Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mari39

mari39

01-11-2012 om 14:14

Werken als postbezorger

Ik zit serieus te overwegen om als postbezorger te gaan werken om wat extra inkomsten te krijgen. Met het nieuwe regeerakkoord hard nodig.
Iemand ervaring? Welk postbedrijf? Wat bedoelen ze met fysiek zwaar? Hoe zwaar is dat dan? Hoeveel houdt je nu echt over?
Benieuwd naar jullie ervaringen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2012 om 15:31

Mari

Er zijn een paar mensen op OO die je er meer over kunnen vertellen, maar die zullen een andere invulling aan 'zwaar' werk geven dan jij misschien. Ik heb een poosje folders bezorgd en ik had beslist meer last van mijn pols door het gewicht en het openen van de brievenbussen, dan de last die ik nu heb bij computerwerk. Ik had ook een gruwelijke hekel aan bezorgen in regen of op gladde paadjes. Als postbezorger moet je door elk weertype met een fiets die behoorlijk wat gewicht over de bagagedrager heeft en je verdient er het minimum mee. Als jij het lekker vindt om buiten te zijn en mijn nadelen niet als nadelen ziet, ben je zeer welkom volgens mij. Als ik uit twee 'kwaden' moet kiezen, zit ik toch liever achter een computerscherm op een callcenter)

sinas

sinas

01-11-2012 om 20:03

Eens

ik ook. Ja, in de zomer met mooi weer is het leuk, maar nu het kouder en natter wordt, bah.

mari39

mari39

01-11-2012 om 20:12

Zwaar werk

Nou, dat lijkt mij ook zwaar, die post sjouwen enzo, maar ik krijg van computerwerk ook last van nek en schouders. Voordeel voor mij is dat postbezorging echt tussen schooltijden kan, bij veel andersoortige banen wordt dat moeilijker. Callcenter is vaak ook in de avond, dat krijg ik echt niet geregeld met de kids.

sinas

sinas

01-11-2012 om 20:28

Nee hoor

er zijn ook CC die alleen overdag zijn.

Fiorucci

Fiorucci

02-11-2012 om 07:34

Nee hoor mari

Er zijn cc's waar je alleen overdag werkt, doet mijn zus ook. Bij de post moet je in staat zijn om 5 a 6 uur per dag te fietsen met twee tassen van 25 kg of zoiets, staat op de site.

bijscholen, pabo deeltijd gaan doen en invaller worden. Er is hier in Haarlem een schreeuwend tekort aan invallers in het basisonderwijs.

Yura

Yura

02-11-2012 om 09:42

Afknijpen

Je wordt wel volledig afgeknepen. Je krijgt betaald voor de tijd die zij vinden dat een wijk moet kosten. Laat zich raden dat dat heel knap berekend is. het halen van de post is eigen tijd, moet je 2 keer heen en weer dan ben je helemaal de klos. Je krijgt rond de 8 euro per uur. Maar ik vermoed dat je voor een wijk van wat zij 2 uren vinden je zo 3 uren kwijt bent. Eigenlijk zou iedereen dit moeten boycotten uit principe. Je kunt beter een ochtendje bij iemand gaan schoonmaken, krijg je 12,50 per uur bruto en dan wel gewoon elk uur betaald.

ex postbezorgster

ex postbezorgster

02-11-2012 om 12:20

Soms zwaar

bij droog en lekker weer is het erg leuk en prima te doen, bij weinig post nam ik de fiets en bij veel post een postboy, zo'n karretje met 3 tassen eraan. Bij regen was het heel vervelend, koude handen en op den duur kreeg je de post amper meer in de brievenbussen. Bij gladheid was het helemaal een ramp. Zelf werkte ik bij, toen nog, TNT. Verdiensten waren niet geweldig, veel minder dan bij de baan in de schoonhoud die ik in de ochtenduren (nog steeds) doe. En er wordt idd wel verwacht dat je de wijk binnen een bepaalde tijd bezorgt. Ik redde het niet altijd binnen de schooltijden want ik had meestal een vrij grote wijk.

P

P

02-11-2012 om 12:37

Post bij post.nl

Je krijgt gewoon het minimumloon en dat is meer dan 8 euro per uur.

Verder wordt je niet aangenomen om 5/6 uur per dag post te lopen maar vaak gewoon voor een wijk van 2 uur die op dinsdag misschien 4 uur duurt.

Dinsdag en zaterdag heb je altijd huis aan huis en krijg je meer uren voor je wijk. Op donderdag is er het meeste post, krijg je ook meer tijd en maar zelden huis aan huis.

Op woensdag en vrijdag is het een daldag: weinig post, geen huis aan huis.

