Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

spaarrekening

spaarrekening

13-09-2016 om 21:27

Wie heeft een beetje verstand van inkomens/vermogens belasting?

Wie weet wat wijs/slim is?

Korte situatieschets:
Mijn man en ik hebben een spaarrekening, maar het saldo zit onder de grens dat we belasting moeten betalen. Onze (nog) minderjarige dochter heeft ook een spaarrekening (deels erfenis opa en deels door oma voor haar gespaard) plus nog een andere spaarrekening waar ze zelf op gespaard heeft middels bijbaan, verjaardagsgeld enz. Dat is bij elkaar iets van 30.000 euro. Dat betekent dat, inclusief ons spaargeld, wij jaarlijks belasting moeten betalen, i.v.m. het totaal saldo. Gaat niet over grote bedragen aan belasting, dus wbt niet zo'n punt.

Mijn vraag: binnenkort wordt ze 18, dus volwassen voor de wet. Ik heb er geen enkel probleem mee dat dan nog steeds haar spaargeld bij ons wordt meegenomen. Nogmaals het gaat niet om een groot bedrag aan belastinggeld. Daarbij zit zij ft op MBO en heeft naast bijbaan geen inkomen. Dus op zich alleen maar fijn voor haar dat zij straks startgeld heeft als zij t.z.t. zelfstandig gaat wonen.

Maar hoe zit dat belastingtechnisch, en vooral wat is slim? Stel dat zij als ze 18 is zelf belastingaangifte gaat doen. Is haar tarief (als inwonend, ft schoolgaand kind) dan een stuk lager dan die van ons (als gewoon werkenden met samen een 1,5 a 2 modaal inkomen)? Als zij dat zelf zou aangeven zou dat dan voordeliger uitpakken? (los van het feit dat wij dan wellicht die belastingheffing aan haar vergoeden, maar daar gaat het niet om). Of gaat dat sowieso niet? Wordt alles als gezin sowieso op 1 hoop gegooid?
Ik vroeg het me af. Wie weet hoe dat zit?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-09-2016 om 21:37

Nee

Ze is dan zelf belastingplichtig en voor haar geldt de vrijstelling voor een persoon voor de vermogensrendementsheffing.

Moeder van 18 jarig kind

Moeder van 18 jarig kind

13-09-2016 om 22:23

Hier een andere redenering

Geld dat wij gespaard hebben voor de studie en zo, gecombineerd met een enkele schenking van grootouders door de jaren heen, hebben wij altijd op naam van kind gespaard.
Maar voordat kind 18 werd, is dit geld op onze naam gezet omdat wij niet willen dat kind daar de vrije beschikking over kreeg. Je weet namelijk nooit wat voor rare fratsen een 18-jarige gaat uithalen als het geld er is.
Kind van 18 weet hiervan en is het ermee eens. Geld is bedoeld voor serieuze zaken. De uitgave gaat in overleg.
Dat kan zijn dmv een maandelijkse bijdrage naast het lenen. Het kan ook zijn dat dit geld gereserveerd blijft totdat kind een bijzondere wens heeft, van studie in het buitenland tot een eigen huis. Het zou ook nog gebruikt kunnen worden voor het deels aflossen van de studielening.

Het nadeel is inderdaad dat wij belasting betalen over dit geld. Dat accepteren wij. Dat zijn onze kosten, ook al zouden er niet zijn als kind het bedrag zelf op de rekening had staan.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-09-2016 om 22:29

Jee

Dan houd je je kind wel kort, als je na zijn 18e nog wilt bepalen wat belangrijk genoeg is. Hier is het spaargeld gewoon vrij te besteden, waarbij ik hoop dat ze er vanaf blijft tot ze er een nuttig doel voor heeft.

Moeder van 18 jarig kind

Moeder van 18 jarig kind

13-09-2016 om 23:03

Het is niet het spaargeld van kind

Het is ons spaargeld bedoeld voor de studie van kind. Dat lijkt me een belangrijk verschil. Het is niet het spaargeld van kind zelf.
Je weet vooraf niet hoe een 18-jarige zal zijn. Een spaarpot voor de studie is wat mij betreft niet bedoeld voor vakanties, luxe uitgaven en dergelijke. Lijkt me niet zo handig als ouders daar hard voor gespaard hebben en kind het vrij kan uitgeven. Voor dat soort uitgaven mag kind zelf werken.

