Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pascal

Pascal

16-06-2015 om 21:17

Wie betaalt de fietsreparaties?

Hallo,

Ik stel deze vraag in naam van mijn ouders.

Ik heb altijd al sinds een jaar of 7/8 zelf mijn fietsen gekocht. Ik ben nu 14 en heb een folderwijk. Reparaties heb ik zelf altijd gedaan aan mijn fiets en nooit echt veel moeten uitgeven. Pas geleden ben ik met mijn fiets en folders een stoepje afgereden en is mijn achterwiel total-loss gereden (dubbelgevouwen). Nu moet ik in één keer een nieuwe velg, binnen en buitenband kopen. Binnenband is met het dubbelvouwen opengescheurd en buitenband is versleten. De kosten voor nieuwe onderdelen bedragen zo'n 90 euro. Ik verdien mijn geld met de bezorging van folders (wat ik dus nu niet meer kan doen) en krijg kleedgeld waar ik alles van moet kopen, kleren, telefoon(abonnement), games, etc. Pas geleden kleding inkopen gedaan waardoor ik nu nog maar een paar euro op de rekening heb staan. Wie moet er nu de kosten betalen? Ouders voorschieten en ik later terugbetalen of..?

Wil graag weten wat jullie hierover denken, dan kunnen ik en mijn ouders misschien tot een bemiddeling komen.

Bij voorbaat dank!

Pascal.

Angela67

Angela67

16-06-2015 om 21:20

je ouders

kom op je bent 14, een fiets hoort tot standaard uitrusting.
Maar eh kocht jij zelf een fiets toen je 7 was?
gr Angela

Moni

Moni

16-06-2015 om 21:31

De kosten van fietsonderhoud zijn voor de ouders

als kinderen nog niet hun eigen geld verdienen waar ze al hun kosten van kunnen betalen.
Kinderen van 14 kunnen geld verdienen voor extra's maar niet voor hun zakgeld, kleding en algemene kosten voor de fiets. Daarvoor zijn hun inkomsten te laag. Het is wel super dat een 14-jarige eigen geld verdient. Dat betekent dat je een zeer ondernemende jongen bent.

Mijn oudste is 17 en heeft net haar eindexamen gehaald. Bij haar stopt nu het kleedgeld en zakgeld omdat ze tijd genoeg heeft om dat zelf te verdienen en haar uurloon veel hoger is dan dat van een 14-jarige. Als ze gaat studeren bekijken we opnieuw welke bijdrage ze nodig heeft.

De kosten

Misschien hebben de ouders al honderd keer gewaarschuwd om niet stoep op en stoep af te rijden. Als dat zo is, dan zou ik voorstellen om de kosten voor te schieten. Misschien valt het mee als je het goed spreid.
Of misschien hebben deze ouders wel niet zoveel geld dat ze zomaar 90 euro hebben liggen.
In een familie los je het samen op met ieders mogelijkheden. Overleggen dus.

Overigens

Is dat bij ons een keer echt gebeurt. Zoon kreeg, als opvolger van zijn mountainbike die te klein werd, een gewoon formaat herenfiets.
Ik had hem nog gewaarschuwd dat die fiets daar niet tegen kon, maar gezien de mountainbike ervaring kon zoon het toch niet laten.
Direct een dubbel wiel. Vlak voor Kerst. Dat gaf wel wat gemor van mijn kant en kwasi gemopper met de fietsenmaker samen. "Dit jaar de cadeaus maar eens overslaan?"
Maar uiteindelijk heb ik het uiteraard wel betaald. En ik moet zeggen, dat is al 8 jaar geleden en die fiets leeft nog!
Lesje geleerd denk ik.

bieb63

bieb63

16-06-2015 om 22:18

Pfffff....tekst van de poster....

.....is niet geschreven door de poster (kind van 14), maar door de ouders zelf! Kom op zeg, je koopt als kind van 7/8 jaar niet zelf een fiets. En je stelt als kind van 14 niet een dergelijk bericht op. Wat een flauwekul zeg! Lijkt op trollengedrag.

Moni

Moni

16-06-2015 om 22:50

Dat maakt niets uit bieb63

De vraag blijft hetzelfde. Het maakt niet uit of de puber of de ouder dit geschreven heeft. Het is een vraag die we kunnen beantwoorden.
En blijkbaar is er behoefte aan een antwoord.

Katniss

Katniss

16-06-2015 om 23:17

Hangt er vanaf

Het derde batterijtje van de koplamp in een half jaar (door vergeten uit te doen) mag ze zelf betalen (van zakgeld). Idem voor een band die stuk is door tegen de stoep oprijden. Regulier onderhoud betaal ik en dat is meestal rond de 100 euro per jaar.

bieb63

bieb63

16-06-2015 om 23:39

Ja moni

Maar als een verhaal begint met dat je met je 7e zelf je fietsen moest kopen, dan kan. Ik e.e..a. niet echt serieus nemen. En sowieso niet in de cotext plaatsen (eigen fiets kopen op je 7e versus een reparatie moeten betalen op je 14e). Jij wel?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-06-2015 om 23:50

Nee ik ook niet

Maar voor wat het waard is. Fietsreparaties betalen wij. Andere schadegevallen trouwens ook. Behalve als het echt te gek wordt. Dan wil ik wel ens een kleine bijdrage eisen.

Yeti

Yeti

17-06-2015 om 06:43

Hier ook

Als er iets kapot is, koop of regel ik de reparatie of vervanging. Tenzij mij dochter het expres zou doen, maar dat komt eigenlijk nooit voor.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-06-2015 om 10:41

bieb63

Is wel een leuke. Ik ga mijn kinderen bij meningsverschillen ook maar eens aanraden hun vraag op OO te stellen. Kijken wat andere ouders er van zeggen...

Monk

Monk

17-06-2015 om 11:34

dus met 6 a 7 jaar je eerste

Dus met 6 a 7 jaar je eerste fiets gekocht. Knap. Hoe?

Verder zie ik wel vaker dat ouders hun geld liever anders uitgeven onder het mom van het kind zelfstandig maken. Je bent 14 in dit verhaal, dus dan hoort dat er gewoon bij, tenzij je een expres een kamikaze-actie hebt uitgehaald.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2015 om 11:35

Tweedehands?

Je bent onverstandig geweest, maar om de volle 90 euro nou zelf te laten betalen, vind ik een beetje streng. Misschien ken je iemand die de fiets voor je wil repareren met een tweedehands wiel. Scheelt toch weer.

Maar ik vind het wel bijzonder dat je op zo'n jonge leeftijd al zelf je fiets moest kopen. Waarom was dat dan? (Ik ga er vanuit dat je dat niet uit je duim gezogen hebt, toch?)

tonny

tonny

18-06-2015 om 08:52

met 14 meestal zelf fietsreparaties doen

vind ik sowieso dapper, de meesten doen dat niet zelf.

Fietsreparaties betalen vind ik een veel te grote belasting voor jongeren die nog geen baan hebben. Die betaal ik.
Als er door onhandig gedrag een buitensporig grote reparatie gedaan moet worden, betekent dat een ernstig gesprek en een volgende keer weer zo'n akkefietje, dan wel zelf bijdragen in de kosten.

Ging en ga ook nog geregeld stoepje op stoepje af en hoor in gedachten mijn vader zaliger brommen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.