Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Kim

Kim

08-11-2016 om 11:18

Werkgever wil mij verplichten elke zaterdag te werken i.p.v. 1 keer in de 2 weken na 12 jaar.

Ik ben van fulltime naar parttime gegaan direct na mijn bevalling en werk nu al 12 jaar lang, door de weeks 3 dagen en om het weekend op zaterdag en elke maand 1 of 2 koopzondagen. Nu wil mijn werkgever mij verplichten vanaf 1 januari altijd op zaterdag te werken. Anders word het werkweigering en volgen er juridische stappen.

De argumenten zijn, dat op de woensdag dan te veel mensen staan(3 dus) en zaterdag is een verkoopdag en voor het bedrijf dus belangrijker. En dat er dan meer rust komt, zodat de andere 2 collega's ook op zaterdag vrij kunnen krijgen.

Mag dit zomaar?, want ik werk al 12 jaar dit rooster, en mijn andere 2 collega's die nog geen jaar bij ons in dienst zijn, die wisten tijdens het sollicitatieproces dat zaterdag verplicht is om te werken.

Helaas heb ik geen contract van 12 jaar geleden toen ik van fulltime naar parttime ging, dat was mondeling overeengekomen.

Ik ben hier niet blij mee, want dat betekent nog minder met mijn gezin te zijn, omdat partner ook werkt die heeft wisseldiensten en heeft 1 x in de maand vrij. Dus dat je elkaar nog ziet word hierdoor dus nog minder. En ik vind het ook niet leuk voor mijn kind.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips?

Taruh

Taruh

08-11-2016 om 11:32

vakbond

heb je al contact opgenomen met je vakbond?
Zij hebben veel ervaring met dit soort zaken en kunnen adequaat reageren.

Martje

Martje

08-11-2016 om 11:36

Cao en arbeidsovereenkomst

Het is jammer dat er geen nieuw contract is. Maar als alleen je uren aangepast zijn, blijven de andere afspraken van kracht. Staat er iets over de werktijden in je fulltimecontract? En wat staat er over het werken op zaterdag in de cao?