Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dilemma

Dilemma

02-01-2013 om 14:19

Wat zouden jullie doen?

Ik werk sinds een jaar met veel plezier, mooi contract, 2 dagen per week.
Nu is het alleen lastig om de vakanties te plannen. Werk is in de zorg, meer dan 2 weken zomer zit er niet in en verder is het eigenlijk veel schoolvakanties doorwerken. Buiten de schoolvakanties zijn er geen problemen. Ik heb nog jonge kinderen, zit nog zeker 10 jaar aan de schoolvakanties vast.
Ben zelf eind veertig en wil ook wel genieten van de vakanties, mijn man werkt veel.
Ben niet afhankelijk van mijn inkomen.
Verwend probleem dus.
Nogmaals het werk is leuk en dit contract krijg ik niet snel weer. Maar zo jammer van al die kindervakanties waarin we weg willen en het gewoon niet kan omdat ik 2(!) dagen werk die weken. Alternatief van dagen sparen of meerdere dagen per week werk werken om later vrij te zijn is er niet, zeker niet in de schoolvakanties.
Wat zal ik doen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Baan op een school nemen

Werken in het onderwijs is denk ik je enige mogelijkheid om tijdens de schoolvakanties vrij te zijn. Als het financieël mogelijk is kan je natuurlijk ontslag nemen en als je kinderen ouder zijn weer eens op zoek gaan. Maar net wat je wilt. Mijn man is tijdens schoolvakanties ook meer vrij dan ik, vind ik wel prettig, hoef ik niets te regelen. Soms ga ik dan zelfs extra werken.

Vic

Vic

02-01-2013 om 15:18

Verder kijken

Het verbaast me altijd wel wat medewerkers in de zorg zichzelf laten 'opleggen'. Enerzijds wordt optimale flexibiliteit verwacht, maar andersom is er vaak weinig mogelijk. Ik zou gaan uitkijken naar een baan waarin ik wel langer vrij zou kunnen nemen tijdens vakanties. Twee weken is wel heel erg kort.

Fransien

Fransien

02-01-2013 om 15:33

Vaste dagen of flexibel?

Hmmm, het zou voor mij er ook vanaf hangen of ik vaste dagen had of flexibel moest zijn. Als ik flexibel moet zijn, kunnen zij dat ook. Kun je niet zo nu en dan ruilen met een collega? Zij op jouw dagen, jij op haar dagen, dan kunnen jullie samen de bezetting doen en kun je ook met haar afspreken om een week voor allebei te werken, 3 weken vrij te hebben en dat zij dan ook een week voor allebei werkt, iedereen gelukkig.

Dilemma

Dilemma

02-01-2013 om 15:56

Fransien en anderen

Bedankt voor de reakties, ik voel me alweer gesterkt. Dat dit niet normaal is dus.
Tja, die deal met die collega had ik al gesloten. Voor elkaar werken. Maar dat is volgens leidinggevende ' niet eerlijk' . Iedereen dezelfde behandeling. Pff gezeur hoor.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

02-01-2013 om 16:37

Maar

Je hebt toch gewoon vakantiedagen? Als je 2 dagen per week werkt kun je toch wel meer dan 2 weken vakantie nemen, anders zou je maar 4 vakantiedagen per jaar hebben. Dat mag niet eens volgens de wet.

Of gaat het er om dat je nooit vakantiedagen mag opnemen in schoolvakanties? Dat zou raar zijn, je hebt ze dan juist nodig. Dan ligt het echt aan je leidinggevende en is het tijd voor een goed gesprek.

P

P

02-01-2013 om 16:51

Die twee dagen?

Met twee dagen werken kun je toch midweekjes weg (werken in het weekend) of lange weekenden weg (werken op di/woe/do)?

Verder kun je toch drie weken weg als je de week voor die twee weken op ma/di werkt en als je terugkomt op do/vr?

Of kun je niet bepalen op welke dagen je werkt?

Mijn vader was vroeger buschauffeur en je had het ene jaar voor de kindervakanties vakantie, het andere jaar IN de kinderschoolvakantie en het derde jaar na de schoolvakanties maar je kon gewoon ruilen wat je maar wilde. Was jouw verantwoording.

