Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Arawen

Arawen

17-09-2012 om 13:00

Wie weet er iets over studie geneeskunde

Hoop dat ik hier goed zit.. heb een beetje een rare vraag. Uitleggen waarom ik het vraag is wat langdurig, daarom laat ik de achtergrond hier even achterwege, maar het gaat om het volgende.
Een persoon uit mijn omgeving is dit jaar begonnen met een studie geneeskunde aan de universiteit. Ik vermoed dat hij een zogenaamde 'zij-instromer' is. Heeft nu twee weken college gehad. Nu heb ik reden om te twijfelen aan de verhalen die die persoon verteld en ik weet niet wat er waar is, daarom mijn vraag aan jullie, hopelijk ervaringsdeskundigen;
- klopt het dat je voor zo'n studie niet elke dag naar college hoeft maar het meeste thuis kunt studeren
- is het mogelijk dat je als student binnen twee weken al 1/ presentaties moet houden en 2/ zelf in een lijk mag snijden en daar organen uit mag halen?

Het zou kunnen, maar vooral dat laatste klinkt me erg ongeloofwaardig in de oren. Weten hoe dit zit zou me helpen om de gemoedstoestand van die persoon in te schatten. Vandaar mijn vragen. Kan iemand iets zeggen over zo'n studie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

17-09-2012 om 14:02

Ik denk het niet

Ik heb iets over de achtergrond gelezen in een andere rubriek, en ik denk dat het verhaal niet (helemaal) waar is. Sowieso lijkt het me al nagenoeg onmogelijk om in 'zijn omstandigheden' tot de opleiding toegelaten te worden. Die werkt met een strict toelatingsbeleid, en in de regel moet je bovengemiddelde eindexamencijfers hebben om een kans te hebben om te worden aangenomen.

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2012 om 14:21

Nou

Dat is vrij snel te controleren. Zij-instromen in geneeskunde is niet zo eenvoudig (eisen) en maar in een paar plaatsen (Groningen, Utrecht, Maastricht) mogelijk:
http://www.ikwildokterworden.nl/zij-instroom
De andere opleidingen bieden wel allerhande bij- en nascholingen en master-opties, maar geen zij-instroom.
De opleiding is in de loop der jaren wel veranderd en wordt nu op de meeste universiteiten in 'onderwerp-blokken' gedoceerd. Zeg maar alles over 'de spijsvertering' in zes weken - en dan is het klaar. Niet meer weekje spijsvertering in het eerste jaar, weekje spijsvertering in het tweede jaar - enzovoort.
De praktijk is duidelijk en ook veel eerder aanwezig, maar omvat vooral kijken. Bijwonen, observeren, meelopen. Zelf handelen is in de categorie poep opruimen in de eerste periode, niet 'snijden'.
Je kunt heel veel op internet vinden, tot aan de roosters toe: http://asklepios.eur.nl/iris/definitief/

Het is wel zo, dat je niet per definitie van 8-17 op school zit zeg maar. Je hebt bij geneeskunde voor zover ik weet zo'n 16-20 contacturen (dat je dus daadwerkelijk in de bankjes zit). Als dat een beetje gunstig is geroosterd, ga je alleen de ochtenden naar les. 's Middags studeren, 's avonds vrij.

Tirza

studiebol

studiebol

17-09-2012 om 19:13

Weet er wel wat van

van mijn eigen generatie en van kind.
'Zij'-instromen kan b.v. vanuit University College, je haalt dan daar een bachelor en kan daarmee verkort de studie geneeskunde doen. Kind van een kennis heeft 3 jaar diergeneeskunde gestudeerd en is overgestapt naar geneeskunde, mocht starten met het tweede jaar.
Zelf had ik begin tweede jaar een anatomiepracticum, lijken snijden dus. Als je het eerste jaar overslaat begin je daarmee.
Het meeste thuis studeren ken ik niet. Er was en is nog best veel contacttijd maar niet alles is verplicht. Colleges volgen is vaak vrijwillig, als je denkt dat je zonder kunt mag je ook thuis de boeken in, zelf weten hoe je je voorbereiding op de tentamens het beste doet. Studiegroepen en practica zijn wel verplicht. Wel zijn er regelmatig na een studieblok en voorafgaand aan een tentamen 'vrije' weken ingepland voor zelfstudie.
Dus ja Arawen, het zou kunnen.
Je hoeft geen hoge eindexamencijfers te hebben hoor Vic, je kans op inloting wordt bij lage cijfers wat kleiner maar is echt niet nul.