In ieder geval is ons kind blij dat het geld niet op de eigen spaarrekening staat, want dan is het niet zichtbaar om uit te geven. Kind weet wel hoeveel het is en waar het voor bedoeld is.
Op de eigen spaarrekening staat het eigen spaargeld.
Kind studeert nog niet. Zodra dat wel zo is, gaan we samen overleggen hoe dit gefinancierd gaat worden, verdeeld over lenen, baantje, bijdrage ouders en spaarpot.

Dit lijkt me niets te maken hebben met kort houden.

Spaargeld

Spaargeld

13-09-2016 om 23:10

Uhhh....

Dat is mijn vraag niet.... Mijn simpele vraag is of kind, als ze 18 is dadelijk, en als ze dan zelf belastingaangite zou doen (thuiswonend en ft mbo opleiding) minder belasing hoeft te betalen (procentueel) dan als wij dat spaargeld bij ons inkimen optellen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-09-2016 om 23:15

Spaargeld

Die vraag was al beantwoord. Nee dus.

Taruh

Taruh

14-09-2016 om 05:40

in totaal betalen jullie wel minder

want het spaargeld krijgt dan een vrijstelling voor een 3e persoon a 25000

Maar dat is de persoonlijke vrijstelling van je dochter, zij zal gewoon belastingaangifte moeten doen over het totaal van haar inkomsten, en vermogen.

Maar omdat haar inkomen niet zo hoog zal zijn zullen de aftrekposten die dat oplevert haar te betalen belasting nog zo ver naar beneden brengen dat zij een behoorlijk bedrag terug krijgt, net zo als nu al het geval is wanneer zij aangifte doet over haar bijbaantje.
Vroeger was dit het Tj biljet (in de jeugd van de mid40ers) waarmee je de belasting over je vakantiebaantje terug vroeg.

Dus wellicht is het zelfs verstandig om nu al te kijken of ze aangifte kan doen. Haar spaargeld valt dan wel onder jullie, haar inkomen niet.

V@@s

V@@s

14-09-2016 om 07:15

spaargeld van kinderen

Kun je niet zomaar naar geld van je kinderen naar je eigen rekening over maken vlak voor hun achttiende verjaardag. Daar zijn rechtszaken over gevoerd door kinderen (en gewonnen). Hierbij geldt toch eenmaal gegeven blijft gegeven. Ook al heb je als ouders het beheer over de rekening van je kind dat betekent niet dat je er vrij over mag beschikken.

Voor de rest weet ik niet waar de vraag over belasting vandaan komt. Straks is het geld van je dochter, daar kun je niet zelf belastingaangifte over doen, dat zal ze zelf moeten doen.

Hanne.

Hanne.

14-09-2016 om 09:20

meerdere dingen

Volgens mij spelen er meerdere zaken.

Iedereen betaalt even veel belasting (nl Als het geld op haar naam staat heeft ze zelf vrijstelling. Dat betekent dat zij (vanaf 2017) over de eerst 25.000 euro niets betaalt en jullie samen over de eerste 50.000 euro niets betaalt. Totaal dus 75.000 euro vrijstelling.

Blijft het geld op jullie naam staan is er 'maar' 50.000 euro vrijstelling.

Per saldo ga je dan dus minder belasting betalen.

Daarnaast speelt mee dat je dat geld op een gegeven moment (neem ik aan) aan je dochter wilt geven. Als je meer dan (ongeveer) 5500 euro schenkt moet je daar ook belasting over betalen. Misschien dus handig om dat ook even in het achterhoofd te houden.

Mikkie

Mikkie

14-09-2016 om 09:38

Moeder van...

Jammer dat je je kind dan niet zoveel hebt kunnen meegeven dat het te vertrouwen is met geld. Een hoop gedoe om centen te beschermen terwijl het aanleren hoe om te gaan met geld ook een belangrijke vaardigheid is waarvan je denkt dat kind zijn verantwoordelijkheid niet kan nemen. Uit jullie regeling spreekt immers een hoop wantrouwen, terwijl je dat ook in de opvoeding mee had kunnen geven.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-09-2016 om 09:43

Das lekker makkelijk Mikkie

Mijn oudste en mijn middelste hebben precies dezelfde opvoeding gehad. Toch heeft mijn oudste altijd geld en mijn jongste nooit. Echt niet dus dat ik die laatste zomaar 30.000 euro in haar schoot zou werken bij haar 18e verjaardag.

