Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wel of niet hypotheek afbetalen

Ik heb een kleine hypotheek met een lage rente. In 2029 wordt de rente opnieuw vastgesteld voor de komende 20 jaar. Die wordt dan hoogstwaarschijnlijk een stuk hoger. Ik heb genoeg spaargeld om de hypotheek nu af te betalen. Belasting technisch kom ik er niet uit of het nou voordelig of nadelig is om geen hypotheek en geen eigen vermogen te hebben. Kan iemand me hier wijzer in maken? 

Je hebt bij afbetalen geen hypotheekrenteaftrek meer, maar ook geen maandelijkse betalingen, en je krijgt korting op het huurwaardeforfait bij je aangifte IB.
Bedenk ook dat zelfs een lage hypotheekrente meestal hoger is dan de spaarrente die je krijgt als je het geld op de rekening laat staan. Ik zou aflossen voor 2029.

Wij hebben ook afgelost op onze aflossingsvrije hypotheek. Er is nog een klein stukje over. Ik moet zeggen: zowel de lage maandlasten als de nu zeer forse overwaarde geven mij wel een financieel veilig gevoel

Wij hebben nog een kleine aflossingsvrije hypotheek tegen 1,4% rente, maar we ontvangen 1,9% rente. Ik heb het aflossen even stopgezet, maar het gaat om tientjeswerk, dus ik ben eigenlijk belachelijk bezig. 

Koud

Koud

29-10-2024 om 16:48 Topicstarter

Mijn hypotheek is niet aflossing rij, maar dus bij het maandelijkse bedrag zit ook aflossing. 

je schrijft “Belasting technisch kom ik er niet uit of het nou voordelig of nadelig is om geen hypotheek en geen eigen vermogen te hebben”. Ik zou wel wat spaargeld achter de hand houden. Je kan ook met jezelf een bedrag afspreken dat je een keer per jaar extra aflost, bijvoorbeeld 6000 euro, dat is toch 500 euro per maand extra aflossing. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.