Wat is de vraag achter je vraag?

dat vraag ik me af.

even zo

even zo

17-09-2012 om 22:05

Hier niet

Werk in maastricht bij geneeskunde. Lijken snijden kan maar dat zijn dan 2e jaars of ouder. 1e jaars moeten eerst nog intro's doen.
Maar dan nog, bij ons komt die de snijzaal niet op zonder intro, ook niet als zij-Instromer.
Dat lijkt me dus vrij stug.
Verder colleges zijn hier niet iedere dag dat kan dus wel, wij werken echter wel met PGO en dat is wel regelmatig

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Arawen

Arawen

18-09-2012 om 10:38

Iets over het waarom

OK OK.. ik snap dat jullie je afvragen waarom ik dit vraag dus een klein stukje over de achtergrond. De persoon in kwestie is mijn ex. Een hele intelligente man, die ooit (> 30 jaar geleden) een doctoraal scheikunde heeft gehaald, maar niet meer dan een jaar of 3 heeft gewerkt. Hij kampt helaas met zware psychiatrische problemen en die hebben er voor gezorgd dat hij al 18 jaar volledig in de WAO zit. We zijn nu zo'n 3,5 jaar gescheiden.
Jullie begrijpen de ontzetting van de kinderen toen hij onlangs aankondigde acuut naar Groningen te verhuizen (175 km verderop) omdat hij 'zijn ware roeping' gevonden heeft; hij wordt arts. Nu verteld hij zelf niet veel en ik weet uit mijn jaren ervaring met hem dat wat hij verteld soms wel iets van waarheid heeft, maar dat hij een heel andere kijk op de realiteit heeft dan jij en ik. Dan is het vaak moeilijk op in te schatten wat er van het verhaal nu klopt.
Enig nazoeken heeft me geleerd dat, als het verhaal klopt, hij waarschijnlijk zij-instroomt bij de RUG, studie geneeskunde. Hij zal de toetsen vast gehaald hebben, als hij op dat moment 'goed' genoeg was; hij is intelligent genoeg. Maar voor zo'n zware studie is meer nodig dan intelligentie, ook doorzettingsvermogen en zelfdiscipline. Om maar te zwijgen over mensenkennis en communicatieve vaardigheden.. Dat dit mis zal gaan is dus te verwachten.
Nu hoef ik daar niet meer van wakker te liggen, we zijn tenslotte gescheiden. Maar we hebben nog wel een zoon van bijna 13 die af en toe naar papa toe wil. En dat is nu een stuk verder dan voor zijn verhuizing. En dan zit kind daar helemaal alleen met papa.. jullie begrijpen vast mijn twijfel. Vandaar dat ik, met jullie hulp, probeer te achterhalen wat er van zijn verhalen klopt. Zodat ik enige inschatting kan maken van hoe zijn vlag er momenteel bij staat. En of ik kind kan laten gaan of niet.
Bedankt alvast voor jullie reacties; daar heb ik veel aan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-09-2012 om 13:15

Arawen

Ik kan me voorstellen dat jij twijfels hebt, met name over de waarheid van deze studie. En zeker over de gevolgen voor je zoon. Kan je niet de RUG bellen en gewoon vragen of hij staat ingeschreven of via een andere manier er achter komen of hij daadwerkelijk daar Geneeskunde studeert?

mijk

mijk

18-09-2012 om 13:21

Ik woon in stad

en ik heb een tijdje getwijfeld of ik dit ging zeggen maar het gaat me zo aan het hart. Mocht je behoefte hebben aan een backupadres in de buurt mail me dan even op mijkimproves.blogspot.com.

Mijk

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-09-2012 om 14:15

Inschrijfgegevens

Arawen, wellicht kun je contact opnemen met de University Student Desk http://www.rug.nl/studenten/voorzieningen/usd/index
Iedere student krijgt een studentkaart; je zou kunnen proberen om je ex zover te krijgen dat hij die laat zien aan jou of je zoon? Maar ik zou eerst bellen met die Student Desk; geen idee of ze gegevens over inschrijving mogen geven maar het valt te proberen...

Arawen

Arawen

18-09-2012 om 15:11

Mijk?

