Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Plien

Plien

11-10-2017 om 14:13

werk opvangen door ziekte of iemand erbij

deze week had ik een gesprek met een collega, dit ging over het opvangen van de werkzaamheden bij langdurig zieke medewerkers/collega's.
Op dit moment heb ik een contractophoging voor 5 uur voor 3 maanden, dit ivm ziekte van een collega, deze is inmiddels bezig met reïntegratie dus prima. Het ziet er echter naar uit dat er nog iemand langdurig, of misschien zelfs definitief, weg valt door ziekte. Onze manager bood aan om mijn contractophoging nog te verlengen, vind ik geen probleem. Maar ik vraag me of dit op de lange duur wel verstandig is. Of er niet beter iemand bij kan komen, desnoods tijdelijk met een klein contract. Als ik bijvoorbeeld vrij heb, moeten collega's zowel mijn werk overnemen als dat deel van de zieke collega dat ik er nu bij heb.
Nogmaals, ik vind het geen probleem om er een verlenging bij te krijgen en het valt ook prima te combineren met mijn taken. Maar het gaat om de lange termijn, wat is dan verstandiger?

Opvangen

Zolang ziekte opgevangen kan worden door het uitbreiden van de contracten van al gecontracteerde medewerkers is het denk ik voordeliger om dat zo te houden. Dan kun je steeds op het moment bekijken wat er precies vervangen moet worden en waar het ook wat minder kan.
Als je moet uitwijken naar duur uitzendpersoneel dan kan het al snel schelen als je wel iemand standby op contract aanstelt.
Overal is het vet af, dus er kan weinig geschoven worden.
Vroeger kon ik nog weleens plannen met een overzicht van een jaar waarin ziekte, gebrek aan personeel door vertrekkers en de periode tot er weer iemand aangenomen was, onder te brengen door een extra parttimer permanent aan te nemen. Zelfs dat zou nu een risico zijn.

Plien

Plien

14-10-2017 om 21:00

maar bij meerdere verlengingen

na elkaar, hoe zit het dan? De eerste contractophoging is voor 3 maanden, daarna kan er verlenging plaatsvinden, dit kan voor een maand maar ook voor meerdere maanden. Maar is het dan niet de bedoeling dat dit na meerdere verlengingen vast wordt, dit definitief die 5 uur erbij? Ik ben daar totaal niet op uit namelijk, ik zie dit als noodoplossing en als er naderhand alsnog geen verlenging meer komt, is het ook prima.

Teuntje

Teuntje

15-10-2017 om 09:05

Ik lees even mee

Mijn vraag is dezelfde, hoeveel keer mag je contract tijdelijk worden opgehoogd voordat het vast wordt?
Bij mij gaat het om 2 uur per week erbij, eerst per jan. 2016 voor een jaar. Eind dat jaar werd gevraagd of ik dat in 2017 weer wilde. Beide keren netjes netjes op schrift gesteld met een tijdelijk contract voor die 2 uur. Nu ligt de vraag er voor 2018 weer. Als ik hier ja op zeg, en dat wil ik best, heb ik dan per 2019 automatisch recht om die 2 uur te houden en wordt het dan een vast deel van mijn contract? Dat zou ik (itt Plien) wel prima vinden namelijk. Of mogen ze hier eindeloos mee doorgaan?

Plien

Plien

15-10-2017 om 16:33

Werktijden

Bij mij heeft het vooral te maken met de werktijden waarop de opgehoogde uren worden gewerkt, die sluiten niet aan op mijn normale werktijden. Het zijn nu gebroken diensten en dat maakt het niet interessant om dit jaren te blijven doen. Helaas is het onmogelijk om de werkzaamheden die ik doe ter vervanging van de zieke collega's op andere tijdstippen te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.