Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

M@@rtje

M@@rtje

05-11-2013 om 09:54

Wie is hiervoor verantwoordelijk?

Hallo,

Wij zitten in beschermingsbewind en onze bewindvoerder krijgt ons inkomen en regelt alle betalingen en wij krijgen leefgeld.

Nu heb ik vanmorgen een deurwaarder aan de deur met een nota die oorspronkelijk €75,- was maar nu is opgelopen tot €215,76. De eerste nota hiervan is op papier overhandigd aan mijn bewindvoerder, de herinnering daarvan die volgde is per mail naar de bewindvoerder gegaan en hiervan heb ik ook een aflever en leesbevestiging gekregen.

Hij blijkt dus tot op heden nog steeds niet betaald te zijn. Uiteraard heb ik de bewindvoerder direct gebeld hierover, maar die is telefonisch niet te bereiken. Heb nu dus het hele verhaal maar weer gemaild. Hiervan ook weer een afleverbevestiging ontvangen.

Ook heb ik contact gezocht met het kantoor van de deurwaarder en aan hun uitgelegd dat ik hier niets mee kan/mag omdat ik onder bewindvoering sta. Ook zij zullen trachten contact op te nemen met de bewindvoerder hierover.

Maar wie is in deze nu wettelijk aansprakelijk voor de bijkomende kosten? Ik neem aan dat dat niet voor mijn rekening komt? De oorspronkelijke nota was 'maar' €75,-.

De nota is overigens van de griffiekosten voor het regelen van de bewindvoering. Dus niet van iets wat ik besteld heb bij Wehkamp oid.

griffiekosten

Wat een apart verhaal. Bewindvoering regel je bij de kantonrechter alwaar de griffiekosten. De kantonrechter heeft bij niet betalen van de rekening deze naar een incassobureau gedaan. Lijkt me niet echt een situatie waar de kantonrechter veel vertrouwen heeft in de prestaties van de bewindvoerder. Dat terwijl de kantonrechter toeziet op de prestaties van de bewindvoerder.
Gaat het daar wel goed? Krijg je wel overzichten van de kosten en de uitgaven? Is de bewindvoerder aangesloten bij de branchevereniging?
http://www.bpbi.nl/
Gaat het om een gemeentelijke bewindvoerder of een particuliere?
Als het alleen om de opgelopen kosten gaat van de griffie lijkt het me lastig, het is een te klein bedrag om er weer kosten voor te maken met een advocaat of zo. Maar ik zou dit (laten) uitzoeken. Kan een misverstand zijn, maar ook een teken aan de wand.

M@@rtje

M@@rtje

05-11-2013 om 12:09

Inmiddels contact gehad met de bewindvoerder.

En haar reactie daarop was dat er bijzondere bijstand is aangevraagd voor de gemaakte griffiekosten maar dat zij daar nog geen uitsluitsel op heeft gekregen. Deze kosten dateren van voor de zomervakantie. Lijkt mij erg lang wachten op bijzondere bijstand en dit heb ik haar ook terug gemaild. Ook geeft zij aan dat er een betalingsregeling getroffen zal moeten worden voor deze kosten, maar ik vind nog steeds niet dat ik hiervoor verantwoordelijk bent. Schijnbaar heeft zij de rechtbank niet op de hoogte gebracht van het feit dat ze zit te wachten op de uitspraak voor bijzondere bijstand anders was dit hele traject dus niet in werking gezet.

@AnneJ. het gaat ook om die kosten van de kantonrechter. Deze zijn dus nog steeds niet betaald door de bewindvoerder.

bijzonder

Ik zou naar een juridisch spreekuur gaan denk ik. Dit is wel een bijzondere vraag. En ik zou niet blij zijn met zo'n bewindvoerder die zaken laat versloffen, niet reageren op een deurwaarder. Daarvoor ben je nou eenmaal onder bewind. En misschien zijn er wel termijnen door de gemeente overschreden bij het aanvragen van bijzonderen bijstand? Of heeft ze dat ook te laat aangevraagd? Dan kun je nog de gemeente aansprakelijk stellen voor de gemaakte kosten.
Er is misschien informatie over gemeenteregelingen als bijstand op het intern, maar misschien ook wel bij de beroepsvereniging.
Misschien zijn er ook nog wel fora voor waar mensen dezelfde problemen hebben.
Ik kan me enerzijds voorstellen dat een bewindvoerder niet verantwoordelijk is voor oplopende kosten maar wel voor goede bedrijfsvoering en ik weet inderdaad niet hoe je dat kunt regelen als iemand wel steken laat vallen. Tenzij naar de rechter gaan, maar dan heb je al gauw een andere bewindvoerder nodig. Weer een ander probleem.

wat een onzin van die bewindvoerder

Rekeningen die betaald moeten worden, moeten betaald worden, en dat hangt niet af van de vraag of voor die kosten bijzondere bijstand wordt toegekend. Dat geldt vziw zeker ook voor het griffiegeld. Tenzij er een hele speciale regeling is voor bewindvoeringen (zou kunnen, ik weet van die materie niets af) snap ik werkelijk niet waar de bewindvoerder het idee vandaan haalt dat de nota voor griffierecht kan blijven liggen totdat op de aanvraag bijzondere bijstand is beslist. Dat kan in andere zaken namelijk ook niet (en daar weet ik dan wel weer wat van)

Ik vind dat de bewindvoerder de bijkomende kosten moet betalen. Niet de oorspronkelijke griffierechten, die waren anders ook voor jouw rekening geweest, maar wel de extra kosten die door haar gestuntel zijn ontstaan.

Sterkte ermee

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.