Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Werk-update...

P vroeg me ergens anders hoe het nu ging, na mijn 1e jaar voor de klas...dus bij deze voor de geinteresseerden een update....

nou komt-ie: TOP!! Ik heb een vaste aanstelling, ga volgend jaar een paar uurtjes extra draaien, en kan me niet voorstellen dat ik niet meer voor de klas zou staan! Idioot, of niet??

Het was een mega druk jaar, en echt heel intensief. Ik was regelmatig 's ochtends om 5 uur wakker en lag dan alweer te malen over weet-ik-veel-wat. Het laat je niet los, dat onderwijs. Maar die nadelen wogen echt niet op tegen de lol en de voldoening die het me oplevert. Ik had echt nooit gedacht dat het zo leuk zou zijn. Zowel met de kinderen, als met de collega's. Ik moet nog een hoop leren, maar dat gaat me heel best lukken. Ik voel me als een vis in het water. Na een jaar met alleen 2e en 3e klassen krijg ik volgend jaar VWO 4 erbij, en ik verheug me echt op jaar 2. Eens zien wat een tikje routine oplevert. Als sommige dingen meer vanzelf gaan heb je ook aandacht over voor zaken die nu misschien wat minder aandacht hebben gehad. Ik krijg ook sommige klassen 'terug'...lijkt me ook zo leuk...om aan het jaar te beginnen met een klas vol kinderen die je al kent. Ik heb gezeurd om ook mijn structuurklas terug te mogen...de klas vol PDD NOSSERS en Asperger klantjes. Was gewaagd dat ze me die als eerstejaars docent in de maag hadden gesplitst, maar het liep wonderwel plezierig. Ik kon met ze lezen en schrijven...en ze waren ook bovenmatig beta-getalenteerd en geinteresseerd...dat maakte het extra leuk.

Tuurlijk waren er ook minder leuke momenten. Die ene klas waarmee het om onduidelijke redenen wat minder prettig liep heeft me echt wel wat slapeloze uren bezorgd. Maar ook daar heb ik veel van geleerd, en daar ga ik volgend jaar profijt van trekken. En we hebben ondanks de ups en downs het jaar wel op een leuke manier afgerond samen.

Maar met de meeste klassen was het echt een feestje, en dat was ook wederzijds. Ik heb (bij een collega gezien...leuk idee) de laatste weken van het schooljaar een soort van reuze-blanco-receptieachtig boek in de klas gelegd, MIJN boek, waar de leerlingen geheel vrijwillig iets in mochten schrijven. Leuke anecdote, opbouwende kritiek, wat dan ook...En daar stonden echt hele leuke dingen in. Echte komplimenten.

En ook van de diverse collega's heb ik door het jaar heen wel gehoord dat ik goed bezig ben, en op het juiste spoor zit....echt leuk om te horen!

Enne....weten jullie nog dat de school van mijn oudste, waar ik vorig jaar die informele 'stage' liep me niet wilde hebben? Omdat ze het risico te groot vonden van een beginner? En dat ze liever 1 zware fulltimer wilden op die open plek?

Nou, die full timer heeft na een jaar zijn biezen gepakt & nu hebben ze weer een vacature moeten vullen. Heb nog regelmatig contact met de (ex) collega's aldaar en die balen als een stekker als ze mijn enthousiaste verhalen over mijn nieuwe school horen. En dat ik volgend jaar 'gewoon' een uur of 15 lessen ga draaien, en dat het prima loopt. Ze hadden me dolgraag willen hebben. Tja. Achter het net gevist. En erg jammer voor ze, want ik ben blij op mijn nieuwe school en best tevreden dat ik mijn eigen kroost niet dagelijks tegen het lijf loop....

Enfin..kort is anders....maar dit is het ongeveer...

Ingrid

P

P

12-07-2013 om 16:58

Wat klinkt dat geweldig!

Goh wat klinkt dat goed, en wat gun ik het jou (en je school en de leerlingen!).

Het lijkt mij inderdaad ook niet fijn om les te geven op een school waar mijn eigen kind zit, ik vond de overblijf vroeger al te veel (dat doe ik dus al twee jaar niet meer).

Heb je nog enig idee wat de reden was dat het met die ene klas niet lukte? Stookten die elkaar teveel op of zo iets? Geen interesse in natuurkunde?

Suze

Suze

12-07-2013 om 20:36

Wat leuk om te horen!

Hoi Ingrid, ik weet inderdaad nog jouw twijfels en "plotselinge" carriere-move.

Wat ontzettend leuk om te horen dat het zo goed is gegaan. Geweldig zo'n enthousiaste leerkracht (met ook nog levenservaring). Ik gun mijn kinderen zo'n enthousiaste en betrokken leerkracht!

En inderdaad, bij die klas waar het niet zo liep. Ben je erachter waar het aan lag en heb je dat op het eind nog een beetje kunnen ombuigen?

Geniet lekker van je vakantie en veel succes volgend jaar.

kastanjet

kastanjet

12-07-2013 om 21:17

Wat leuk!

Heb vorig jaar ook met plezier je carrièremove gevolgd. Super dat het zo goed heeft uitgepakt.
Ikzelf heb ook zo'n bewogen jaar achter de rug. Na ontslag direct weer een veel leukere baan bij een leuker bedrijf. En ook dit jaar willen ze me graag hebben (werk via detacheringsbireau).
Houd je ons zo nu en dan nog op de hoogte?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.