Ik zou over dat ruilen met iemand anders eens een agendapunt gaan maken want wellicht breng je anderen op ideeën en is het helemaal geen probleem. Kom voor jezelf op!

joer

joer

02-01-2013 om 18:13

Moet te regelen zijn.

Het zal inderdaad niet mogelijk zijn om altijd alle schoolvakanties vrij te zijn maar enkele moet toch te regelen zijn.

Neem aan dat er beleid is op het aanvragen/verdelen van de vrije dagen/vakanties. Wanneer (schriftelijk) aanvragen, wanneer akkoord/niet akkoord retour? Zo niet, dan moet dit er snel komen. Zeker agendapunt van maken.

Bij ons worden de schoolvakanties verdeeld en in de zomervakantie altijd 3 weken vrij. Soms is het wat schuiven met de aangevraagde vakanties. Maar we komen er altijd uit met elkaar.

Groet JOER

Dilemma

Dilemma

02-01-2013 om 18:36

Ja natuurlijk wel meer vakantie

Ja hoor, natuurlijk heb ik meer vakantiedagen! Maar er kunnen maar een aantal binnen de schoolvakanties opgenomen worden. Deze kerstvakantie kon ik bv geen vrij krijgen, en ook de voorjaarsvakantie kan niet. Ik heb nu mijn zinnen op de meivakantie gezet. Maar eens horen of dat kan.
En voor de zomer, natuurlijk kan ik zo werken dat het effectief 3 weken is. Ik heb nu zo gepland dat ik de eerste 2 vakantieweken vrij ben en de derde week pas op donderdag hoef te beginnen. Maar mijn man heeft ook een drukke baan, en die kan ws het eerste vakantieweekend niet vrij krijgen en dan begint onze vakantie pas op maandag. Ik weet het, geen ramp, maar ik heb er een fijner gevoel bij als ik 3 weken vrij ben. Gewoon meer uitrusten, geen gevoel dat je na 1 week al hebt dat je de laatste week ingaat.

Dilemma

Dilemma

02-01-2013 om 18:40

Trouwens

Ik ben van mijn vorige werk gewend dat er twee groepen zijn, de ene gaat in de eerste drie weken vd zomer en de andere de laatste drie. Verder keuze uit mei of herfst vakantie en keuze uit voorjaars of kerst vakantie. Duidelijk en overzichterlijk.
Dat heb ik al genoemd op mijn werk, maar ja. Dit gaat allemaal rommeliger en wie het eerst komt het eerst maalt, dat soort onzin.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-01-2013 om 18:48

Je leidinggevende zeurt idd

Dit is gewoonweg problemen creëren.

Is het niet mogelijk om een vakantierooster op te hangen waarop een ieder kan aangeven wanneer ie wel en wanneer ie niet wil werken? Met als insteek dat iedereen zijn uren maakt en dat de bezetting te allen tijde gegarandeerd is? Dat is vast wel wat extra werk voor de leidinggevende, maar happy en blij personeel zou toch ook wel wat waard mogen zijn.

Zijn er trouwens geen collega's die juist graag buiten het seizoen vakantie willen hebben?

koentje

koentje

02-01-2013 om 19:21

Raar

ik werk mijn hele leven al in de zorg, heb nog nooit meegemaakt dat ik geen 3 weken vakantie op kon nemen....

P

P

02-01-2013 om 19:26

Huh

Jullie pikken dit gewoon? Wie het eerst komt wie het eerst maalt? Wat erg zeg.

Of jij bent de enige die hier moeite mee heeft of anderen hebben allang allemaal slinkse weggetjes gevonden om hier mee om te gaan.

Het ligt aan jou, kom op voor jezelf en het systeem en vind anderen die het met jou eens zijn. Dit pik je toch niet zomaar?

Overigens: ja je kunt nu wel met je man aankomen maar dat staat er natuurlijk buiten. Dat soort problemen kan iedereen hebben.