'Terwijl je dat ook in de opvoeding had mee kunnen geven....' Tjonge jonge. Blijf jij maar lekker in je comfortabele ivoren toren.

Moeder van 18 jarig kind

Moeder van 18 jarig kind

14-09-2016 om 09:52

Precies, het gaat niet over een paar duizend euro

Ik vind een 18-jarige te onervaren om veel geld te beheren.

Triva

Triva

14-09-2016 om 09:58

daarbij

Moet je een kind ook tegen zichzelf beschermen en preventief bezig zijn in geval van chantage. Je maakt je kind chantabel met zoveel geld op de bank. Nergens voor nodig toch. Overigens vraag ik me wel af hoe dat moet met het geld wat geschonken is door opa/oma. Als jij dat op jouw rekening zet en weer terugstort is het dus weer een schenking.

bloemetje

bloemetje

14-09-2016 om 10:06

Mikkie

Sorry Mikkie, ik vind het een naïeve gedachte van je. Zelfs voor heel veel volwassenen is de verleiding om geld uit te geven erg groot. Veel ouders sparen voor de studie van hun kinderen, dat gaat soms om erg grote bedragen. Ik denk dat er maar weinig ouders zijn die dat geld op de 18e verjaardag van hun kind in z'n geheel overmaken met de boodschap: dit is voor je studie, succes ermee. Of doe jij dat wel?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-09-2016 om 10:11

Kunt het ook vastzetten in een soort fonds

Dat maandelijks een bepaald bedrag uitkeert.

Als je dat voor de 18e verjaardag op naam opzet en op naam zet heb je zover ik kan overzien geen hinder van het schenkingsrecht.
Overigens is de belasting die daar over betaald moet worden ook niet heel erg hoog. Dus je zou kunnen over wegen om gewoon jaarlijks een bedrag te schenken. En als je dat niet doet, maar aan jezelf laat uitkeren en daar direct de schoolkosten van betaalt is het gewoon voorzien in het levensonderhoud van je studerende kind.

Hier splitsen we het. Gedeelte gaat op 18e verjaardag naar kind en gedeelte gaat naar ons voor studie kosten.
Bij middelste ga ik me er hard voor maken dat ze haar gedeelte ook vast zet voor noodgevallen (en een leuke vakantie ofzo).

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-09-2016 om 10:13

Anders

Mijn dochter heeft een flinke spaarrekening, vooral gevuld door vader en grootouders. De rekening staat op haar naam en is wat mij betreft bedoeld voor studie of evt een opstart als ze op zichzelf gaat wonen. Het is echter altijd wel haar geld geweest, dus als ze een wereldreis wil gaan maken raad ik dat wel af, maar het blijft haar beslissing. Nu denk ik wel dat ex er anders over denkt, aangezien hij het gespaard heeft, maar dochter zou het sowieso in overleg doen. Ze weet ook dat ze het maar een keer kan uitgeven. Zusje van ex heeft haar spaargeld destijds opgemaakt aan een nieuwe auto van 40.000 gulden, maar dat soort 'geld moet rollen' types zijn schaars

Triva

Triva

14-09-2016 om 10:40

Vesper

Inderdaad lekker makkelijk als het jouw geld niet is en je hebt vast geen 'geld moet rollen' dochter maar wie weet met wat voor vrienden ze in contact komt?

Mikkie

Mikkie

14-09-2016 om 10:45

geld op naam kinderen

Ik spaar voor mijn kinderen en het geld staat op hun naam. Ik ben niet van plan dat voor hun 18e even naar mijzelf over te boeken. Dat zou ook niet goed voelen. Ze weten van het bestaan van die geld, is dus geen verrassing, en waar het voor bedoeld is.

Taruh

Taruh

14-09-2016 om 10:52

belastingtechnisch

is het voor mij veel voordeliger om het geld op naam van mijn kind te laten staan want dan kan ik de helft van het vermogen aan haar vader toewijzen en hoef ik daar geen belasting over te betalen.

