Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Monique

Monique

25-08-2020 om 13:04

Wat zet ik in een motivatie brief?

Ik woon in het buitenland, wil gaan scheiden en dan terug naar Nederland.

Nu ben ik flink aan het zoeken voor woonruimte en werk.

Vandaag kwam ik een vacature tegen voor een leerwerkplek voor zij instromers in de zorg.
Dit lijkt me geweldig om te doen. Heb er al helemaal zin in!

Maar wat zet ik in m'n motivatie brief?
Is het verstandig om m'n situatie uit te leggen in die brief? Met het risico dat ze misschien niet iemand willen aannemen die privé problemen heeft.

Of moet ik het puur houden waarom het werken in deze sector me zo aanspreekt.
En dat ze zien dat ik niet in de regio woon en ze me daarvoor niet selecteren?

Wie heeft tips voor me?

Bosbes

Bosbes

25-08-2020 om 13:12

wel noemen dat je terugkomt

Zelf zou ik niet noemen dat je gaat scheiden, terug wil komen en dus z.s.m. een baan nodig hebt omdat anders je plan in duigen valt.

Ik zou net doen of de baan er niet vanaf hangt en verder niets persoonlijks schrijven. Je hoeft tegenwoordig ook echt niet per se iets over je status van gehuwd/samenwonen of wel/niet kinderen te schrijven. Dat kun je best geheel weglaten in je CV en brief.

Dus iets schrijven als dat je binnenkort weer in Nederland woont en dat afstand dus geen issue is. En verder spreekt de baan je aan omdat ...(inhoud)

Bosbes

Bosbes

25-08-2020 om 13:14

nog een kleine grammaticale tip

Niet dat ik nooit iets incorrect schrijf, maar gezien je toekomstige brief nog even een tip dat veel woorden worden samengevoegd in het Nederlands:

Motivatie brief --> Motivatiebrief
Privé problemen --> Privéproblemen
Zij instromer --> zij-instromer

Lou

Lou

25-08-2020 om 14:29

Wat van belang is voor de baan

Eens met Bosbes. Denk aan wat van belang is voor de baan. Van belang is dat je binnenkort in de buurt woont (want dat zien ze nu niet aan je adres). Niet van belang is dat je aan het scheiden bent (want daar gaan ze geen last van hebben én gaat ze niet aan).

Ook van belang is dat precies deze leerwerkplek jou geweldig lijkt om te gaan doen. En dat je er enorm veel zin in hebt.

Monique

Monique

26-08-2020 om 15:47

Bedankt

Voor jullie reacties.

In de motivatiebrief het waarom ik deze opleiding /baan wil.
En in m'n cv m'n verleden qua opleidingen en werkervaring.

En nu ik hier toch bezig ben... Is een motivatiebrief het nieuwe woord voor sollicitatiebrief? Of zijn dat toch 2 verschillende dingen?

Bosbes bedankt voor de spellingen.
Ik zal dit soort woorden even nakijken voor ik ze m'n reactie stuur.

Zonnehoed

Zonnehoed

26-08-2020 om 17:01

Lijkt me inderdaad hetzelfde.

Je kunt in je CV ook nog competenties noemen die jou typeren en die je geschikt maken voor werken in de zorg.

Pennestreek

Pennestreek

26-08-2020 om 17:07

Zoek een voorbeeld online

Zoek een voorbeeld online. Er zijn zat goede motivatie brieven te vinden. Natuurlijk moet je die niet letterlijk overnemen, maar het kan je wel inspireren. En inderdaad, een cv is tegenwoordig ook echt anders dan dat het vroeger was. Kijk ook daar even goed naar. Noem er inderdaad je competenties in, en beschrijf jezelf in een soort korte samenvatting. Dus niet alleen een opsomming van je voorgaande werkzaamheden en je opleidingen.

Monique

Monique

27-08-2020 om 22:26

Bedankt

Nogmaals bedankt.

Ben lekker bezig met de motivatiebrief en cv.

Goed nakijken, versturen en dan..... Duimen!