3 weken

Als je toch niet afhankelijk bent voor het geld kun je aankondigen dat je gewoon 3 weken met vakantie gaat. Mensen in de zorg zijn vaak heel plichtsgetrouw maar andersom wordt er gewoon misbruik van gemaakt.
Ik heb jaren voor ik kinderen kreeg mijn vakantie opgenomen in voor en naseizoen zodat gezinnen op mijn afdeling gewoon op vakantie konden. Prima geregeld, ben je nog goedkoper uit ook. Tegen de tijd dat ik zelf bijna kinderen had was er zo'n typje leidinggevende die de regels wilde veranderen. Ook kinderloze mensen mochten meerouleren met de schoolvakanties, die wilden ook weleens weg. Daar was ik het dus absoluut mee oneens. Kan best dat iemand ook weleens in de zomervakantie wil, dat kan best, zolang niet iedereen dat doet, maar om dan een regel te maken die gezinnen kan duperen dat vind ik veel te ver gaan.
Er is soms een hoop misleiding en slecht gedrag. Maar inderdaad, sinds ik niet meer actief in de zorg werk heb ik het een stuk makkelijker. Ik denk dan ook dat de zorg het verdient dat mensen met gezinnen weglopen. Daar wordt gewoon geen rekening mee gehouden in veel gevallen.

Jillian

Jillian

02-01-2013 om 20:45

Annej

Het is wel zo eerlijk van je leidinggevende dat ook mensen zonder kinderen mee mochten rouleren met in de zomer vrij willen. Er kunnen hele goede redenen zijn waarom deze mensen ook in het hoogseizoen vrij willen. Bijvoorbeeld een echtgenoot die in het onderwijs werkt, vakantie genoten die alleen dan weg kunnen of een andere reden. Als leidinggevende hoor je zo neutraal mogelijk te blijven lijkt me en dus laat je iedereen mee rouleren voor de zomervakantie die dan weg wil en probeer je de weken op zo'n eerlijk mogelijke manier te verdelen onder je werknemers zonder daarbij een enkele groep voorkeur te geven.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

02-01-2013 om 20:54

Kijk eens in je cao

Lijkt me stug dat er is vastgelegd dat niemand in jullie organisatie langer dan twee weken in de zomervakantie vrij kan krijgen. En alle schoolvakanties moet doorwerken. Ik verbaas me ook altijd over roosterindelingen van een vriendin van mij in de zorg, wat een geknutsel is dat altijd. Ik zou gewoon die drie weken indienen en hoog spel spelen, jouw leidinggevende heeft volgens mij geen poot om op te staan.

Jillian

Eerlijk is in dit geval gewoon oneerlijk. Een goede reden is natuurlijk een partner die in het onderwijs werkt. Maar ik vind wel dat mensen met kinderen of natuurlijk mensen die om andere redenen afhankelijk zijn van de schoolvakanties gewoon voorrang moeten krijgen. En dan is er heus nog wel wat te regelen voor de rest. Als leidinggevende houd je rekening met je medewerkers en dat is voor mij niet een regeltje maken waardoor je mensen dupeert. Beetje creatief, overleggen en puzzelen. Maar goed, ik heb zelf heel lang roosters gemaakt en als je het goed uitlegt en iedereen waar nodig tegemoet komt is er altijd veel mogelijk. Niet als je alles zogenaamd eerlijk gaat verdelen.

Snuggle's

Snuggle's

02-01-2013 om 22:21

Flexer

Ik weet niet wat voor werk je precies doet in de zorg, maar ik zou in jouw geval flexer/invalkracht worden.
Twee jaar geleden heb ik een half jaar als flexer gewerkt, zo heerlijk. Als ik had gewild had ik elke dag kunnen werken. Zeker als je bij een grote organisatie gaat werken, of bij twee.
En het was zo geweldig om zelf te kunnen bepalen wanneer ik ging werken, geen feestdagen, minder in de schoolvakanties.

Ik was op dat moment collega's hebben in het algemeen helemaal zat, dus ik vond het ook nog lekker om gewoon ergens te gaan werken, m'n ding te doen en weer weg zonder al het gezeur er omheen.

Nu ben ik alleenstaand en heb ik wel een vast inkomen nodig, dus weer een vaste baan genomen. Wat ook heel makkelijk was omdat je als invaller er al tussen zit.
Maar jij zegt dat jouw inkomen niet per se nodig is, dus dan zou ik dit echt eens overwegen.

