Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Lian

Lian

11-05-2015 om 14:23

Wat verandert er nou per 1 juli voor tijdelijke krachten onder de 18?

Mijn dochter werkt per oktober 2014 als dan net 17-jarige bij een landelijk bedrijf. Ze dacht dat ze een contract voor een jaar had maar haar baas komt nu ineens met een nieuw contract en zegt dat de vorige 8 maanden geldig was. Mag dat zo maar? En wie weet hoe het zit per 1 juli? Als je voor 1 juli in dienst bent, kan je dan wel max 3 jaar werken of geldt dan ook maximaal 2 jaar? Ik heb tegen dochter gezegd dat ze even niets moet tekenen maar hoe zit het? Ik snap de info op diverse sites niet helemaal.
Ineens zijn nieuwe contracten nog maar 8 maanden ipv een jaar.

Noet

Noet

11-05-2015 om 15:02

haar contract

wat staat er in HAAR contract, waar haar handtekening en dat van HR onderstaat. Dat is wat afgesproken is en dat is wat geldig is.
Als het een jaar contract is zal er een einddatum in staan. En die is gewoon geldig. Een contract zomaar korter maken omdat er nieuw beleid is dat kan niet.

Die paaltjes kunnen niet zomaar verschoven worden.

vlinder72

vlinder72

11-05-2015 om 15:19

Nieuwe flexwet

De flexwet is straks voor iedereen van toepassing. Stel dat je dochter in oktober 2013 haar eerste jaar contract had. Haar tweede vanaf 2014 dan zou ze per oktober 2015 vast in dienst moeten komen. Zou het tweede contract hebben gelopen tot 1 juni dan had ze nog wel een jaarcontract kunnen krijgen.

Vanaf 1 juli kan je dus geen contract meer krijgen als daardoor de twee jaarstermijn overschreden wordt. Voor heel veel jongeren gaat het denk ik erg nadelig uitvallen. Je kan ook niet 3 maanden iets anders gaan doen want pas na 6 maanden kan er weer een nieuwe keten beginnen.

Jesse_1

Jesse_1

11-05-2015 om 16:56

Contract

Het contract zoals afgesloten blijft geldig.

"Ineens zijn nieuwe contracten nog maar 8 maanden ipv een jaar."
Het ligt eraan wat een werkgever aanbiedt. Het zou kunnen dat werkgevers 7/8/8 contracten aan gaan bieden (dus eerst een 7-maands en vervolgens 2x voor 8 maanden), dat is voor werkgevers het meest gunstig onder de nieuwe wetgeving (als ze niet meteen aan iemand vast willen zitten).
Maar een werkgever kan ook nog gewoon 2x een jaarcontract aanbieden hoor, vervolg moet dan alleen wel een vast contract zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.