Je hebt kans dat je pas om 13 uur je post kunt halen en dat is vaak te laat dus je moet wel een ochtendwijk hebben om tijdens schooltijden te lopen. Verder wordt je uitbetaald vanaf het moment dat je bij je post staat en ook heen en weer fietsen zit in je tijd. Je hebt vier weken de tijd om je wijk te leren kennen en als je echt structureel ver over je tijd gaat gaan ze bekijken hoe dat komt.

Je kunt ook bij sandd gaan werken maar daar krijg je stukloon, moet je ook thuis sorteren en krijg je geen geld als je ziek bent.

mari39

mari39

02-11-2012 om 15:21

Manda

deeltijdopleiding, dat is ook in mij opgekomen. Maar lost probleem van nu wat extra's verdienen niet op.

mari39

mari39

02-11-2012 om 15:24

Afknijpen

nou, dat gevoel kreeg ik ook wel een beetje, vooral toen ik las dat ik ook nog zelf de post ergens moest halen.
Schoonmaakwerk ben ik ook al naar op zoek, er zijn wel wat organisaties die dit aanbieden.
Ik ga in ieder geval maar meer overblijfwerk op school doen.

Werken en leren combineren

ik geloof niet zo in structurele verbetering door werk te doen wat je niet ligt en tijdelijk alleen de kas wat spekt. Ik zou een plan maken waar je over een paar jaar wil zijn en dat proberen uit te voeren.

Fiorucci

Fiorucci

03-11-2012 om 19:58

Manda

Soms zit er niks anders op, je moet het je wel kunnen permitteren, een opleiding doen. Soms moet er op korte termijn gewoon geld in de kas komen.

MARI39

MARI39

04-11-2012 om 11:19

Werken en leren

tegelijk, tja, dat zie ik niet zitten: een opleiding kost veel geld en om naast een opleiding ook nog een baan te hebben (om opleiding te financieren plus de extra lasten die er door het regeerakkoord aankomen), dat ga ik/wij niet trekken.

Tineke

Tineke

04-11-2012 om 13:36

Echt, manda?

Bij jullie tekort aan invalleerkrachten? Hier, in Groningen, integendeel. Veel krimp, waardoor ontslagen leerkrachten in de invalpoule belanden. Net afgestudeerden hebben geen schijn van kans.

er staan de meest rare idioten tijdelijk voor de klas, dit omdat directie het niet voor het kiezen heeft. Groepen moeten opgedeeld worden en verspreid over andere klassen.... echt komt allen hier aub, het is erg hier in de regio.

Tja

heb je al uitgezocht hoeveel het kost ? Sinilind heeft een tijd terug werken en leren gecombineerd, vraag het haar eens.

mari39

mari39

07-11-2012 om 09:39

Deeltijd pabo

kost hier op de hogeschool ruim 6200,- per jaar. Althans wat ik begrijp van de website. Werken en leren krijg je vast ook wel inkomsten voor, maar ik denk dat er dan nog wel een flink gat overblijft.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2012 om 02:21

Mari

Je kunt bij de IB-groep een 'tegemoetkoming leraren' aanvragen. Dit is speciaal voor mensen die niet in aanmerking komen voor Studiefinanciering, zoals bij een deeltijdopleiding het geval is. Deze beurs is een gift en geen lening.
Zie hier: http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/tegleraren/tegemoetkoming_leraren.asp

mari39

mari39

08-11-2012 om 14:05

Dat wist ik niet

bedankt voor de tip kaaskopje, ik zal de link bekijken.

nathalie

nathalie

08-11-2012 om 15:54

Gaat dat helpen?

Die tegemoetkoming is iets van 1200 euro per jaar, blijft er nog 5000 euro over voor jezelf. Per jaar. Voor iemand die juist hard op zoek is naar aanvullend inkomen is dat een flinke hap geld.
Stel dat je dat kunt lenen, voor je die investering in je toekomst met je nieuwe baan hebt terugverdiend ben je wel eventjes verder.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

08-11-2012 om 16:25

Collegegeld

Voor mijn deeltijdpabo (fontys) betaalde ik gewoon het collegegeld van 1700,- per jaar. Is dat elders zoveel duurder dan?

Je mag niet meer zomaar een 2e hbo diploma halen. Maar voor een eerste opleiding in onderwijs of zorg geldt die regel toch niet?

Nicky Lohs

Nicky Lohs

08-11-2012 om 16:28

Kaatje

Hier in limburg is het precies zo. Ik ben ermee opgehouden. De kinderopvang kostte mij meer dan die paar dagen werk waarvoor ik werd opgeroepen. De eisen aan de flexibiliteit van vervangers worden hier ook steeds absurder.

Ik wil best naar Haarlem, lijkt me sowieso veel leuker daar

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.