JansjeRommy

JansjeRommy

02-01-2013 om 22:25

Is het niet mogelijk om in jouw sector extra vakantiedagen te kopen? Of extra uren te werken en dan dagen te sparen?
En anders zou ik denk ik een gesprek aanvragen en aangeven wat jij minimaal wilt. En dan kijken wat er gebeurt. Ik snap heel goed dat dit een probleem voor je is.

Snuggle's

Snuggle's

02-01-2013 om 22:27

Trouwens

Ik heb ook wel eens gehad dat een leidinggevende zei dat we maar twee weken in de zomer op vakantie mochten. Toen ben ik dat na gaan zoeken in de cao en daar stond in dat het alleen gevraagd mocht worden als er zwaarwegende belangen waren en die moesten dan schriftelijk gemotiveerd worden. Toen heb ik daar dus naar gevraagd met de mededeling dat ik het inderdaad schriftelijk wilde hebben zodat ik het met de bond kon bespreken. Toen waren de drie weken toch niet zon probleem.
Maar dat is al een paar jaar geleden, ik weet niet wat er nu in de cao staat. Wij kunnen nu gewoon drie weken, wel in overleg en soms moet er iets geschoven worden. In de praktijk komt het er op neer dat je of de eerste of de laatste drie weken hebt. Tussendoor lukt zelden.

Ef

Ef

02-01-2013 om 23:19

Cao

Volgens de cao heb je in de zorg recht op 3 weken aaneengesloten vakantie en daarbij ook het weekend ervoor en erna.
Hier is het ook altijd een gedoe. Vooral als je in een team werkt met veel collega's die kinderen hebben op de basisschool is het lastig om het allemaal in 6 weken te plannen. Hier is de afspraak dat je in iedergeval de 1e drie weken of de laatste drie weken opneemt. Soms moet er geschoven worden. Het moet wel goed geregeld worden vind ik, je word er ook niet blij van als je je de tantjes werkt op de afdeling met 30 graden en anderhalve uitzendkracht omdat iedereen vakantie gepland staat.
Onderling ruilen en regelen moet een leidinggevende zich niet mee bemoeien vind ik, zolang het geen invloed heeft op de bezetting.

Ook bij ons

Ook bij ons (ook zorg) mag iedereen 3 weken aaneengesloten vakantie. Het weekend ervoor of erna wil nog wel eens problemen geven (overlappende vakanties). Maar meestal wordt dat in goed overleg opgelost of gedeeltelijk met (vaste)invalkrachten (meestal studenten bij ons). Of er wordt wat 'geschoven' met vakanties zodat iemand het weekend al terug is of iemand bied zich aan om 'extra uren' te draaien dat bewuste weekend (b.v. iemand die 50% werkt, werkt dat weekend en de dagen eromheen full-time).
De medewerkers die schuiven zijn bijna altijd de medewerkers die of al uit de kinderen zijn of ze nog niet hebben en die dus flexibeler zijn qua vakantie.
Ik denk dat je gewoon je cao moet nakijken en wat meer op je strepen(rechten) moet staan.
groeten albana

liedewij

liedewij

03-01-2013 om 10:48

Invalkracht

Om deze reden ben ik destijds invalkracht geworden. Werk zat en vrij nemen wanneer ik wilde. Dat kon omdat we niet afhankelijk waren van mijn inkomen. Was destijds ideaal. Inmiddels is de jongste 9, hebben we mijn inkomen meer nodig en heb ik ook weer een vast contract. Nu in het onderwijs dus verzekerd van vakantie. Ik overweeg overigens weer de zorg in te gaan;minder vakantie maar na werktijd wel echt klaar zijn met mijn werk.

