Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sollicitantje

Sollicitantje

04-04-2014 om 19:09

Wat wil je lezen in een sollicitatiebrief als iemand onder zijn niveau solliciteert?

Wat wil je lezen in een sollicitatiebrief als je een vacature hebt voor een BBL niveau 3 opleiding en je ziet dat je sollicitant een MBO en een HBO diploma heeft? Dus wanneer ben je zo nieuwsgierig dat je die sollicitant uitnodigt voor een sollicitatiegesprek?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2014 om 11:19

veranderde interesses?

Je zou het op 'door levenservaring/door de jaren heen veranderde interesses' kunnen gooien. En als er binnen jouw opleidingsgebied weinig werk wordt aangeboden, kun je het ook eerlijk op de arbeidsmarkt schuiven. Zo eerlijk en zo dichtbij de waarheid als het kan. Ik zou er ook niet al te uitgebreid aandacht aan besteden. Je kunt het tijdens een gesprek altijd nog toelichten als dat nodig is.

Monique D*

Monique D*

05-04-2014 om 17:52

Laat hem zelf nadenken waarom hij daarop wil solliciteren

Laat die sollicitant zelf goed nadenken waarom hij op een BBL-functie van niveau 3 gaat solliciteren terwijl hij een HBO-diploma heeft. Waarom is die functie zo aantrekkelijk en een functie op HBO-niveau niet? Men is snel bang dat het hem gaat vervelen en snel gaat vertrekken. Hij zal naar een uitdaging willen zoeken en deze functie biedt geen uitdaging.

Ik heb er ervaring mee en ben ook om die reden afgewezen omdat mijn opleiding en ervaring te hoog was voor die baan (mijn profiel was te zwaar voor die functie).

Sollicitantje

Sollicitantje

05-04-2014 om 18:23

Nadenken

De sollicitant heeft daar heel goed over nagedacht en ziet dit als een hogere functie omdat de sollicitant al 18 jaar ongeschoold werk doet.

De sollicitant wil dus weten wat er in de brief moet staan om op gesprek uitgenodigd te worden, natuurlijk wordt er van alles gemotiveerd maar ik zoek net dát wat het verschil maakt tussen wel en niet uitgenodigd worden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-04-2014 om 18:36

geen peil op te trekken

Weet je, er is geen peil op te trekken. Het hangt af van de opvattingen van degene die de brief beoordeelt, maar natuurlijk ook van de andere sollicitanten. Als er veel sollicitanten zijn, die ook nog eens precies in het profiel passen, zijn jouw kansen beduidend kleiner dan wanneer er weinig kandidaten zijn.
Ik zou het in ieder geval wel heel expliciet benoemen in de brief. "Ik kan mij voorstellen dat u zich - door mijn opleidingsniveau - afvraagt waarom ik zo graag deze baan wil. Dat leg ik u graag uit. Bla bla......"

Succes!

Tabitha

Tabitha

05-04-2014 om 19:20

Bellen

Ik heb voor mijn huidige baan (MBO) ook een te hoog opleidingsniveau (universiteit), maar ik wilde deze baan wel heel graag. Omdat ik bang was dat ze mij na het zien van mijn c.v. met de te hoge opleiding niet zouden uitnodigen heb ik gebeld naar de persoon genoemd in de advertentie. Ik heb toen gevraagd of het een probleem was en dat ik deze baan echt graag wilde. Daar heb ik zelfs al wat dingen in kunnen zeggen, waarom ik heel geschikt zou zijn .
Mijn angst was vooral dat ze zouden denken dat het voor mij alleen een sollicatie was vanwege de sollicitatieplicht, terwijl ik die baan echt graag wilde hebben.

Hombre

Hombre

05-04-2014 om 21:30

Liegen?

Ik zou eventueel gewoon dat HBO diploma weglaten. Weglaten is niet echt liegen toch Ik heb nooit gehoord dat een CV perse compleet moet zijn.

Tante Tiny

Tante Tiny

05-04-2014 om 21:43

Zeker bellen

en dan telefonisch heel goed uitleggen waarom dit een stap vooruit is (en niet te hoog)

Sollicitantje

Sollicitantje

05-04-2014 om 23:37

ok hoe zeg ik dat

Ok, ik heb een brief klaar maar hoe zeg ik dat dit voor mij juist een trapje omhoog is na al die jaren ongeschoold werk ipv een trapje omlaag na mijn opleiding van 20 jaar geleden?

