Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

zf

zf

18-06-2015 om 14:35

Werk, zelfstandig (op vakantie van welk geld)

Even iets voorleggen.
Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en werkt veel, zowel overdag als 's avonds en in het weekend. Ik doe de administratie thuis en heb daarnaast nog een baan.
Nu gaan we op vakantie, maar het geld is altijd een item waar hier moeilijk over gepraat kan worden.
Zelf heb ik mijn geld overgezet op de bedrijfsrekening om daar alle rekening van te betalen. Geen spaarpotje meer. Er komt wel weer wat geld binnen maar er moet ook nog wat betaald worden.
Zelf ben ik zuinig. Maar nu heeft mijn zoon een rubberboot gekocht samen met zijn vader en nu moet er nog een motor bij. Mijn vriend heeft nog wag geld över" en daarvan wil hij dit kopen. Maar de vakantie moet ook betaald worden.
Hoe kunnen we dit oplossen. Mijn vriend wil heel graag op vakantie naar Italie en voor 2 weken ben je zo 2 tot 3.000 euro kwijt.

tomaatje

tomaatje

18-06-2015 om 14:59

ah, de zelfstandige met weinig geld die graag naar Italie wil

deze geschiedenis herhaalt zich elke zomer als de vakantie al gevaarlijk dichtbij is.

Lees nog eens wat voor goeie raad je destijds kreeg.

Yeti

Yeti

18-06-2015 om 15:50

Boot?

Dus jouw vriend koopt een motor voor de boot van zijn stiefzoon en diens vader? En kan daardoor niet op vakantie? Heldere verhaal, lijkt me: jullie gaan met die boot op vakantie.

Thomas

Thomas

19-06-2015 om 15:55

Nee hoor

Dit is al zeker het derde jaar dat deze vraag voorbij komt, dus als ik ons was, zou ik geen moeite doen om antwoord te geven. Er is een of er zijn misschien wel twee draadjes met suggesties.

vlinder72

vlinder72

19-06-2015 om 16:03

moeten en mogen

Ik weet het. Het is al eerder gezegd. Er zijn uitgaven die moeten en uitgaven die mogen. Moeten komt eerst. Daarna komt mogen als er geld over is. Jullie zullen samen moeten bepalen wat je doet als er geld over is.

maar dat doen jullie niet. Jullie gaan allebei jullie gang. Een boot kopen. Op vakantie gaan. Bij jullie moet alles. Ook als er geen geld voor is.

Katniss

Katniss

19-06-2015 om 16:04

Thomas

Nee hoor, minstens het tiende jaar
Ik ben ieder jaar toch zo benieuwd of ze ooit in Italië gekomen zijn. De volgende vraag komt meestal een paar weken later (wat kunnen we doen in Noord-Nederland?).

Suze

Suze

21-06-2015 om 23:46

Niets doen

Was ons eerdere advies niet: geen van beide doen.

Als je zo weinig geld hebt zou ik niet die motor kopen en niet op vakantie gaan, maar eerst eens sparen en iets achter de hand houden voor onvoorziene uitgaven (die moeten).

Wat hebben jullie vorig jaar gedaan?

Wat vond je toen van ons advies?

Ik snap,trouwens niet waarom jij jouw geld op de,bedrijfsrekening hebt gezet en daar "de rekeningen" - welke? - van betaalt. Toch niet rekeningen gerelateerd aan zijn bedrijf?

zf

zf

22-06-2015 om 12:46

berichtje van mij

Ik weet ook wel dat ik dit elk jaar op deze site zet.
Maar mijn vraag is hoe maak ik mijn vriend dit duidelijk dat het niet kan. Hij wil naar Italie, omdat het daar warm is, anders heeft hij geen vakantie als hij thuis blijft. Dat is ook zo dan ga je weer aan het werk.
Hij zegt nu dit geld moet nog binnenkomen en dat geld. Maar op het moment is er niets. Wij lopen altijd achter de feiten aan.
Veel vaste lasten qua geld. Hier is 1 2 3 geen oplossing voor.

En Suze ja ik heb mijn eigen geld op de bedrijfsrekening neergezet om daar van de rekeningen te betalen voor het bedrijf. Anders loop het bedrijf niet door. Ik zou niet weten hoe het anders moet.

en

Hoe liep het vorig jaar dan af?

Ik zou lekker gaan roeien met de boot.

oh en

Als je het er samen over eens bent dat je een buitenlandse vakantie belangrijk vindt, kun je vanaf nu een apart spaarpotje daarvoor beginnen. Dan kun je wellicht volgende zomer wèl weg.