AnneJ; Ik heb mij vroeger (zonder kinderen) altijd zo gestoord aan mijn colega's met kinderen die allerlei voorrechten bijna 'opeisten'; vakantie in de zomer, vrij met sinterklaas, met kerst bepaalde diensten omdat ze met hun gezin moesten zijn. GRRRR, mijn haren gaan er nog rechtop van staan. Terwijl ik inmiddels 4 kinderen heb. En natuurlijk wil ik ook graag vrij in de zomer en op sinterklaasavond. Maar ik heb ook echt begrip voor mijn kinderloze collega die dat ook wil. Het is geven en nemen; voor ons allebei. Ik heb er zelf voor gekozen (indien mogelijk) om kinderen te krijgen. Dat verleent mij geen rechten op de werkvloer waardoor andere collega's zich alleen maar moeten aanpassen. Voor mij weegt ook mijn gezin zwaar, voor mijn kinderloze collega weegt het werk van echtgenoot zwaar, of de postduivenvereniging, een alleenstaandenreis, vakantiemogelijkheden van vrienden of weet ik wat nog meer. Voor haar net zulke legitieme redenen als voor mij.

Lidewij

Niet vanzelfsprekend rekening houden met gezinnen betekent dat je die mensen kwijtraakt voor de zorg of dat men inderdaad flex gaat werken. Maar inderdaad omstanders zoals jij maken het ook lastig om dit op te lossen. Toch is het een slechte zaak om ervaren personeel te verliezen omdat er te weinig rekening kan worden gehouden met het gezin. Voor mij sprak het wel vanzelf. En ik had ook heus een leuk thuisfront. Het is niet anders. Ik heb me eerlijk gezegd nooit geergerd aan de vakantieeisen of feest eisen van gezinnen. Er staat genoeg tegenover als goedkopere vakanties, ook vrij op doordeweekse dagen, gezelligheid op het werk op een feestdag. En het idee dat ik zelf ook weleens aan de beurt zou kunnen komen om voorrang te krijgen vanwege kinderen. Dat is dus niet zo.

Cersei

Cersei

03-01-2013 om 13:46

Zzp-er

Als alternatief voor flex-werker. Ik werk als zzp-er in de zorg met als groot voordeel dat ik werk wanneer ik wil en voor een fatsoenlijk tarief. Ik zou er eens induiken als ik jou was.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mama 5

mama 5

03-01-2013 om 14:22

Flex

Ik ben oproepkracht in de zorg. Werk ook twee dagen in de week en ben lekker alle schoolvakanties vrij. Dan hebben ze trouwens zat invallers, in de vorm van studenten, die juist alleen in de vakanties en weekeinden kunnen werken.
Bij ons in de instelling krijgt iedereen trouwens wel drie weken zomervakantie hoor. Wat een slechte manager, als hij/zij dat niet voor elkaar kan krijgen.
Op sommige afdelingen gaat het niet zo heel makkelijk, met die drie weken, maar dan lossen de collega's het voor elkaar op. Daar heeft iedereen belang bij, want iedereen wil toch dat je collega met plezier naar het werk gaat.
Ik heb dat trouwens nog nooit gehoord in de twintig jaar dat ik gediplomeerd ben en op veel plekken gewerkt heb.
Als ik jou was zou ik mijn licht eens bij de Ondernemingsraad gaan opsteken. Of bij de vakbond.

Fransien

Fransien

03-01-2013 om 14:44

Hier ook wel eens gedoe gehad

Mijn buitengewoon gewaardeerde (ahum) collega was single, geen kinderen en werkte met 3 anderen waaronder ik die allemaal wel kinderen hadden. Hij wilde midden in de schoolvakantie 6 weken vrij, hij had immers uren zat. Mijn collega's en ik waren ook aan de schoolvakanties gebonden en tot dan toe verdeelden we altijd zo dat de ene helft de 1e 3 weken ging, de andere helft de 2e 3 weken. Met hem was zo'n afspraak niet mogelijk, hij wilde naar zijn familie in Marokko en zijn broers en zussen hadden allemaal kinderen en hij wilde ze dit jaar wel eens de hele vakantie zien, het jaar daarvoor bij zijn vorige werkgever geen zomervakantie tijdens de schoolvakantie gehad omdat gezinnen met kinderen daar voorgingen. Bovendien hoefde ik volgens hem geen zomervakantie omdat ik vanaf eind oktober 4 maanden met vakantie ging (ook wel zwangerschapsverlof genoemd) en had mijn andere collega maar 1 kind, dus dat telde niet mee en had mijn derde collega bijna zelfstandige pubers, en die gingen toch vast wel zelf. Kortom hij wilde de hele vakantie en wij moesten maar uitmaken wie van ons niet kon. Onze leidinggevende heeft er toen een stokje voor gestoken en is vervolgens voor de klachtencommissie gedaagd wegens discriminatie, weigeren van vakantie tijdens de ramadan (viel toen gedeeltelijk in de schoolvakantie). Het is dat alles goed gedocumenteerd was. Overigens is tijdens zijn beoordeling het puntje samenwerking met collega's als verbeterpunt aangestipt.
Zucht, automatisch voorrang van gezinnen met kinderen werkt niet, maar als iedereen een beetje water bij de wijn doet en gewoon de vakantie in 1e 3 weken en 2e 3 weken opdeelt lukt het allemaal prima.