Euh.. Mijk.. heel lief.. maar wat bedoel je precies? Is jouw reactie wel bedoeld voor mijn draadje?

Blonde vraag

als je al vele jaren in de WAO zit, hoe kun je dan zomaar ineens een verhuizing (naar een duur huis? hoe kom je zo snel aan een goedkoop huis??) en een geneeskundestudie betalen? Pikt de WAO dat? Zo'n uitkering ontvangt iemand toch niet voor niks? Als je kennelijk in staat bent om zo'n studie te volgen?

Tirza G.

Tirza G.

18-09-2012 om 17:06

Geld inderdaad

En Groningen is niet zo eenvoudig om een huis/kamer te vinden. Hij krijgt geen studiefinanciering meer, neem ik aan - dat houdt boven je 27e (oid) op.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

18-09-2012 om 17:07

Elisa

Ik mag toch hópen dat ze je die gegevens niet zomaar over de telefoon geven. Kom op zeg.

Tirza

Tirza

Nee, via die weg zou dat niet mogen.

Maar een voorbeeldje hoe makkelijk iemand te traceren is: via de website van de universiteit utrecht kun je zoeken naar een medewerker, gast of student. Natuurlijk krijg je dan alleen een studenten-emailadres, maar als je een afwijkende naam en/of voorletters hebt kun je toch goed nagaan of iemand uberhaupt ingeschreven staat bij deze universiteit.

Voor zover ik kan zien kan dat bij de RUG niet.

mijk

mijk

18-09-2012 om 20:16

Precies beemer!

Dat was wat ik bedoelde te zeggen. Ik liep er eigenlijk al mee rond sinds je eerste draadje.. het lijkt me voor zoon gewoon belangrijk wel naar vader te kunnen en voor jou verschrikkelijk om dan zo ver weg te zitten en toen dacht ik: maar als hij in stad is en het echt niet lukt dan kan hij best hier terecht.....

Mijk

Arawen

Arawen

19-09-2012 om 10:11

Aanvulling

Wat lief Mijk.. zo had ik het helemaal niet geinterpreteerd.. Maar ex woont niet in 'stad' maar zo'n 20 km boven Groningen-stad in een dorpje. Hij heeft een huis gehuurd van een makelaar, dat al 48 maanden te koop staat (volgens Funda). Soort van anti-kraak denk ik. Huis bestaat echt, hij woont er ook, ik heb het gezien. Verder weet ik niets zeker.
Kan alleen inschatten.. studie betalen? Ja dat kan ook. Van het geld waarmee ik hem uit ons koophuis heb gekocht (waar ik nu nog woon). Wel zuur, want hij beweert niet aan de studie van onze oudste zoon mee te kunnen betalen want hij heeft geen geld.. Het UWV? Geen idee of hij daar iets mee heeft geregeld. Het lijkt mij dat die wel moeilijk zouden doen. Ik bedoel.. beweren dat je niets kunt en dan een studie beginnen die 30/40 uur per week kost.. dan zou je in theorie ook kunnen werken.. Toekomstperspectief heeft zo'n studie ook niet. Hij is de 50 al gepasseerd en de kans dat hij uberhaupt het eerste jaar volbrengt is bijzonder klein. Maar dat weten ze daar waarschijnlijk nog niet..
Of hij echt studeert? Geen idee. Kan alleen af gaan op de verhalen van de kinderen. Die vertellen dat hij gooit met medische termen en interessant doet over college's, dikke boeken die hij zou moeten studeren en vooral dus dat onwaarschijnlijke verhaal over snijden in een lijk....
Over 3 weken gaan ze weer naar hem toe. Ik heb gezegd dat ik dat alleen goed vind als ze samen gaan, de jongste gaat echt niet alleen. De oudste van 18 kan immers makkelijker ingrijpen als de situatie daar om vraagt.

anne m

anne m

19-09-2012 om 10:52

Uwv

Een jaar of 7 geleden heb ik vanuit een WAO-situatie (80%) een deeltijd HBO-studie gevolgd van 3 jaar. Het UWV was officieel niet op de hoogte. Tijdens het WAO-traject heb ik die studie besproken met de arbeidsdeskundige en hij vond dat ik het vooral moest doen, maar dat hij er geen melding van zou maken om "geen slapende honden wakker te maken". (ofwel: dat er acuut een of ander vaag reïntegratietraject opgestart zou worden).
Het kan dus wel (in ieder geval toendertijd). Als je iets niet meldt, weten ze het niet.

