Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kim

Kim

08-11-2016 om 11:18

Werkgever wil mij verplichten elke zaterdag te werken i.p.v. 1 keer in de 2 weken na 12 jaar.

Ik ben van fulltime naar parttime gegaan direct na mijn bevalling en werk nu al 12 jaar lang, door de weeks 3 dagen en om het weekend op zaterdag en elke maand 1 of 2 koopzondagen. Nu wil mijn werkgever mij verplichten vanaf 1 januari altijd op zaterdag te werken. Anders word het werkweigering en volgen er juridische stappen.

De argumenten zijn, dat op de woensdag dan te veel mensen staan(3 dus) en zaterdag is een verkoopdag en voor het bedrijf dus belangrijker. En dat er dan meer rust komt, zodat de andere 2 collega's ook op zaterdag vrij kunnen krijgen.

Mag dit zomaar?, want ik werk al 12 jaar dit rooster, en mijn andere 2 collega's die nog geen jaar bij ons in dienst zijn, die wisten tijdens het sollicitatieproces dat zaterdag verplicht is om te werken.

Helaas heb ik geen contract van 12 jaar geleden toen ik van fulltime naar parttime ging, dat was mondeling overeengekomen.

Ik ben hier niet blij mee, want dat betekent nog minder met mijn gezin te zijn, omdat partner ook werkt die heeft wisseldiensten en heeft 1 x in de maand vrij. Dus dat je elkaar nog ziet word hierdoor dus nog minder. En ik vind het ook niet leuk voor mijn kind.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

Taruh

Taruh

08-11-2016 om 11:32

vakbond

heb je al contact opgenomen met je vakbond?
Zij hebben veel ervaring met dit soort zaken en kunnen adequaat reageren.

Martje

Martje

08-11-2016 om 11:36

Cao en arbeidsovereenkomst

Het is jammer dat er geen nieuw contract is. Maar als alleen je uren aangepast zijn, blijven de andere afspraken van kracht. Staat er iets over de werktijden in je fulltimecontract? En wat staat er over het werken op zaterdag in de cao?

Het gaat wel op een lullige manier door meteen te gaan dreigen.

Postbezorger

Postbezorger

08-11-2016 om 16:23

Hier

Bij de post speelt dit momenteel ook. Er zijn postbezorgers die aangenomen zijn om te werken van maandag tot en met vrijdag. Toen de maandag er af viel kwamen ze vaak in de problemen met hun contracturen maar dat was vaak nog net op te lossen. Nu worden ze soms gevraagd om op zaterdag te werken en dát mag dus niet zomaar. Er zijn ook mensen aangenomen voor alleen de zaterdag of de hele week plus de zaterdag en voor alleen di do za.

Jij kunt aantonen dat je al 12 jaar om de week op zaterdag werkt en dat kan een werkgever niet zomaar opeens veranderen.

In jouw contract staat niet dat je verplicht bent op zaterdag te werken en dan moet de werkgever aantonen dat dat echt noodzakelijk is maar vervolgens kun jij aantonen dat jij daarmee in de problemen komt (man werkt wisseldiensten etc).

Vakbondswerk dit.

mama van twee

mama van twee

08-11-2016 om 18:10

Gewoonterecht

Zoiets was een jaar of 10 bij mij ook aan de hand (ging alleen om woensdagen ipv zaterdagen). Had ook mijn werkdagen niet in het contract staan maar al wel 12,5 jaar dezelfde dagen gewerkt. Heb toen informatie bij advocaat opgevraagd en hij zei dat als je al zo lang dezelfde dagen werkt, dan heb je een gewoonterecht opgebouwd en kan/mag een werkgever dit niet zonder jouw instemming wijzigen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.