Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

vakantieganger

vakantieganger

03-05-2013 om 16:27

Wie kent er iemand die bij de douane werkt?

Ik heb een vraag over het het invoeren van spullen uit het buitenland. Klopt het dat de maximaal toegestane aantal alleen geldt voor personen van 17 jaar of ouder?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

03-05-2013 om 19:32

Waarom moet iemand bij de douane werken?

Over wat voor spullen heb je het? Nep-merkartikelen of sigaretten/drank?!

Vic

Vic

03-05-2013 om 20:32

Ik wel

Ik ken een heleboel mensen die bij de Douane werken. Vziw geldt de vrijstelling van 430 euro per reiziger, ongeacht of die meerderjarig is. Ik vermoed dat je vraag gaat over het meenemen van merkvervalste artikelen, volgens mij geldt dat ook per reiziger (ik kan i.i.g. nergens vinden dat dat anders is). Voor het binnenbrengen van sigaretten en/of drank moet je 17+ zijn.

vakantieganger

vakantieganger

03-05-2013 om 21:33

Op de site

Van de overheid staat hoeveel je van nep artikelen in mag voeren voor eigen gebruik. Staat geen leeftijd bij. Hier zegt de hostess dat het het alleen voor 17+ is. Vandaar mijn vraag. Ik wil geen gezeur bij de douane.

Vic

Vic

03-05-2013 om 22:05

Hmmm

Die nepartikelen ga je niet in een wet vinden want het is een soort van 'gedoogbeleid'. In de wet en op de douanesite staat wel expliciet dat voor tabak en alcohol de leeftijdsgrens geldt, dus dat doet vermoeden dat dat voor de andere onderdelen (grens reizigersvrijstelling + gedoogbeleid namaak) niet van toepassing is.

Logischerwijs

Er staat inderdaad aangegeven hoeveel je per persoon aan goederen zoals nepmerkartikelen, kleding, c.d`s enz. mag invoeren. Het zou raar zijn als je dan wel de koffer van je kind kan volproppen met illegale troep. Als ik lees "telt alleen voor 17+" lees ik dat totaal anders dan de hostess. Het lijkt me juist dat alleen volwassenen nepartikelen mogen invoeren, juist om de jeugd te beschermen.
Maar goed, deze brave burger interesseert die handel niets, dus aan mijn "begrijpend lezen" van de wet heb je misschien niet veel.
Het zou mij alle onrust al niet waard zijn.

Nog een tip

Als je interesse hebt voor nep artikelen kan je je ook reuze vermaken op de zwarte markt. Kan je je hele kofferbak volgooien met goedkope kleding, Turks goud, sieraden en parfums bijvoorbeeld. Hoef je niet voor te smokkelen vanuit het buitenland.

Vertrouw maar op de hostess

Dat zou ik doen in elk geval.

Vic

Vic

04-05-2013 om 13:32

Nou

Ik heb het nog eens doorgelezen en denk echt dat die 17+ alleen voor tabak en alcohol geldt. Wat dat betreft zou ik het dus wel aandurven. Ik vertrouw meer op mijn eigen nadenken dan op wat een hostess zegt

vakantieganger

vakantieganger

04-05-2013 om 15:43

Niet om vol te proppen

Maar het geeft wat meer mogelijkheden als je allemaal max 3 artikelen mag meenemen. En wat ik zeg. Ik hoef echt geen koffers vol met spullen hoor....

Jesse_1

Jesse_1

04-05-2013 om 22:25

Juist niet op de hostess vertrouwen

Als je op deze pagina kijkt staat het er mi duidelijk:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/reisbagage/vanuit_een_niet_eu_land/voor_welke_goederen_hoef_ik_geen_belasting_te_betalen_krijg_ik_vrijstelling_van_belasting.
Bij alcohol en sigaretten staat er juist dat er géén vrijstelling is bij personen onder de 17 jaar (wat Vic dus ook zegt).
Ik denk dat de hostess een beetje in de bonen is. Het zou ook wel een heel merkwaardige regel zijn toch, als je de bagage van de kinderen vol zou mogen laden met nagemaakte artikelen.