Barvaux

Barvaux

22-06-2015 om 14:20

Je geeft toe dat je jaar op jaar dezelfde soort vragen stelt maar hoe gaat het nu de rest van het jaar? Waarom sparen jullie niet tot het bedrag wat nodig is voor vakantie en als dat er is komen jullie daar niet meer aan? Waarom elk jaar weer die stress in het voorjaar over de vakantie die altijd maar weer naar Italië moet? Je weet toch wel dat het ook in Nederland maar 8% van de tijd regent? Wat doen jullie in Italië? Aan een meertje liggen in de zon? Jaar in, jaar uit? Wordt dat niet eens genoeg? Nooit eens zin in iets nieuws wat minder geld kost?

Ik vind het verbazingwekkend en vraag me af of dit het enige is waar jullie in het jaar oneens over zijn.

vlinder72

vlinder72

22-06-2015 om 14:51

En?

Misschien toch maar eens samen aan tafel gaan zitten om te praten over jullie inkomsten en uitgaven. Hoe zit dat met de bedrijfsfinanciën? Je geeft aan dat je jouw inkomen op de bedrijfsrekening moet storten zodat de uitgaven van het bedrijf betaald kunnen worden.

Levert het bedrijf eigenlijk wel genoeg op. Hebben jullie hier wel winst uit? Zou het voor je vriend niet verstandiger zijn om toch iets in loondienst te gaan zoeken? Krijg je het geld dat jij privé in de onderneming hebt gestopt wel weer terug? kunnen jullie onverwachte kosten wel opvangen (lees iets in huis dat kapot gaat).

Ik zou die boot terug brengen en dit jaar niet op vakantie gaan. En dan voor volgend jaar ieder jaar een bedrag storten op een speciale vakantie rekening. Staat daar dan volgend jaar in juni genoeg op dan gaan jullie op vakantie. Zo niet dan houdt het op. Eerst allle andere vaste lasten.

Yeti

Yeti

22-06-2015 om 16:20

Wat ik niet snap

Je wilt je vriend duidelijk maken dat jullie toch echt naar Italië op vakantie moeten. Terwijl het bedrijf niet eens genoeg geld oplevert om de rekeningen van te betalen. Van welk geld moet je vriend naar Italië dan?

Thomas

Thomas

22-06-2015 om 16:31

Geen zin

Het heeft geen zin deze adviezen en vragen. Deze mensen hebben jaar na jaar geen geld maar moeten toch naar het buitenland. Het advies van vooraf sparen is ook al gegeven in voorgaande jaren. Blijkbaar tevergeefs, hoewel een zesjarige al weet dat hij moet sparen als hij iets wil.

Yeti

Yeti

22-06-2015 om 16:47

Goedkoop

Ze kunnen ook gaan liften, en dan couchsurfen. Dat hoeft niet veel te kosten.

bieb63

bieb63

22-06-2015 om 21:55

low budget

Geen idee dat TS dit elk jaar weer opnieuw vraagt. Maar als er geen geld voor is dan houdt het op.
Anderzijds kan je natuurlijk ook low-budget gaan. Kamperen, zelf koken enz enz. Kost ook geld, maar dan kan het ook van heel wat minder. Je moet het wel willen natuurlijk....

Carla

Carla

22-06-2015 om 23:25

Ik ben eigenlijk benieuwd

of vriend alle afgelopen jaren uiteindelijk toch zijn zin heeft gekregen en op vakantie ging naar een warm land zonder dat er geld voor was. Je hebt al die keren adviezen gekregen, maar stelt de vraag toch steeds opnieuw. Hoe heb je het in de afgelopen jaren gedaan dan?

Amelie

Amelie

28-06-2015 om 09:02

Kamperen

Een vakantie hoeft echt geen 2 a 3000 euro te kosten. Als je echt geen geld hebt houdt het op natuurlijk maar met 800 euro kan je best 2 weken op vakantie. Ik zou dan overigens eerder naar Spanje als naar Italië gaan, daar is het leven een stuk goedkoper. Zet je tent op een goedkope camping en geniet van de natuur, de zee en het mooie weer.

mootje

mootje

02-07-2015 om 19:40

hoezo ieder jaar een boot

je geeft toe dat je dit ieder jaar op het forum zet. maar je koopt toch niet ieder jaar een boot...en een motor erbij? Waar gaat dit nou over? Je neemt ons gewoon in de maling!

italiaanse temperaturen

dus laat je wederhelft in de tuin gaan zitten, trek een biertje open, steek de barbecue aan en wees tevreden

En begin een serieus spaarpotje om nu echt heus volgend jaar naar Italie te reizen.

+ Brunette +

+ Brunette +

05-07-2015 om 17:39

Geen motor bij de boot

Die boot moet maar even op het tweede plan. Van het uitgespaarde budget kun je vast wel een goedkope vakantie houden. Als je niet van kamperen houdt en je hebt een woning die zich ervoor leent, kun je misschien woningruil doen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.