bibi63

bibi63

03-01-2013 om 15:00

Dit staat in de betreffende cao

Artikel 6.1.8 Opnemen van (vakantie)verlof
1. De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen (vakantie)verlof op te nemen.
2. Het (vakantie)verlof wordt, tenzij de belangen van de afdeling of dienst waar de betrokken werknemer aangesteld is zich
hiertegen verzetten, overeenkomstig de wensen van de werknemer – desgewenst ononderbroken - verleend. De
werknemer kan tenminste aanspraak maken op een (vakantie)verlof van drie weken aaneengesloten met inbegrip van de
weekends daaraan voorafgaand en daarop aansluitend.

Gr. Bibi

Jillian

Jillian

03-01-2013 om 15:51

Annej

Natuurlijk is er in goed overleg altijd veel mogelijk en in de praktijk levert het gelukkig meestal niet zo veel problemen op om de vakantie roosters rond te krijgen. Al zal dat wel verschillen per sector overigens.

Echter als er meerdere mensen vrij willen in dezelfde weken vind ik dat je als leidinggevende niet moet beoordelen welke van deze mensen meer recht hebben om in de zomervakantie vrij te nemen. Kinderen hebben is een belangrijke reden om dan vrij te willen maar niet perse belangrijker dan een andere reden. Als leidinggevende moet je niet daarover willen gaan oordelen. Probeer alles zoveel mogelijk in overleg doen maar als je er echt niet uitkomt dan vind ik toch rouleren de enige verstandige keuze. Dan komt iedereen om de beurt aan zijn trekken en dat is de meest eerlijke oplossing. Anders moet je als leidinggevende aanvragen op hun waarde gaan beoordelen en daarmee verzand je al vlug in hopeloze discussies over waarom het voor x wel belangrijk is om dan vrij te krijgen en y best even kan wachten.

Lastig

Het blijft een lastige zaak om de vakanties rond te krijgen waar iedereen zijn steentje bij kan dragen. En daar heb ik ook mooie voorbeelden van gezien. Een werkgever die voor weinig geld 6 weken opvang en aktiviteiten regelde zodat minder moeders zich ziek melden in de zomer omdat je met een klein salaris niet altijd zelf goed kunt zorgen dat je opvang hebt.
Ouders aannemen voor 'kantoortijden' in de zorg of schooltijden. Andere ouders zijn weer gebaat met avonddiensten of weekenddiensten. Studenten kunnen ingezet worden mits goed begeleidt. Het wordt pas de dood in de pot als er gelijke monniken gelijke kappen regels komen. Dan vertrekken mensen of melden zich ziek. Gelukkig is er inderdaad de CAO. Maar als je er een beroep op moet doen dan is de zaak al uit de hand gelopen door onhandige leiding.

Ef

Ef

03-01-2013 om 19:46

Aan de andere kant

vind ik, dat al je kiest voor een baan in de zorg, je kan weten dat het er bij hoort; werken op tijden dat anderen vrij zijn. Zorg gaat immers 24 uur per dag door.
Ik krijg een beetje kromme tenen als ik hoor dat mensen zich ziek melden in de schoolvakanties omdat ze geen opvang hebben; komop zeg, het is je baan geen vrijblijvende hobby.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.