Verder veel sterkte en wijsheid. Het lijkt mij een zware situatie voor jullie.

Fiorucci

Fiorucci

19-09-2012 om 12:17

Anne m ot

Onbescheiden vraag hoor...maar....hoe betaal je dat dan?

Ik snap die logica niet.

"Tijdens het WAO-traject heb ik die studie besproken met de arbeidsdeskundige en hij vond dat ik het vooral moest doen, maar dat hij er geen melding van zou maken om "geen slapende honden wakker te maken". (ofwel: dat er acuut een of ander vaag reïntegratietraject opgestart zou worden"

Waarom zou je iemand die 80% arbeidsongeschikt is nog pesten met een re-integratietraject? En dan ook nog zodanig dat een ander soort re-integratie inspanning (studeren) afgebroken moet worden?

Ik snap die logica van het UWV niet.

mijk

mijk

19-09-2012 om 13:14

Arawen`

Er is hier natuurlijk wel een auto en ook in ommeland hebben we wel wat connecties maar ik snap dat ze met zijn tweeën sturen wel zo fijn voelt... Desalniettemin schroom niet het mailadres te gebruiken als jullie er toch iets mee kunnen!

Mijk

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-09-2012 om 14:24

Uwv

Wat het UWV betreft: iemand die wil gaan studeren is verplicht dit vooraf schriftelijk te melden bij het UWV, zoals bij elke wijziging. Zeker als het om een fulltime meerjaarsstudie gaat. Het UWV gaat dan bekijken of e.e.a. strookt met de mate van arbeidsongeschiktheid en zo nodig de arbeids- en sollicitatieplicht alsmede het recht op, de mate en de hoogte van de uitkering aanpassen. Men krijgt dan o.a. een verplichte herkeuring en een gesprek met de arbeidsdeskundige.
Als men een wijziging die invloed kan hebben op de uitkering niet of te laat aan het UWV meldt, volgt een boete.
De regels van het UWV voor het volgen van een studie zijn sinds een paar jaar overigens behoorlijk aangescherpt. Zo mag de studie niet te lang duren, moet er een baangarantie aan vast zitten en men moet gedurende de studietijd wel beschikbaar blijven voor reintegratie en arbeidsparticipatie.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

19-09-2012 om 22:49

Ja, het kan, in theorie

Op deze pagina https://www.facebook.com/pages/Zij-instroom-Geneeskunde-Groningen/146504452132525 vind je een hoop info die niet op de voorlichtingswebsites staat. Zoals bijvoorbeeld dat een paar dagen geleden inderdaad het eerste inleidende snijzaalpracticum was voor eerstejaars zij-instromers.

Afgaand op de selectieprocedure (overal staat dat die zo streng is) zijn dit ook geen 'gewone' eerstejaars en de zij-instromers zullen dus ook sneller op een snijzaal toegelaten worden dan gewone eerstejaars.

Dus ja, tot zover zal het in theorie best kunnen.

Stel anders eens 'argeloos' wat vragen op die facebookpagina. Zo van 'op welke leeftijd kun je dit traject nog doen, hoe oud zijn de deelnemers aan dit programma'?

Het lijkt mij namelijk wel vrij onwaarschijnlijk dat iemand van boven de 50 toegelaten zou worden, omdat zo'n kostbare studie nauwelijks nog rendeert dan. Maar wie weet krijg je wel te horen 'oh alle leeftijden hoor, we hebben zelfs een deelnemer van 53!'

Tirza G.

Tirza G.

19-09-2012 om 23:15

Daar staat

inderdaad heel veel info. Zo sloot de inzendtermijn voor het meedoen aan het toelatingsexamen al in maart.

