Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Mare

Mare

02-07-2018 om 20:38

Welk PIS (personeels informatie systeem) gebruiken jullie?

Ik werk sinds recent als HRM/Office Manager bij een bedrijf (verdeeld over meerdere BV's en locaties) van ca 65 medewerkers. Leuk, snelgroeiend. De HR-administratie is een beetje houtje-touwtje: excelsheets die handmatig worden ingevuld als urenregistratie, managers die (eigenlijk) verlof moeten bijhouden maar daar ieder hun eigen systeem voor gebruiken, ziekteverzuim waarbij per locatie een eigen keuze is gemaakt voor registratie (en verzekeraar, ook nog). Dit kost me gruwelijk veel tijd, niet efficient, veel kans op fouten, niet inzichtelijk etc.
Dat kan, kortom, veel beter.
Ik ga dus ook zoek naar een PIS, die liefst een aantal zaken combineert zodat we 1 ingang/portal hebben met:
- urenregistratie (die alleen ingevuld hoeft te worden bij afwijkingen, zodat bij reguliere werkzaamheden die veel mensen hebben er geen tijd verloren gaat aan invullen van bekend werk)
- verlof (aanvraag, goedkeuring, registratie)
- verzuim
- in- uitdienst (rn seintje naar manager en hr wanneer een tijdelijke AO gaat verlopen)

Ik hoor erg graag jullie ervaringen, alvast dank,
Mare

Pakketselectie

https://www.hrmsystemen.nl/ict-informatiecentrum

Er is veel op het web te vinden. Maar diep vooral ook uit je eigen ervaringen. Meestal heb je al snel hier en daar wat ervaringen/mislukkingen opgedaan of gezien en daar kun je vooral veel van leren.
Bijvoorbeeld:
80 procent van de wat grotere projecten op dit soort gebied loopt uit de opties wat geld en tijd betreft.
Er moet een draagvlak voor zijn met voldoende middelen bij de leidinggevenden van de organisatie
Kijk goed wat je minimaal verwacht van het pakket: ik heb eens een pakketselectie meegemaakt voor bewoners van een grote instelling dat de volledige gba adressen uiteindelijk toch niet bleek te kunnen bevatten.

Weet je zeker dat wat je hebt niet ruim voldoende is?

Waar in jou eigen organisatie wordt naar tevredenheid met welke pakketten gewerkt. Kan dat niet de standaard worden voor de hele organisatie?

Welke concullega uit je eigen branche heeft de zaken goed op orde. Vaak is men maar wat trots om jou uit te leggen wat de verdienste is van de programma's.

En schaf geen eigengebreid programma aan van een oudmedewerker die daarmee zijn dienstverband heeft weten te bestendigen of van een kleine tweemansfirma die ineens failliet gaat.

En doe het niet alleen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-07-2018 om 17:40

SAP

Wij hebben SAP maar dat is voor grote(re) organisaties. Heeft jullie eigen ERP pakket geen HR module?

Monaco

Ik werk voor een kleine zorgorganisatie met 200 medewerkers. We hebben 2 parttime HR medewerkers (niet bijster veel) en waren op zoek naar een makkelijk systeem. Ook bij ons was het wat houtje touwtje. We werken nu sinds een aantal jaar met Monaco planning. Dat werkt goed. Misschien ook iets voor jullie? https://www.monacoplanning.nl/themas/personeelsplanning/

AFAS

Bij mijn organisatie (+/- 100 medewerkers) werken we met AFAS. Ik ben slechts gebruiker, maar het is een gebruikersvriendelijke werkomgeving waarin volgens mij alles kan wat je in je lijstje hebt staan.

Pennestreek

Pennestreek

04-07-2018 om 21:13

Hier

In de zorg, SDB. Maar dat is ook echt voor de zorg volgens mij, je kunt er ook mee roosteren en zo.
Bij een vorige werkgever Exact gehad.

Vind het allebei geen fijne systemen om mee te werken overigens. Ik denk dat simpel vaak beter is...

Mare

Mare

06-07-2018 om 08:40

Dank alvast

Goede punten AnneJ. Huisige organisatie heeft voor mijn komst al eens met een urenregistratie-systeem gewerkt dat inderdaad te complex bleek, en niet alle functionaliteiten had. Uiteindelijk ging de een na de ander terug op de eigen systeempjes en excelsheets. Nee, wat er nu is werkt echt niet goed, er is geen enkele koppeling tussen verschillende portals en systemen. Dat kan veel beter.

We onderzoeken met het hoofd finance, 2 managers en ikzelf namens HR juist om een goede afweging te maken.

Afas ziet er heel goed uit, lijkt alles te kunnen bieden. Info verspreid, als anderen ook ok zijn gaan we daar als eerste het gesprek mee aan.
Dank alvast voor jullie tips!

Groet
Mare

Hier ook

AFAS werkt goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.