13:56

Ja, het dubbele zou fijn zijn.

Minimumloon ligt onder de 4 euro per uur. Dat is wel erg weinig.

Ze heeft alleen de naam van de cao gehoord. Ze heeft wel geleerd nu dat je ook de functiegroep moet vragen. En misschien heeft die mevrouw de groep wel genoemd maar heeft ze niet begrepen dat het getalletje ook belangrijk was.
Ach ja, zo wordt haar wereld groter.

Als het goed is, krijgt ze binnenkort een voorstel gemaild.
Ze hoopt dat ze nog een paar dagen wachten. Ze heeft begin volgende week nog meer gesprekken (andere banen).

Keukenassistent

Hallo, ik zou graag even inhaken op dezel topic.
Ik werk nu ruim 20 jaar als keukenassistent en zit momenteel in schaal 15. Ik heb een koks opleiding gedaan, ben echter nooit als kok ingeschaald geweest of een koks functie (contract). Ik werk in een grote zorginstelling in Groningen (ZINN). Nu probeer ik uit te zoeken wat mijn rechten en plichten zijn als keukenassistent in schaal 15 (mijn hoogste periodiek 8). Mijn LG verwacht dat ik (samen met een collega) late diensten moet draaien. Wij zijn de enigen van alle keukenassistenten binnen de instelling die deze diensten draaien, terwijl andere keukenassistent dat niet hoeven te doen. Tijdens gesprek met mijn LG, gaf hij aan dat hij andere keukenassistenten minder capabel vind om late diensten te draaien, omdat je dan meer verantwoordelijker taken hebt (immers is er savonds geen LG of senior kok aanwezig om op terug te vallen). Mijn CAO is VVT voor verzorghuizen (thans bestaat er voor nieuwbakken werknemers alleen nog maar Horeca CAO. Via deze weg hoop ik dus erachter te komen of er daadwerkelijk verwacht wordt dat ik late diensten moet draaien of dat ik evt. Een hogere schaal kan vragen binnen functie keukenassistent (schaal 25 zou mooi zijn). Er lopen keukenassistenten rond in schaal 20 en hoeven geen late diensten te draaien. Ik vind dat unfair. Wie kan mij verder helpen?

Tja

Waar je recht op hebt en wat je krijgt is sowieso al een probleem. Hopelijk ben je lid van de vakbond. Die hakken vaker met dat bijltje en kunnen je beter adviseren.
Overweeg een aanbod te doen. Ik wil wel late diensten draaien maar dan wel ingeschaald worden in schaal 20.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.