Tirza

anne m

anne m

21-09-2012 om 12:19

Fiorucci ot

spaargeld

anne m

anne m

21-09-2012 om 12:25

Elisa ot

Die regels waren er in mijn tijd ook al. Dus als HBO+ er, mocht ik wel een cursus/opleiding op MBO-niveau (of lager), maar geen HBO. Dat de "geadviseerde" banen vanuit het UWV allemaal op LBO of lager lagen, telde niet mee. Dat je als HBO'er niet als magazijnmedewerker wilt werken, snappen ze dan weer wel en vinden ze (toen in ieder geval) ook niet wenselijk. Vandaar dat de arbeidsdeskundige mij dit advies gaf.
En, zoals je waarschijnlijk wel weet: arbeidsongeschiktheid is gekoppeld aan verdiencapaciteit en zegt dus eigenlijk weinig over wat je concreet wel of niet kan. In principe kan ik "alles", met een hoop kanttekeningen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-09-2012 om 14:11

Anne

Er waren altijd al regels maar nogmaals, die zijn behoorlijk aangescherpt. De controle via andere overheidsinstanties is uitgebreid en verscherpt en als men erachter komt dat je zo'n studie zonder medewerking/goedkeuring van het UWV volgt, zeker als je daarnaast niet voldoet aan je inspanningsverplichting om een baan te vinden, kan men een sanctie opleggen (verlaging van je WAO- uitkering) of zelfs het gehele bedrag wat je aan WAO-uitkering hebt gekregen over die periode, terugvorderen. Nu lijkt mij dat geen probleem voor iemand die kennelijk 10.000 euro kan betalen voor een ZIG-brugjaar Geneeskunde, maar toch...

De klasse van arbeidsongeschiktheid hangt af van wat men nu nog kunt verdienen en wat men zou verdienen als men niet arbeidsongeschikt was geworden. Er wordt ook een FML opgesteld. Als iemand wel in staat blijkt te zijn om een fulltime universitaire studie te volgen zal de arbeidsdeskundige je uitnodigen voor een herkeuring, deze FML lijst onder de loep nemen en indien van toepassing wijzigen. Het arbeidsongeschiktheidspercentage zou dan wellicht naar beneden kunnen worden bijgesteld.

Ik vraag mij ook af hoe deze man kennelijk in staat is om zo'n studie te volgen met zware stages en daarnaast nog te solliciteren en aan andere verplichtingen van het UWV te voldoen. Als het al waar is.

Arawen

Arawen

21-09-2012 om 14:23

Ik ook

Ik twijfel ook Anne.. Solliciteren heeft ie van het UWV trouwens nooit gehoeven. WAO is geen WW natuurlijk, en hij heeft zijn uitkering nog uit de 'goede tijd' (voor de veel strenger regels van de huidige WIA).
Het lijkt mij, logisch geredeneerd, niet dat het UWV toestemming zou geven voor zo'n studie. Of ze moeten het idee hebben dat dit therapeutisch voor hem zou kunnen werken. Studeren voor het studeren, zeg maar. Kan dat niet? Misschien hebben ze zelfs een traject waarmee hij aan c.q. in die studie is geholpen? Kan dat niet? Ik heb al van alles bedacht..

Rafelkap

Rafelkap

22-09-2012 om 17:58

Contact

Arawen, wat ik me afvraag, heb jij nog contact met iemand die je ex wat beter kent? Want ik begrijp dat je bezorgd bent of hij nou wel of niet studeert en je twijfelt of hij mooi weer speelt. Kan je niet aan diegene vragen hoe het met hem gaat? (als je dat zelf liever niet doet?)

Arawen

Arawen

24-09-2012 om 12:41

Geen contacten

Goed idee, maar helaas.. we hebben geen gezamelijke contacten (meer). Hij heeft alle draadjes doorgesneden met vrienden en familie. Ik zie/spreek zijn familie nog wel, ook vanwege de kinderen, hij zelf niet. Heeft zich volledig terug getrokken. Kan ook geen relaties onderhouden; iedereen die 'door' krijgt hoe hij in werkelijkheid is, wordt de rug toegekeerd. Hij kan alleen om gaan met mensen die in zijn verhaal mee gaan.

Anyway,ik geloof best dat hij studeert, het is allemaal net mogelijk genoeg, zoals hier boven in de draad al staat. Kan me ook niet heel erg veel schelen wat hij wel of niet doet; we zijn niet voor niets gescheiden. Het gaat mij alleen om (de veiligheid van) de kinderen. En dan hoofdzakelijk de jongste, die nog onder gezamenlijk ouderlijk gezag valt. Gelukkig gaan ze nu samen, en pas weer over 2 weken. Hoop eigenlijk gewoon dat dit 'doodbloed' omdat hij in zijn huidige 'hyper de piep/king of the world' periode toch geen tijd voor ze heeft.. We hopen er maar weer het beste van! Bedankt allemaal dat jullie mijn zorgen met me wilde delen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.