Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Oregano

Oregano

10-01-2015 om 14:10

wie kan uitleg geven over afspiegelingsbeginsel bij komende reorganisatie

Hallo,
Bij ons is een reorganisatie gaande. En een grote groep agogen zal worden ontslagen vanwege de toenemende eisen vd zorgverzekeraars en DBC wetgeving. We vallen onder het sociaal plan en CAO vd GGZ. Nu is het principe van last in first out losgelaten en gaat dit nu per leeftijdsgroep. Dus van 25-35, 35-45, 45-55 etc. Ik zit in de groep 45-55 en heb 22 dienstjaren. Ik vraag me af hoe nu precies de selectie gaat, wie moet er uit en wie niet. Wordt er bv ook gekeken naar functioneren, produktie (hoe hoog is je produktie) ziekte etc? Of is het alleen een kwestie van een lijst van werknemers uit deze groep en kijken naar dienstjaren. En tellen dan de dienstjaren in huidige functie of datum indiensttreding? Ik ben al wel naar een bijeenkomst geweest over de remlacantenregeling maar ook daar snapten weinig mensen er iets van. De dag erna stond een formatieplan op intranet met getallen en sindsdien ben ik samenmet veel collega's behoorlijk van slag.....we horen over een week of 3 wie het zal betreffen.
Als je boventallig bent kun je eruit via 3 regelingen, a. Sociaal plan, b. Addendum, c. Wachtgeld, soort aanvulling op ww uitkering. Allemaal erg onduidelijk vind ik...
Wie weet hier meer vanaf?
Alvast dank!
Oregano

Christel

Christel

10-01-2015 om 15:26

Ervaring

Er wordt echt alleen naar dienstjaren gekeken. Hoe je functioneert maakt niet uit, hoe vaak je ziek bent geweest maakt niet uit, hoe hoog je productie is maakt niet uit, hoe goed je beoordelingen geweest zijn, het maakt allemaal niet uit. Ik zat een half jaar geleden in hetzelfde schuitje, zelfde leeftijdscategorie en 28 dienstjaren. Ik lag er uit. Er was iemand die een half jaartje eerder in dienst was gekomen. Zij was langdurig ziek, maar ik lag er uit. Het betrof in mijn geval een krimpfunctie, mijn oude afdeling zit nu zonder ondersteuning omdat ik weg moest en de mevrouw met 28,5 dienstjaar op "mijn" plek kwam, maar ja, zij is ziek. Ik was boos, zo boos, zo ga je niet met mensen om, ik zat al 19 jaar op de afdeling, het was echt mijn plekje. Er werd mij gevraagd langer te blijven om een uitzendkracht in te werken, ik heb het niet gedaan, ik heb vakantie opgenomen en ben een maand thuisgebleven.

Er was gelukkig een redelijk sociaal plan en binnen een half jaar had ik binnen de organisatie een nieuwe baan. Ik werk maar 16 uur per week dus ik had het nooit verwacht.

Ik weet natuurlijk niet precies wat de 3 regelingen bij jou inhouden, maar zorg dat je ze goed vergelijkt.

Christel

Christel

10-01-2015 om 15:27

Overigens

tellen volgens mij altijd je dienstjaren mee, niet het aantal jaar in je huidige functie.

Organo

Organo

10-01-2015 om 15:53

Christel

Ohhh wat vreselijk voor je....onverteerbaar gewoon. Dat merk ik nu ook,mdacht wel klaar te zijn met onze organisatie en alle produktie druk en nieuwe eisen zorgverzekeraars, maar nunoverheerstbtoch de emotie...het voelt toch als een soort familie na 25 jaar met samen meegemaakte hoogte en dieptepunten in mijn leven....(geboorte, scheiding, overlijden, trouwen etc etc). Ik weet nog niet of het mij betreft maar zoals het voor jou moet zijn geweest, vreselijk.....fijn dat je wel weer een baan hebt!! Wij worden ook begeleid van werk naar werk, maar kans dat dit binnen de organisatie zal zijn als maats werker is klein want juist die moeten eruit. Omdat we straks niet meer mogen registreren ( en dus declareren) vd zorgverzekeraars....

Christel

Christel

10-01-2015 om 17:59

Oregano

Ik kreeg een paar maanden van de te voren te horen "de kans bestaat dat je een herplaatser wordt". Er moesten er wel veel weg, maar ik had zoveel dienstjaren dat ik het toch niet verwachtte. Achteraf nogal suf van mezelf. Toen ik het in februari hoorde stond ik ook echt binnen 5 minuten buiten. Ik ben er geen seconde langer gebleven en dacht alleen maar "ik word hier niet emotioneel, ik blijf kalm, kalm, kalm". In de bus ben ik zo kalm gebleven dat ik het bijna eng vond, maar daarna kwam de woede en de onmacht. Je hebt heel veel meegemaakt met je collega's en opeens is het weg. Ik vond het ook zo treurig om te merken dat veel collega's een berichtje stuurde "wat k*t voor je" en verder nooit meer iets lieten horen. Ik had geen sollicitatie-ervaring en dat vond ik ook zo eng. Wij hadden ook zo'n begeleidingsteam, maar dat hield vooral veel verplichtingen in, ik MOEST een Linkedin-account en dat wilde ik niet. Ik heb het niet zo op social-media, maar het MOEST anders hield ik me niet aan de voorschriften en konden ze zo mijn salaris stopzetten. Absurd gewoon. Ik heb een andere baan inderdaad, ik heb het er totaal niet naar mijn zin, maar ja het is werk en waar vind ik op mijn leeftijd nog een andere baan?

Hoe lang is bij jullie de begeleiding van werk naar werk? Met andere woorden: hoeveel tijd heb je? Hoeveel opgebouwde ww-maanden heb je daarna?

Oregano

Oregano

10-01-2015 om 18:22

Christel,

Nogmaals wat een vreselijk nare ervaring voor je.....en dan wel weer werk maar iets wat je niet leuk vind....balen hoor! Ik weet niet hoeveel tijd we krijgen voor de begeleiding vannwerk naar werk, er wordt een extern bureau ingehuurd en dan een paar gesprekken schat ik. Misschien nog een korte bijscholing GGZ agoog aantekening. En dan 36 maanden ww wat eerst aangevuld kan worden met wachtgeld als je voor die regeling kiest. Ik snap eerlijk gezegd nog niets van de 3 regelingen mocht ik boventallig worden dan moet ik me laten adviseren of voor die tijd afspaak maken bij de vakbond misschien. Mijn man is accountant maar snapte de powerpoint ook niet van de 3 mogelijkheden. Ik wist niet eens het bestaan van een addendum bv. Het is ingewikkelde materie.
Bedankt voor je reactie hoor!

Christel

Christel

11-01-2015 om 10:58

Oregano

Je zou er eerst achter moeten komen hoeveel tijd de begeleiding werk naar werk is. Bij ons was het ruim hoor, 2 jaar. De optie addendum snap ik niet helemaal, zou dat een aanvulling op de ww kunnen betekenen? Misschien tot je huidige salaris en dan de hele ww-periode? Maar ja, wachtgeld lijkt dat ook te zijn.

Als je lid bent van de vakbond zou ik daar zeker een afspraak mee maken. Niet wachten tot D-day, dan overheersen de emoties. Hoor je niet bij de ongelukkigen (en laten we dat maar hopen), dan weet je het maar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.