Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

CAO

CAO

08-09-2015 om 21:49

Wie heeft er verstand van CAO's

Stel je bent een redelijk groot bedrijf (laten we zeggen minimaal 100 werknemers). Je zit in de metaalsector. Soortgelijke bedrijven, met zelfde soort product vallen onder een CAO (kleinmetaal of metaal). Kan je dan als bedrijf zeggen dat je geen CAO wilt? Mag dat? Of ben je verplicht je bij de CAO aan te sluiten. En zo niet, kun je dan, binnen de wettelijke regels uiteraard, een compleet ander personeelsbeleid hebben vwb bijv. vakantiedagen, seniorendagen, uitbetaling bij ziekte, uren enz enz? Wie weet hoe dat zit?

Angela67

Angela67

08-09-2015 om 21:52

via internet

http://caometaaltechniek.nl/metaal-en-techniek/algemeen/avv

(da's uitleg over Algemeen Verbindend Verklaren)

en http://www.flexnieuws.nl/2014/01/29/avv-cao-metaalbewerkingsbedrijf-2014-2015/#.Ve88S7LtmT4
over de status van de huidige COA
(Algemeen verbindend verklaard tot ergens in 2015)

gr Angela

lennest

lennest

09-09-2015 om 15:31

ja/nee CAO volgen

Er kan een algemeen verbindende verklaring zijn, maar je mag als bedrijf ook je eigen CAO afsluiten. Dat moet je dan doen met één of meerdere vakbonden en die gaan echt niet akkoord als jouw CAO slechter is dan de algemene CAO. Bovendien zitten er nogal wat haken en ogen aan, bijv. grootte van het bedrijf, omzet, aantal personeelsleden e.d. Vaak is het ook duurder omdat je niet kunt meeliften met bijv. een opleidingsfonds wat in de CAO geregeld is. Het kan in ieder geval niet zo zijn dat een bedrijf zegt: ik vind die CAO metaal (groot of klein) niks, ik doe niet mee en maak ook geen eigen CAO en volg alleen de wettelijke regels. Als de CAO voorschrijft dat bijv. het loon gedurende het eerste ziektejaar voor 100% moet worden doorbetaald, dan mag je als bedrijf niet zeggen: ik volg de wettelijke regel en ik betaal maar 70%.
Gaat het bedrijf toch de CAO niet volgen, dan zou ik een jurist inschakelen of je rechtsbijstandsverzekering om een CAO-loon te eisen. Of je stapt naar je vakbond en vraagt hen bij het bedrijf te eisen dat zij de CAO volgen. Het is lastig: Aldi zou de winkel CAO moeten volgen, maar doet dat (nog) niet ondanks het feit dat de bonden Aldi gesommeerd hebben dit te doen. Afdwingen via de rechterlijke macht zou mogelijk moeten zijn, maar tot op heden is het, geloof ik, nog steeds niet gelukt. Er zijn altijd wel weer redenen waarom een bedrijf eronder uit komt.

CAO

CAO

09-09-2015 om 15:37

Iennest

Jij stelt: "Het kan in ieder geval niet zo zijn dat een bedrijf zegt: ik vind die CAO metaal (groot of klein) niks, ik doe niet mee en maak ook geen eigen CAO en volg alleen de wettelijke regels."
Maar wanneer zou een bedrijf dan verplicht zijn zich wél aan te sluiten bij die CAO? Of anders: wanneer kan het bedrijf besluiten het niet te doen en dat dat dan ook wettelijk niet hoeft? Dat is mij dus niet helemaal duidelijk. Wat zijn de regels daaromtrent?

die regels zijn net uitgelegd

Iennest, er staat me iets van bij dat het winkelbedrijf geen echte CAO heeft maar iets anders, maar eerlijk gezegd weet ik het fijne er ook niet van.

CAO, volgens mij heeft Iennest de regels net uitgelegd. Een bedrijf kan doen waar het zin in heeft als de bedrijfstak-cao niet algemeen verbindend is verklaard. Maar gebeurt dat wel, dan is ook de niet-georganiseerde werkgever eraan gebonden, en de enige manier om daar onderuit te komen is met de bonden een eigen bedrijfs-cao af te sluiten. Maar helemaal niks doen en alleen de minimumregels uit de wet volgen kan in dat geval niet. Als je dat als bedrijf niet bevalt moet je proberen invloed uit te oefenen op de werkgeversorganisatie die de CAO-onderhandelingen voert, daar komt het volgens mij op neer.

Dit alles natuurlijk alleen als er een CAO geldt. Wat lang niet voor alle bedrijven het geval is. En van sommige bedrijven is ook niet op het eerste gezicht duidelijk onder welke CAO ze vallen.

Groeten,

Temet

CAO

CAO

09-09-2015 om 22:26

Dat is het punt temet

Vwb het betreffende bedrijf lijkt het logisch onder een verplichte cao te vallen. Dat doen ze niet, zeggen ze. Hoe kom je daarachter of dat klopt?

Noet

Noet

09-09-2015 om 22:43

vakbond

typisch zo'n geval waar een vakbond kan helpen als je lid bent.

CAO

Twee dingen. Eén: zoek de bewuste CAO op en kijk in de artikelen die over de werkingssfeer gaan. En bedenk dan of ze daar onder vallen.

Twee: als je geen vakbondslid bent kan je natuurlijk altijd stiekem proberen of ze toch willen helpen op dit punt: gewoon bellen en vragen, nee heb je...

Maar misschien is het toch wel handig lid te worden, als dit soort dingen spelen.

Succes ermee!

Temet

cao metaaltechniek

Op de link die Angela67 gaf staan ook contact mogelijkheden. Daar kun je ook vragen of bedrijf onder CAO valt. Het zou wat vreemd zijn als je lid moet zijn van een vakbond om te zien of jouw bedrijf zich aan de regels houdt. Die algemeen verbindend verklaarde CAO evenals een verplichtgestelde pensioenregeling geldt namelijk ook voor werknemers die geen vakbondslid (willen) zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.