Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kamille

Kamille

25-09-2014 om 17:14

Wie kent verzoek aan duo om inkomen 1 ouder buiten beschouwing te laten?

Hoi,
We hebben een verzoek ingediend om het inkomen vd biologische vader van mijn dochter buiten beschouwing te laten zodat ze in aanmerking kan komen voor een aanvullende beurs. Vanwege diverse redenen. Er is sprake van een verstoorde relatie vanwege verslavingsproblemen vd vader en er is nooit allimentatie betaald, er is ook een beschikking uit 2002 waarin de rechter heeft bepaald dat er geen draagkracht is. er is geen contact, en we hebben een verklaring van de dekaan van de havo waarin ze eea heeft verklaard. Nu kregen we een standaardbrief terug met het verzoek bepaalde stukken aan te leveren. Zeer onduidelijke brief waaruit blijkt dat de meegezonden stukken (verhaal van zowel mij als mijn dochter, wat best emotioneel en pijnlijk was om oo te stellen) helemaal niet zijn gelezen lijkt het. Wie heeft ook dit verzoek gedaan en hoe is dit gegaan? Of weet hier meer van. Ik ga morgenochtend ook bellen met de DUO, of mijn dochter moet bellen want ik krijg geen informatie, maar zij zit dan op school. Nou dat belooft wat met die DUO....
Groeten Kamille

Kamille

Kamille

25-09-2014 om 17:22

Aanvulling

Wat ik ook erg schokkend vind is dat de brief aan mijn dochter ,17 jaar, is gericht en dat ze haar vragen aan te tonen wat zij heeft gedaan om te zorgen dat haar vader wel iets zou betalen. Zij zelf!!!!! Ze was toen 2 jaar en zoals elke ouder weet belast je je kind daar niet mee toch????

Linda K

Linda K

25-09-2014 om 18:40

Geen ervaring maar

Zijzelf moet volgens DUO nú wat doen om financiële steun van haar vader te krijgen voor een vervolgopleiding. Het gaat dus om recente pogingen, niet van vijftien jaar geleden.

Het klopt dat DUO geen informatie kan geven aan ouders, tenzij je gemachtigd bent. Dus als je van plan bent vaker DUO-zaken voor je dochter op te lossen, zou ik zorgen dat je dochter je machtigt.

Annet

Annet

25-09-2014 om 18:42

Het is je dochter die de beurs aanvraagt

Er is niets mis met het aanschrijven van een 17-jarige.
Slim om die machtiging te regelen

da's gek

Maar dochter is 17 dus is moeder haar wettelijk vertegenwoordiger. Een machtiging lijkt mij in dat geval nog niet nodig. Maar goed, om discussie te voorkomen kan je het wel regelen.

Denk erom dat als je er met de DUO-mensen niet uitkomt, je wel tijdig bezwaar moet maken (binnen 6 weken na een negatieve beslissing). Maar de kans is best aanwezig dat je er wel uitkomt.

Ik heb heel af en toe beroepshalve te maken met DUO en ik vind ze altijd tamelijk vriendelijk aan de telefoon, en ook behoorlijk behulpzaam, als ik dat bijvoorbeeld vergelijk met de uitkeringsafdeling van het UWV oid. Natuurlijk zelf ook vriendelijk blijven.

Ik zou bellen en vragen waarom de stukken die jij hebt ingediend niet voldoende zijn. Hopelijk kunnen ze dat uitleggen, dan wel toegeven dat ze zich hebben vergist. Een beslissing van de rechter dat er geen draagkracht bestaat zou trouwens op zich genoeg kunnen zijn, voor zover ik weet. Maar goed, ze zouden het moeten kunnen uitleggen.

Het kan trouwens handig zijn om te bellen terwijl je hun site hebt lopen. Kan je de tekst van hun eigen voorlichting voorlezen als het moet (''ja want hier staat....')

Groeten,

Temet

Hortensia

Hortensia

26-09-2014 om 07:48

ervaring

Wij hebben buitenbeschouwinglating aangevraagd en dat is toegekend. Mijn kind en ik hebben elk apart een brief geschreven, dit is ook door een professional gedaan (kan een leraar zijn, maatschappelijk werk, een zorgverlener of zo), en verder de gegevens van het LBIO m.b.t. achterstallige kinderalimentatie. Dat bij het LBIO moet al een tijdje lopen (een jaar, geloof ik, weet ik niet zeker), misschien bedoelen ze dat?

Het is echt belangrijk dat je kunt aantonen (bijv. via LBIO) dat je (of je dochter) alles hebt gedaan om vader te laten betalen. Vader is meestal alimentatieplichtig en het DUO heeft besloten dat hij gewoon draagkrachtig genoeg moet zijn bij te dragen aan je dochters opleiding. Aan jullie de taak om te bewijzen dat dat niet zo is. En in ons geval was dat met stukken van het LBIO en diverse brieven.

Bel sowieso even voor nadere uitleg.

Je dochter is 17 dus je kunt namens haar bellen. Als ze 18 is, is het niet moeilijk je door haar te laten machtigen.

Hortensia

Hortensia

26-09-2014 om 07:51

het niet lezen van brieven e.d.

Overigens heb ik bij andere overheidsinstanties ook de pijnlijke ervaring dat aangeleverde stukken niet altijd gelezen worden, of kwijtraken. Dan krijg je een afwijzing op gronden waarvan je denkt: heb je wel de juiste envelop geopend?
Het is dus heel goed mogelijk dat dat jullie ook is overkomen, helaas. En dat is pijnlijk als het om zulke gevoelige zaken gaat.

Bellen dus, en direct bezwaar aantekenen.

nav Hortensia

Er kan zo te lezen nog geen bezwaar aangetekend worden want zo te zien is er nog geen besluit maar een verzoek om nadere informatie.

Verder begrijp ik dat er in 2002 een rechterlijke beslissing zou zijn geweest dat vader geen alimentatie hoefde te betalen omdat er geen geld was. En dan kan het LBIO ook helemaal niks (ook al zou het inkomen nadien zijn gestegen).

Groeten,

Temet

Kamille

Kamille

26-09-2014 om 11:49

Lijkt opgelost!!!

Hoi,
Gebeld met de duo, dochter ook aan de andere lijn om toestemming te geven, en bleek dat er inderdaad een standaardbrief was verstuurd en de zaak hen wel duidelijk was. Ze hebben alleen de beschikking vd rechter uit 2002 nodig dat er de alimenatieverplichting nihil is verklaard. Nu nog 6 weken wachten en dan volgt beslissing. Ik begeep dat het dan rond is en ze alle stukken hebben.
Bedankt voor jullie reacties!

Hortensia

Hortensia

26-09-2014 om 13:39

Kamille

Gaat goed komen! Hou wel die zes weken in de gaten want dat ging mis bij ons, maar het is uiteindelijk in orde gekomen!

En sterkte, dit zijn geen fijne dingen om te moeten doen, maar helaas wel nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.