Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Welke referenties

Ik werk inmiddels zo'n 10 jaar bij mijn huidige werkgever en ben op zoek naar een andere baan. Soms staat er in de vacature dat je minimaal twee referenties moet kunnen overleggen. 

Natuurlijk wil ik niet mijn huidige werkgever vragen, omdat die niet op de hoogte is van mijn wens om daar weg te gaan. Andere referenties, die ik in het verleden heb gebruikt, werken misschien niet eens meer bij die werkgever en lijken me ook niet relevant. 

Hoe zou ik dit probleem kunnen oplossen?

Even in mijn herinnering graven. Volgens mij kun je aangeven dat je referenties kunt leveren van je huidige werkgever, maar dat de procedure dan wel veel verder moet zijn. 
Je wilt immers niet dat je huidige werkgever nu al weet dat je aan het solliciteren bent. 
Volgens mij moet je personen die je opgeeft als referentie sowieso geïnformeerd worden. En dat doe je uiteraard niet bij de eerste sollicitatie die je doet. 

Referenties kun je leveren op verzoek, en niet standaard met je cv mee. Dat je je huidige leidinggevende niet vraagt zullen ze best begrijpen. En zo niet, dan geeft dat wat aan over hun starheid. 
Als referent kun je ook denken aan oud-collega’s/-klanten/-leveranciers/-leerlingen, afhankelijk van wat je werk is. Mogelijk geeft bv je LinkedIn je een idee?
Daarbij was het in mijn branche logischer om iemands LinkedIn te bekijken en te zien of er mensen zijn die jullie beiden kennen en die te vragen - dan het ouderwets klinkende ‘geef uw referentie op’ 

Wat ik wel heb meegemaakt, is dat er een referentiecheck plaatsvindt als onderdeel van de Pre Employment Screening. Je hebt dan al de aanbieding, maar dan kijkt een speciale afdeling (of bedrijf) alles na; is je VOG in orde, klopt het dat je de diploma’s hebt die je zegt te hebben en heb je gewerkt/werk je bij bedrijf dat je noemt. Ook dan bepaal jij wie ze bellen, en dat kan dus best een collega oid zijn die je vertrouwt, of de HR afdeling, die kunnen nakijken of je er inderdaad werkt. 

Poezie

Poezie

29-06-2021 om 14:54 Topicstarter

Dank voor jullie antwoord!

Ik vind het wel erg riskant om aan het eind van de sollicitatieprocedure, als je nog geen getekend contract hebt liggen, pas de referenties te regelen. Het kan dan altijd nog misgaan. 

Oud collega's e.d. is veel te lang geleden. In de tussentijd heb je alweer allerlei andere dingen gedaan dus mijns inziens niet meer passend.

Diploma's en VOG zit wel goed.

Poezie schreef op 29-06-2021 om 14:54:

Dank voor jullie antwoord!

Ik vind het wel erg riskant om aan het eind van de sollicitatieprocedure, als je nog geen getekend contract hebt liggen, pas de referenties te regelen. Het kan dan altijd nog misgaan.

Oud collega's e.d. is veel te lang geleden. In de tussentijd heb je alweer allerlei andere dingen gedaan dus mijns inziens niet meer passend.

Diploma's en VOG zit wel goed.

Als jij de referenties aangeeft in die fase, kan er weinig misgaan, omdat je dan kunt kiezen wie zij spreken en die PES-screening pas plaats vindt na een getekend contract. Vaak mogen ze niet veel meer vragen dan heb je met poëzie gewerkt in deze tijd. Echt even lekker roddelen mag eigenlijk niet. (Formeel dan. In de praktijk, als je op LinkedIn ziet dat Poëzie met Mohammed heeft samengewerkt, en je kent Mohammed zelf, dan bel je Mo en vraagt hem hoe dat was, werken met Poëzie. )

Vandaar; kijk eens of je op je LinkedIn iemand hebt die met je gewekt heeft. En anders, is het aan hen om er een punt van te maken. Jij kunt dit werk, maar wilt niet dat ze iemand van je huidige werk benaderen.  Wel doe je het al 10 jaar na volle tevredenheid, dat is in deze tijd op zich ook al een referentie

Poezie

Poezie

29-06-2021 om 17:01 Topicstarter

Aha, ik wist nooit wat ze nou eigenlijk met die referenties gaan doen. Volgens mij is er in het verleden weleens naar meer gevraagd dan dat. Wel handig als ze vanuit zichzelf al contact proberen op te nemen met mensen die ik op linkedin heb, dat zijn er aardig wat.

Dat tweede wat je noemt; dat 10 jaar naar tevredenheid ergens werken naar volle tevredenheid ook al een referentie is ben ik met je eens. Hopelijk zien werkgevers dat ook....

Een oud-collega kan natuurlijk ook iemand zijn die de organisatie waar je nu werkt een paar maanden geleden verlaten hebt. Verder heb ik wel eens de coördinator van mijn vrijwilligerswerk opgegeven, en een directe collega waar ik goed mee overweg kon en die op de hoogte was van m'n sollicitatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.