Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Merel

Merel

27-10-2012 om 13:34

Wie kan me dit uitleggen (krantenbericht opzeggen burgemeester)

Ik knip en plak even een krantenberichtje:

2,5 ton wachtgeld voor Harry de Vries

AMSTERDAM - De opgestapte burgemeester van Lingewaard, Harry de Vries, heeft recht op 3 jaar en 2 maanden wachtgeld. Dat komt uit op een bedrag van 258.500 euro.

In het eerste jaar krijgt De Vries 80 procent van zijn burgemeesterssalaris, in de periode daarna 70 procent. Het wachtgeld vervalt als De Vries een andere baan zou vinden, tenzij het salaris lager is dan de genoemde percentages. In dat geval wordt het tijdens de resterende wachtgeldperiode aangevuld.
De Vries legde deze week zijn functie neer nadat fouten en onzorgvuldigheden waren ontdekt in zijn declaraties. Hij heeft laten weten dat hij alle ten onrechte gedeclareerde kosten zal terugbetalen.
_______________

Ik snap dit niet helemaal, hij is opgestapt (dat is toch ontslag nemen) omdat hij fouten heeft gemaakt. En krijgt dan ook nog eens wachtgeld? Dat klopt toch niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Het is geen ww

Voor wachtgeld gelden andere regels dan voor ww.
Groet,
Miriam Lavell

Nu weet ik het: ik word burgermeester! Een foutje kan ik ook best maken

Merel

Merel

27-10-2012 om 15:21

Maar waarom

Waarom is er een wachtgeld regeling dan? Wie heeft dit bedacht?
http://www.geldenrecht.nl/artikel/2010-03-18/wachtgeld-hoeveel-is-het-wie-krijgt-het

Tinus_p

Tinus_p

27-10-2012 om 16:39

Geen ontslag nemen

Merel:
"Ik snap dit niet helemaal, hij is opgestapt (dat is toch ontslag nemen) omdat hij fouten heeft gemaakt. En krijgt dan ook nog eens wachtgeld? Dat klopt toch niet?"
Ik denk niet dat een burgemeester ontslag kan nemen -een burgemeester is namelijk geen werknemer. Ik vraag me ook af, of hij ontslagen is vanwege die fouten -officieel heeft hij waarschijnlijk aan de koningin gevraagd om ontslag te krijgen vanwege 'onwerkbare situatie' of 'geen vertrouwen meer'.
Er zit een groot voordeel aan deze aanpak. De overheid moet deze ex-burgemeester weliswaar 2.5 ton betalen, maar hij is nu wel weg. Dat scheelt een nare discussie over schuldvraag en of het wel fraude was.
Vergelijk dit met een gewone werknemer die wordt ontslagen; in veel gevallen krijgt die werknemer een afkoopsom mee, en is de werkgever in ieder geval van een niet-functionerende werknemer af.

Vic

Vic

27-10-2012 om 17:37

Geen vertrouwen

Een kennis van mij zat als wethouder in een college waarin het vertrouwen werd opgezegd. Van het ene op het andere moment stond hij op straat, terwijl hij zelf niets verkeerd had gedaan. Het dubbele daarvan was dat hij heel snel een andere baan had, de schuld en onschuld waren breed uitgemeten in de pers, en de 'schuldige' veel langer wachtgeld mocht genieten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-10-2012 om 21:02

Risico

Voor een bestuurder is het risico op afbranden veel groter (zie voorbeeld Vic) dan voor een gewone werknemer.

Verder kunnen Burgemeesters moeilijk ontslagen worden. Doordat ze altijd recht op wachtgeld houden, is de kans in ieder geval groter dat ze zelf opstappen bij niet functioneren of andere problemen.

Vandaar dus deze regeling.

liora

liora

28-10-2012 om 08:22

En ook

Voordat iemand burgemeester of wethouder wordt, heeft zij vaak een vaste baan, met vaak een beter salaris. Als je dan als bestuurder zomaar van het ene op het andere moment zonder inkomen komt te zitten, zouden veel minder mensen in staat zijn de overstap te maken.

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.