Het bedrag is tenslotte ook gespaard vanuit mijn bijdrage en de alimentatie die haar vader voor haar betaald. (o, en de kinderbijslag)

bieb63

bieb63

14-09-2016 om 11:23

Belastingdienst gebeld

Overigens staat de spaarrekening op naam van dochter.

Volgens de belastingdienst is het i.i.g. zo, dat wij als ouders haar vermogen niet meer hoeven op te geven.
Zij moet dat, in principe, zelf opgeven van 2017, maar hoeft sowieso niet te betalen als het totale te betalen bedrag niet hoger is dan 45,--.
De vrouw aan de belastingtelefoon was niet helemaal duidelijk en moest alles opzoeken... Mij was dus ook niet geheel duidelijk of dochter automatisch een aangifte verzoek krijgt (dat wist ze niet....) Maar ik bedacht me later dat bij de belastingdienst je banktegoeden bekend zijn (zijn tegenwoordig automatisch ingevuld). Dus ja, hoe dat dan zal gaan bij haar??
Daarnaast heeft ze dus een bijbaan en wellicht betaalt ze teveel inkomstenbelasting. Geen idee hoe dat zit. En wellicht is het dus sowieso zinvol aangifte te doen omdat ze dan per saldo terugkrijgt. Maar ook dat is dan weer niet geheel duidelijk.
Zucht. Iemand daar een idee over?

Taruh

Taruh

14-09-2016 om 11:40

bij een bijbaan

altijd aangifte doen, want ze hebben wel recht op volledige arbeidskorting dan.
Ze kunnen alleen niet meer terug krijgen dan ze betalen dus maken geen gebruik van de volledige korting.

Ze zal niet automatisch een verzoek krijgen waarschijnlijk.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-09-2016 om 11:44

Klopt

Tegenwoordig wordt bij kleine dienstverbanden vaak al geen loonheffing ingehouden, maar als dat wel zo is krijgen studenten bijna altijd alles terug. De algemene heffingskorting en arbeidskorting zijn samen al een aardig bedrag aan belasting dat je dus eigenlijk niet hoeft te betalen.

bieb63

bieb63

14-09-2016 om 15:29

Thx

Dan gaan we maar eens kijken hoe dat gaat uitpakken.

MoederVan3

MoederVan3

19-09-2016 om 16:06

Spaarpotjes

Ik vind dat als geld voor het 18e jaar op naam van het kind stond, dit zo moet blijven. Te meer doordat zo'n spaarpot vaak door meerdere mensen gevuld is: ouders, grootouders, kinderen zelf.
Als je een studiepot wilt maken, waar je als ouder zelf het beheer over hebt, moet je dat anders regelen.
Met het op de naam van de kinderen laten staan, komt bij de 18e verjaardag vanzelf het vermogen onder de belastingaangifte van het kind te vallen. Zoals hierboven al is verteld, betekent dat op zijn slechtst wat minder teruggave (tenzij het bijbaantje voetballer bij Ajax is).

Mijn drie kinderen hebben alle drie een spaarpotje gekregen, overigens ruim beneden de vermogensbelastinggrens. Geen speciaal doel. Studie betaalden wij. Hen is wel verteld dat het bedoeld was voor een grote uitgave die wij niet voor ze gaan financieren. Eigen geld voor de aankoop van een huis, meubels voor het eerste huurhuis, een buitenslandse stage, een wereledreis. Ik moet zeggen zelfs de wat wildere oudste en de jongste die graag zijn geld uitgeeft hebben met zorg het doel uitgezocht. Bij de jongste staat het geld om die reden nog op de bank. Zelfs voor zijn eerste autootje, heeft hij het geld niet aangeraakt. Hij heeft zich zelf voorgenomen dat hij het geld aan zijn eerste huis gaat besteden en zolang dat er niet is, blijft het op de bank staan.

Ik denk dat bij de meeste kinderen dat over de balk gooien wel mee zal vallen. Al moet ik er wel gelijk bij zeggen dat mijn kinderen het niet leuk hadden gevonden als ze het geld zouden moeten besteden aan zoiets saai als een studie. Maar zoals ik daar boven al schreef, moet je zo'n spaarpot waar ik nu over schrijf en een pot die bedoeld is om een studie van te betalen van elkaar scheiden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.