Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

wat vind je een dankbaar beroep?

... en zou je je kind(eren) aanbevelen om te kiezen?

Mij schiet nu het eerste de Technische diens in gedachten. En de wegenwacht. Het valt me op dat veel mensen die daar werken al wat op leeftijd zijn - kiezen jongeren nog wel zo'n loopbaan?

Het lijkt mij werk waarin altijd wat te doen zal zijn, wat er ook gebeurt.

Barvaux

Barvaux

07-08-2014 om 12:47

hmm

Is een technisch beroep een dankbaar beroep? Verder kun je pas wegenwachter worden als je al een groot aantal jaar ervaring hebt met auto's en verschillende merken.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

07-08-2014 om 13:51 Topicstarter

iemand die storingen en mankementen oplost

wordt altijd met vreugde begroet. In die zin lijkt het me een dankbaar beroep, vooral als je de vaardigheid hebt ontwikkeld overal een oplossing op te verzinnen.

Wat noem jij 'dankbaar werk' Barvaux?

Vuilnisman/-vrouw

Die ben ik ook altijd heel dankbaar!

patrica1966

patrica1966

07-08-2014 om 14:12

Tandarts

Wanneer ik kiespijn heb, ben ik altijd heel blij met de tndarts.

Mijntje

Mijntje

07-08-2014 om 14:26

kraamverzorgster

lijkt mij ook dankbaar, of verloskundige.

Maar zijn er dan ondankbare beroepen dan? (kan zo even niets bedenken) Bijna alles heeft wel z'n nut, ook al moet je daar diep over nadenken

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

07-08-2014 om 14:34 Topicstarter

ondankbare beroepen

lijken mij beroepen waarbij je meteen al ziet dat wat je net gedaan hebt ongedaan wordt gemaakt, een vloer dweilen waar ogenblikkelijk weer iedereen overheen loopt.
Of werk waarin je als persoon totaal niet gezien wordt.

Of werk waarbij je een klein onderdeeltje van een onzichtbaar groot proces bent.

Persoonlijk vind ik een tabakzaak geen dankbaar beroep. Maar ja, ik heb nooit gerookt.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

07-08-2014 om 14:40 Topicstarter

'nut' is wat anders dan 'dankbaar'

vind ik.

Inderdaad heeft vrijwel alles enig nut, al is het maar dat het voor iemand werk/dagbesteding/ritme in het leven betekent.

(Zonet heb ik een stapel post gesorteerd met veel tijdschriftjes van pensioenfondsen. Geadresseerd aan hoogbejaarde mensen die sowieso niks meer (kunnen) lezen en vast ook niet meer geinteresseerd zijn in verhaaltjes over gezonder leven enzo. Voor zulke blaadjes werken lijkt me niet zo dankbaar, ik vind sowieso dat zorgverzekeraars en pensioenfnndsen geen energie moeten steken in leuke blaadjes.)

Mijntje

Mijntje

07-08-2014 om 14:52

stapje

Rokers zijn de tabaksverkoper wel dankbaar Van een schoongemaakt huis worden de meeste mensen erg blij, natuurlijk blijft het niet lang schoon. Maar ook de auto die net gerepareerd is door die fijne wegenwachtman kan zo weer een klapband krijgen. Als arts is het ook ondankbaar dat je niet iedereen beter kunt maken.

Mij lijkt het werken met met verstandelijk gehandicapten bijzonder dankbaar, zowel voor de familie (ontlasting) als voor de kinderen/volwassenen, ook al kunnen die dit niet altijd uiten. Het bijzondere is ook dat elk klein stapje (voor een gezond kind bv) megagroot is voor een gehandicapt kind.

Ja werk waarin je niet wordt gezien zal ondankbaar aanvoelen, maar ook als je als zodanig wordt aangekeken.