Vic

Vic

04-05-2013 om 23:00

Jesse

Die hostess zegt juist dat je in de bagage van kinderen helemaal geen nepartikelen mag stoppen. Uit de website van de Douane begrijp ik dat voor hen ook de gedoogde aantallen gelden.

Jesse_1

Jesse_1

05-05-2013 om 20:42

Ow zo!

Zo zie je maar dat ik de hostess niet zelf heb gesproken. Ik dacht dat ze gezegd had dat de max hoeveelheid alleen gold voor 17+.
Negeer mijn reacties in dit draadje maar

Zelfde als jesse

Ik dacht ook dat de hostess bedoelde:"Dat telt allemaal alleen voor 17+, onder deze leeftijd zijn er geen regels". Ik vond dat ook al vreemd en reageerde hetzelfde als Jesse. Volgens de hostess kan je de koffers van je kinderen gewoon volproppen, dacht ik dat de boodschap was, maar dat bedoelde ze dus niet.

Tja

Vakantiegangerp de site: "Van de overheid staat hoeveel je van nep artikelen in mag voeren voor eigen gebruik. Staat geen leeftijd bij. Hier zegt de hostess dat het het alleen voor 17+ is. Vandaar mijn vraag. Ik wil geen gezeur bij de douane."

Ik blijf de boodschap van de hostess op deze manier lezen.

vakantieganger

vakantieganger

06-05-2013 om 09:20

Even verduidelijken misschien

Volgens de hostess mogen alleen mensen boven de 17 nep artikelen invoeren. En dan 3 p.p. dus in ons specifieke geval: wijn zijn met 5. 2 boven de 17. Dan zouden wij maar 6 nep artikelen mee mogen nemen. Terwijl ik van de site had begrepen 3 p.p. dus 5x 3 is 15 in totaal.
Als het alleen voor drank en rookwaar is mogen we dus inderdaad die 15 stuks. Anders maar 6.

mirreke

mirreke

06-05-2013 om 11:44

Bij namaak

Gaat het ook alleen om eigen gebruik. Dus als je zes dezelfde broeken over meerdere koffers verdeelt, heb je ook kans dat ze worden ingenomen, plus een boete. Ik zou ook altijd kaartjes ed eraf halen.

Hier vind je wat meer erover:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/invoer-en-douane/namaakvangsten

En hier staat om welke hoeveelheden het precies gaat. Kijk dan onder kopje 12 accijnsgoederen in de tabel.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2011-22925.html

Ik kan mij zo voorstellen dat het als het goederen betreft je ook in de koffer van je kinderen onder de 17 dingen als broeken en shirts ed kwijt kunt.maar volgens mij was dit al gebleken in dit draadje.

mirjam op haar ipad

vakantieganger

vakantieganger

06-05-2013 om 12:00

Via twitter van douane zelf antwoord

En het is dus zo dat je per categorie max 3 dtuks mag meenemen voor eigen gebruik. Dus en 3 horloges en 3 stuks kleding enz. De 17 jaar is inderdaad alleen voor drank en rookwaaren

vakantieganger

vakantieganger

09-05-2013 om 19:14

En dan bij terugkomst op schiphol

Geen enkele, maar dan ook geen enkele controle!! Sta je dan met je goede gedrag Hadden we dus toch de koffers van de kinderen vol kunnen proppen.

pom pidoe

pom pidoe

10-05-2013 om 11:04

Tuurlijk vakantieganger

en als je in de bus niet gecontroleerd bent, had je wel zwart kunnen rijden!

vakantieganger

vakantieganger

10-05-2013 om 12:25

Het was maar een grapje

Zou ik toch niet durven

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.