Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wel of niet 3de tijdelijke contract?

Ik zit met een vraag m.b.t. mijn contract(en).
Ik werk al een tijd voor een bepaalde werkgever, waarvan de laatste jaren met een tijdelijk contract. Na 3 jaarcontracten moest ik er 3 maanden uit.

Nu heb ik afgelopen november weer een (1e) contract voor 6 maanden gekregen. In december werden mijn uren tijdelijk opgehoogd, daarvoor heb ik opnieuw een contract toegestuurd gekregen, met daarin een begin- en einddatum van de tijdelijke contractverhoging.

Hoor ik nu, als die tijdelijke ophoging voorbij is, een nieuw contract te krijgen, dat mijn uren dus weer verlaagd zijn?
Als dat namelijk contract 3 zou zijn, dan lig ik dus in mei zeker weten weer voor 3 maanden uit. (Nog een geluk dat het geen juli is dan, anders had ik er geloof ik 6 maanden tussenuit gemoeten...)

Ik wil mijn vraag liever niet aan P&O stellen, ik wil nog geen slapende honden wakker maken...

Alvast bedankt!

amk

amk

14-01-2014 om 12:21

vakbond

typisch een vraag voor je vakbond.

Jesse_1

Jesse_1

14-01-2014 om 13:33

Niet echt slim

Als ik het goed begrijp had je eerst een contract voor 6 maanden gekregen, maar is deze onderbroken doordat je een ander contract hebt gekregen? Niet echt slim om jou nu 3 korte contracten te geven, beter hadden ze een document ter aanvulling van jouw arbeidscontract kunnen geven met een tijdelijke ophoging van het aantal uren.
Het gaat om 3 opeenvolgende tijdelijke contracten, maar of jouw eerste contract nog wel zo geldt, daarvoor zou ik idd even deskundig advies inwinnen.

Fenix78

Fenix78

14-01-2014 om 13:58 Topicstarter

De redenatie

voor de tijdelijke ophoging was, dat ze anders zoveel overuren uit moesten betalen, en dat leverde naast hogere kosten ook veel meer administratie op.

Ik zal dan inderdaad maar eens verder gaan vragen. In ieder geval bedankt voor je antwoord!

Jesse_1

Jesse_1

14-01-2014 om 14:03

Als het echt een tijdelijke contractverhoging is...

... dan is het alleen een mutatie van je eerste contract.
Heb je echt een nieuw arbeidscontract gehad voor de periode van de ophoging of een gewijzigd contract voor dezelfde 6 maanden (nov t/m april) waarin staat welke periode je meer uren werkt?
Het ligt er een beetje aan hoe het omschreven is.

Fenix78

Fenix78

15-01-2014 om 11:14 Topicstarter

Er staat

'wijziging van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd'...

bibi63

bibi63

15-01-2014 om 12:34

wat ik begrijp

Wat ik er uit begrijp is het een contract met een andere (eerdere) einddatum dan het oorspronkelijke contract? Als het een supplement is, dan is er niets aan de hand, die bestaat dan gewoon naast je oorspronkelijke contract. Is het een vervanging van je oorspronkelijke contract, dan heb je een heel goed argument om het daar niet mee eens te zijn, immers, je einddatum wordt vervroegd. Goede reden om aan te geven dat je dat contract niet wilt tekenen, maar een apart document voor de extra uren. Mij lijkt dat het ook als supplement is bedoeld, niet als vervanging. Lijkt mij ook een hele normale én belangrijke vraag die je even bij de afd. P&O stelt.
Gr. Bibi

Fenix78

Fenix78

15-01-2014 om 13:35 Topicstarter

Hoi Bibi,

Nee, de eindtijd is niet gewijzigd, die is en blijft 1 mei 2014.

Het contract wat ik in november heb gekregen, was voor 1 uur per week, voor 6 maanden, dus tot 1 mei 2014.

Het gewijzigde bestaat er uit, dat ik 3 maanden lang 10 uur op papier heb, i.p.v. dat ene uur. 1 maart ga ik dus weer terug naar 1 uur.

Waar ik mee zit, is of elke wijziging waar ik voor heb getekend, geldt als nieuw contract. Stel dat ik straks weer een wijziging zou moeten tekenen dat mijn uren dus weer verlaagd worden van 10 naar 1, en dat zou als 3de contract gelden, dan moet ik er per 1 mei dus weer een tijdje uit, omdat ze geen vaste contracten willen geven.

I.i.g. bedankt voor je reactie!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-01-2014 om 13:56

Wat een gedoe zeg

Voor dat ene uur per week... Kunnen ze jou niet beter een nul-uren contact geven?

Fenix78

Fenix78

15-01-2014 om 14:19 Topicstarter

Ginny

Volgens mij mag dat niet meer...
Ik werk trouwens structureel veel meer, meestal tussen de 16 en 24 uur per week.

bibi63

bibi63

15-01-2014 om 14:56

Fenix

Ik begrijp wat je bedoelt. Het is dus een wijziging van je bestaande contract, waarbij einddatum gelijk blijft. Naar mijn idee is dat gewoon 1 contract. Stel dat je functie halverwege de looptijd van het contract opgewaardeerd wordt naar een hogere functiegroep, dan kan dat ook op papier opnieuw aan je worden aangeboden, maar daarbij wijzigt m.i. het bestaande contract als eerste contract niet.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

15-01-2014 om 15:01

m.a.w.

Volgens mij maakt het niets uit. Een wijziging kan van alles zijn (andere locatie, ander aantal uur, wijziging functiegroep). Je kan misschien wel vragen of ze het (nieuwe) contract iets anders willen formuleren voor de zekerheid. Dus bijv. u heeft een contract van 1 nov tot 1 mei, waarbij de werkzame uren tot 1 dec X zijn en vanaf 1 dec Y en dat dit nieuwe contract IN PLAATS KOMT van het vorige contract.
Gr. Bibi

Fenix78

Fenix78

15-01-2014 om 16:00 Topicstarter

Bibi,

Dank!

Fenix78

Fenix78

22-01-2014 om 09:28 Topicstarter

Even

een kleine update:
Het gaat idd om een wijziging, het blijft dus contract nummer 1.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.