Tante Tiny

Tante Tiny

05-04-2014 om 23:53

Precies zoals je het hier schrijft

Niets mis met die formulering.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2014 om 02:17

poging

Mijn opleidingsniveau is HBO, maar mijn ervaring is dat ik de inhoud van de werkzaamheden en het plezier waarmee ik mijn werk kan verrichten belangrijker vind dan de vraag of de werkzaamheden bij mijn opleidingsniveau passen. Door de aard van de werkzaamheden zoals genoemd in uw vacature, verwacht ik dat werkplezier bij u zeker te vinden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-04-2014 om 08:54

Dat

En dat dan onderbouwen met de ervaring van de afgelopen 20 jaar. Als je een leuk verhaaltje kunt maken over hoe leuk je gewerkt hebt de afgelopen 20 jaar op niet hbo-niveau snappen en geloven ze misschien wel dat je niet uit bent op werk op niveau, maar dat je een andere drijfveer hebt.

Overigens vind ik het de opmerking van Hombre ook zo gek nog niet. Als het echt al 20 jaar geleden is en je al lang niks meer gedaan hebt in je vakgebied, wat voegt die opleiding dan nog toe? Als je het een beetje kunt rechtbreien in je cv zou ik het overwegen. Zeker als het in een totaal ander vakgebied is en je ook geen ambities die richting op hebt.

Succes

Tante Tiny

Tante Tiny

06-04-2014 om 11:04

Kaaskopje schrijft mooi

maar ik zou rekening houden met het niveau van de functie. De tekst van Kaaskopje is te ontwikkeld. Daarmee straal je uit: ik ben overgekwalificeerd. Ik zou het simpeler houden.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2014 om 12:17

Tante Tiny

Te ontwikkeld? Ik schrijf vanuit mbo werk en denkniveau)

HBO weglaten

Gewoon solliciteren met de notitie van een MBO diploma. Alles wat je verder uitlegt over het niveau voegt niets toe. Veel mensen werken overigens beneden hun "niveau", als je uitgenodigd bent voor een gesprek kan je altijd nog zien of het vermelden van het HBO diploma nog van belang is om te vermelden.

Annie

Annie

07-04-2014 om 09:29

Ligt er aan

Het is altijd de combinatie waar je naar kijkt. Als ik veel sollicitatiebrieven ontvang laat ik P en O scannen op opleiding en ervaring.
overgekwalificeerd ben je - in mijn ogen - vooral wanneer uit je werkvervaring blijkt dat je overgekwalificeerd bent. Uit opleidingen blijkt dat onvoldoende.
Wat ik (misschien wel juist om bovenstaande) heel sterk vond van een sollicitant is dat zij in haar mail heel duidelijk maar wel kort en bondig aangaf dat zij graag voor de functie in aanmerking zou komen en hoopte dat haar brief niet terzijde werd gelegd (omdat ze geen HBO diploma had, ze gaf erbij aan dat ze al wel een aantal jaren op HBO niveau had gefunctioneerd).
Dat had wel resultaat: uit de screening zou ze op basis van opleiding mogelijk op de stapel 'afwijzen' terecht komen, nu komt ze voor een tweede gesprek.
Haar brief was kort, bondig maar wel to the point. Niet allerlei sollicitatietaal (dan weet je nog niets) maar in eigen woorden gaf ze aan waarom ze deze baan wilde en waarom we haar moeten hebben.

Tabitha

Tabitha

10-04-2014 om 15:54

Sollicitantje

Is het gelukt? Heb je een goede brief kunnen maken? Heel veel succes met afwachten! Laat je nog weten hoe het afloopt?

Sollicitantje

Sollicitantje

11-04-2014 om 09:49

tja

Je kon tot half april reageren via internet (brief en cv uploaden) maar maandagmorgen was die mogelijkheid al weg. Gelukkig had ik alle gegevens gekopieerd en heb ik mijn brief en cv per post gestuurd.

Ik heb wel een vermoeden waarom het is. Zij dachten dat de opleiding in sept begon en door inside informatie wist ik al dat het in januari waarschijnlijk pas is.

Ik wilde wel mijn brief daar hebben want eigenlijk wilde ik ook liever beginnen in januari. Nu maar hopen dat het niet om een andere reden is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.