Theekopje

Theekopje

07-08-2014 om 14:55

Nuttig of bevredigend werk

Ik spreek liever van nuttig of bevredigend werk. Technische problemen oplossen lijkt me inderdaad bevredigend, omdat je meteen resultaat ziet en mensen verder helpt.

"Dankbaar" werk riekt me iets te veel naar werk dat schandalig onderbetaald wordt, want je doet "het toch omdat het zulk dankbaar werk is, een roeping, en niet vanwege het geld".

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

07-08-2014 om 15:27 Topicstarter

bevredigend

ja, dat is inderdaad beter. 'Dankbaar' is een wat zalvend begrip

Schoonmaakwerk is uiteraard nuttig, maar als iemand een vloer staat te dweilen in een grote hal of zo, waar meteen weer mensen naar binnen lopen - dat bedoel ik. Zo iemand heeft nooit een moment van he, lekker, het is schoon en het ziet er glanzend uit.'

Bevredigend

Maar wat bevredigend werk is, is wel weer erg subjectief. Waar de een enorm veel bevrediging uit kan halen (iets schoonmaken, een radartje zijn waardoor een groot geheel goed loopt) kan een ander dat juist niet.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

07-08-2014 om 18:54

Huisbezoeken bij ouderen

Voor mijn werk bezoek ik regelmatig mensen die om welke reden dan ook niet naar het gemeentehuis kunnen komen (slecht ter been, dementerend, bedlegerig, straatvrees, gedetineerd) voor de aanvraag van een identiteitskaart of paspoort. Vooral de oudere mensen laten weten hoe dankbaar ze zijn. Het scheelt ze een hoop rompslomp en ze hoeven niet tweemaal de tocht naar het gemeentehuis te maken (aanvraag/afhalen). Dankbaar werk dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-08-2014 om 23:06

Bevredigend werk

kan ook werk zijn wat je zelf bevredigend maakt. Een buschauffeur die zijn passagiers hooguit ziet als betalende zoutzakken waar hij niet voorzichtig mee om hoeft te gaan, zal weinig blije mensen in zijn bus hebben. Een chauffeur die vrolijk is en mensen opgewekt en respectvol behandeld, krijgt dat ook terug (normaal gesproken dan) en zal zijn werk (dat is natuurlijk een aanname van mij) bevredigender vinden.

Ik merk op mijn werk dat dezelfde baan door verschillende mensen verschillend wordt ervaren. Ik vind het bevredigend werk, een collega vroeg zich afgelopen week af of hij het werk nog wel wil doen omdat het karakter van zijn (en dus ook mijn) werkzaamheden verschoven is naar iets wat hij minder leuk vindt.

druif

druif

08-08-2014 om 02:40

zorg

Ik werk in de zorg en ik vind het superleuk, uitdagend, moeilijk, nuttig.
Maar ik vind het over het algemeen niet dankbaar. Natuurlijk bedanken clienten mij af en toe. Maar zeker niet allemaal. Veel clienten zijn boos, ongelukkig, ontevreden. Ook familie. Het gaat om kwetsbare mensen die echt niet altijd zitten te wachten op mij of mijn collega's. Ik word ook uitgescholden, geknepen, geslagen.
Bevredigend is mijn werk soms, maar vaak ook niet. Het kan zo veel beter allemaal. Dat kan enorm frustreren. Als je dat niet van je af kunt zetten, redt je het niet in deze sector.

Dus de zorg valt af, naar mijn mening.

Ik zou trouwens niet weten welk beroep wel dankbaar/ bevredigend is. Iets met kunst misschien?

Ad Hombre

Ad Hombre

08-08-2014 om 08:14

Je moet iets kunnen veranderen

Dus niet ad hoc steeds iemand helpen, dat is niet de echte bevrediging (tenminste nit voor mij). De structuren veranderen waardoor mensen geen hulp meer nodig hebben, zichzelf kunnen helpen of door anderen geholpen kunnen worden. Dat is pas bevredigend IMHO.