@Emma

@Emma

27-08-2020 om 23:29

Bosbes

Het is zijinstromer
www.woordenlijst.org

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2020 om 09:34

Website

https://www.motivatiebrief-voorbeelden.nl/motivatiebrief-competenties/

Als je naar beneden scrolt zie je een heleboel linken. In het menu kun je ook de competenties vinden. Dat kan handig zijn om je brief kort en bondig te houden. Zij worden geacht de competenties te kennen. Dus geen uitgebreide bloemlezing houden over je karakter en vaardigheden in het motivatiedeel, maar daar wel een korte enthousiaste samenvatting. In het cv zet je ze vervolgens onderaan of op een apart vel in een blokje jouw competenties, alleen de woorden en mag dat best opvallen. Door de woorden met andere lettertypes en kleuren te verwerken of bijvoorbeeld als je durft op een afbeelding met je foto als vage achtergrond. Ik noem nu maar even wat. Meer dan twee bijlagen mag het echt niet worden. Dus voorstel- en motivatierondje op 1, cv en competenties op 2, of competenties apart op 3, maar dan wel omdat die ruimte goed benut is. Dus bijvoorbeeld in een creatieve afbeelding verwerkt.

Je kunt voorbeeldbrieven vinden, maar schrijf die nooit letterlijk over! Vorm je eigen stijl.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2020 om 09:50

Inhoud

Ik heb geleerd dat je een beetje moet bluffen, zolang het maar waargemaakt kan worden. Dus niets is onmogelijk tot waar jij daar inderdaad zeker van kunt zijn. Noem nooit bezwaren, alleen jouw fantastische mogelijkheden. Die je waar kunt maken. Kinderen... natuurlijk geen probleem voor je werk! Afstand? Vervoer? is geregeld! Gaten in je kennis en ervaring? Uiteraard wil je elke opleiding of training volgen.

Als je uitgenodigd wordt is het handig om een "spontane" elevatorpitch in je hoofd gestampt te hebben. Deze duurt 1 minuut en moet alles bevatten wat gezegd moet worden. Wie ben je? Wat is je werkervaring? Waarom nu toch de zorg? Waarom moeten ze jóu aannemen? Dus vertel kort je kwaliteiten.

Mijntje

Mijntje

28-08-2020 om 10:37

zij-instromer

Inderdaad, tot mijn verbazing zonder streepje en als een woord volgens de taalunie. Maar alle overheden schrijven het nog met een -

Jacquel

Jacquel

28-08-2020 om 19:21

Streepje is altijd toegestaan

als de schrijver meent dat dat duidelijker is voor de lezer. Dat lijkt me bij zijinstromer zeker het geval. De woordenlijst kan niet alle varianten opnemen. In een voorwoord zeggen ze dat men naar believen een streepje kan toevoegen.

Jacquel

Jacquel

28-08-2020 om 19:22

Woordenlijst.org = het Groene Boekje

Dus zeker gezaghebbend.

@Emma

@Emma

28-08-2020 om 23:33

Jaquel

Maar in het digitale groene boekje staat toch echt zijinstromer. Wie gaar er nou een inleiding lezen om te kijken of het ook anders kan?

Pitch

Je maakt sowieso een 'pitch'. De reden dat jij deze vacature naadloos kunt vervullen.

Dan maak je een rijtje competenties. De kwaliteiten die er uitspringen als je jou persoonlijke werkhouding ziet en kent.
Zorg dat je die kwaliteiten 'smart' kunt oplepelen in een eventueel vervolggesprek, mogelijk aan de hand van recente werkanecdotes.

Je maakt een 'catch' een openingszin in je motivatiebrief die uitnodigt tot verder lezen.

Verder schrijf je zo kort en concreet mogelijk met een goed leesbare layout want er komen zoveel brieven binnen dat er meestal iets visueel gescreend wordt en weer weggelegd.

Zorg ook voor een vlekkeloos en efficient, netjes en overzichtelijk CV en laat dat goed aansluiten bij je motivatiebrief en andersom.

Als je emailt zorg je dat de gegevens zo gerangschikt worden in het 'subject' dat het handig is voor de lezer. Dus de naam/nummer van de vacature, jou naam, en de aanduiding van brief en cv.

Jacquel

Jacquel

29-08-2020 om 14:27

Tjemig Emma

Ik geef alleen maar aan dat een streepje mag en dus niet fout is. En als jij zijinstromer wil schrijven, dan doe je dat toch gewoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.