Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Paasei

Paasei

15-03-2015 om 21:32

WGA uitkering en ontslag, wat dan?

Al een behoorlijk aantal jaren geleden ben ik > 85% (dus volledig) arbeidsongeschikt verklaard door het UWV en ik ontvang een WGA uitkering (uit de WIA). Gelukkig kan ik nog wel werken (dat heeft daar dan weer niets mee te maken..) en kon ik bij mijn toenmalige werkgever blijven. Werk nog 18 uur in de week. Ontvang daarvoor uiteraard salaris, dat door het UWV separaat wordt aangevuld. Mijn totale inkomen is daardoor hoger dan wat ik zou ontvangen wanneer ik alleen een volledige WGA uitkering zou hebben. De WIA is er immers op ingericht dat werken loont.

Nu gaat het bij mijn werkgever helaas ook niet goed als gevolg van de crisis. Ondertussen voelen mijn collega's en ik de hete adem van ontslag in onze nek. En ik ben me toch voorzichtig wat aan het oriënteren wat er met mij zou gebeuren als het ontslag ook ons zou treffen... Krijg ik dan voor mijn werk-deel (door het ontslag) een WW uitkering, aangevuld door de WGA uitkering tot het huidige niveau? Of kan ik dan terugvallen op mijn recht op een volledige WGA uitkering? Zodat ik ook niet te maken krijg met de bijstand wanneer mijn recht op WW verloopt, want een nieuwe baan ergens anders is heeeel onwaarschijnlijk..

Ik heb gezocht op internet, de UWV site uitgespit, maar ik kan het antwoord niet vinden. Daarom probeer ik het eerst hier, er zit hier immers veel kennis. Iemand die het weet??

Paasei

FF snel en uit het hoofd: je valt sowieso terug op je recht op volledige WGA, ervan uitgaand dat je inderdaad nog altijd 85% arbeidsongeschikt wordt geacht. En het lijkt me dat je ook recht op WW hebt, dus eerst komt je WW in plaats van je loon, die WW wordt ook gezien als inkomen uit arbeid dus er wordt verrekend, net als nu, maar het totaal is hoger dan alleen de WGA. Als de WW afloopt krijg je gewoon de volledige WGA weer terug.

Nogmaals: uitgaande van 85% arbeidsongeschiktheid, als het percentage lager is, ligt het anders.

Groeten,

Temet

Paasei

Paasei

16-03-2015 om 20:15

Ontslagbescherming?

Dank je Temet, je neemt een deel van mijn angst weg.. die er toch wel zit, ondanks het feit dat dit (ontslag)scenario nog niet echt relevant is. Ik zit er in mijn achterhoofd toch best wel mee. Vooral de angst dus dat ik, als mijn recht op WW opgebruikt zou zijn, in de bijstand zou vervallen. Ik ben inderdaad volledig arbeidsongeschikt verklaart, dus dan ik dus helemaal in de WGA.

Nog een ding, misschien weet jij dat dan ook wel, zou ik eventueel beschermt zijn tegen ontslag? Ik kan me herinneren dat grote bedrijven vanuit de regering aan een soort van quotum moesten voldoen van het aantal arbeidsgehandicapten dat ze in dienst hebben. Ik werk bij een multi-national. Zou dat bij ons dan relevant zijn?

Geen idee

Zie titel. Ik zou het werkelijk niet weten. Wel een goede vraag trouwens, ik zou het wel moeten weten. Maar ik weet zelfs niet eens wat de preciese status van die quota is. En of dat eigenlijk al is ingevoerd...

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.