Op langere termijn de richting en de werking van je organisatie beinvloeden dat is pas bevredigend. En de erkenning daarvan door de orgamnisatie, natuurlijk.

Sloper

Dat lijkt me nou reuzebevredigend werk: sloper van gebouwen zijn. Het ruimt zo lekker op, het heeft veel effect, het is voor altijd en als het klaar is is het ook klaar. Lekker met zo'n sloopkogel of bulldozer in de weer, of met dynamiet.

Of huisschilder. Het knapt lekker op en er kan vrij weinig mee mis gaan en van het resultaat heb je weer een paar jaar plezier. Een elektriciën of loodgieter wordt meestal ook er gewaardeerd door zijn klanten als het probleem, dat meestal nijpend is, wordt opgelost, maar soms kan je oeverloos bezig zijn met het opsporen van de kortsluiting of de lekkage of kan je de oorzaak van het probleem uiteindelijk niet vinden of goed oplossen. Of je bent uren aan het pielen omdat iets net in een moeilijk hoekje zit, of aan een brokkelige muur.

Beroepen die doorgaans als dankbaar worden gezien (meestal iets in de zorg) lijken me vaker frustrerend dan dankbaar. Twee vrienden die psychiatrisch verpleegkundige zijn vertellen soms over hun werk. Je geeft enorm veel en vaak leidt het nergens toe. Die mensen zijn tenslotte flink ziek en worden vaak zelfs niet een klein beetje beter. En beiden hebben ze meegemaakt dat een cliënt voor hun ogen zelfmoord pleegde. Nee, dan liever een gebouw vakkundig neerhalen.

skik

bibi63

bibi63

08-08-2014 om 14:38

wat mij betreft eigenlijk simpel

Een dankbaar beroep is in ieder geval iets waarbij jezelf plezier/voldoening in het werk hebt, om wat voor reden dan ook. Dat kan iets heel sociaals zijn (bijv. verpleegkundige) waarbij iemand anders blij is met hetgeen je doet. Maar dat kan in feite ook een secretaresse zijn wier baas blij met haar is en jij blij dat je het allemaal weer voor elkaar hebt gekregen. En inderdaad wat Druif zegt: zorg lijkt wel dankbaar, maar wellicht zeer frustrerend, ook voor jezelf!
Kortom, m.i. is het een beroep waar jezelf plezier in hebt, waarin je je ding kunt doen, zoals jij denkt dat het goed is, en een ander blij/tevreden is met hetgeen je presteert.
Bibi

Patisseur

Vriendin van mij is patisseur geworden, luxe taartjesbakker, omdat ze mensen blij wilde maken met haar kunstje.

Bedrijfsjurist

Bedrijfsjurist

08-08-2014 om 18:42

Bibi

Helemaal met jou eens.

Ik ben bedrijfsjurist. Je zou het misschien niet meteen bedenken, maar ik vind het een dankbaar beroep. Mijn klanten (collega's in het bedrijf) zijn vaak erg blij als ik ze geholpen heb met een vraag, contract, aanbesteding of iets dergelijks.

Ik vind het zelf ook erg leuk, het is heel afwisselend en haal er veel voldoening uit.

Ja, dankbaar werk.

Stenna

Stenna

11-08-2014 om 14:29

heerlijk

orde en overzicht scheppen in iets of iemands' financiële chaos of papierwinkel. Dat doe ik niet als werk maar wel af en toe als vrijwilliger of vrienden/familiedienst. En dat vind ik zo heerlijk bevredigend en dankbaar. Niets zo lekker als een nieuwe, handig ingedeelde ordner met overzichtelijke tabbladen voor iedere financiële post en een index. Of een mooie ingevulde inkomsten/uitgaven excel (waarin het eindtotaal dan ook nog tot op de cent klopt, dan ben ik echt helemaal blij). Zorgberoep lijkt mij juist weer verschrikkelijk.
Ik weet het, ben een nerd

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.