Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Dochter

Dochter

24-11-2017 om 09:46

Wat regelen met ouder wordende ouders?

Mijn ouders zijn nu rond de 80 en nog behoorlijk vitaal. Maar ja, er kan zo iets gebeuren (beroerte of zo), je weet het niet. En sowieso worden ze ouder.

Ik vraag me af: wat is handig om NU al te regelen, vooruitlopend op mindere tijden?

En ik denk dan m.n. aan wat financieel nu al regelen voor als ze zelf niet meer alles (alleen) kunnen, wat als een overlijdt, wat is slim m.b.t. erfenis etc. (ik denk dat ze wel aardig wat geld hebben en je wilt niet dat alles op gaat in het verblijf in een verzorgingstehuis mochten ze daar ooit naar toe moeten, hoewel ze dat natuurlijk niet willen). Ze hebben een eigen huis en ik vermoed dat het geheel of grotendeels is afgelost.

de boel opruimen

Wat je in elk geval zou moeten proberen te regelen is dat het huis wordt ontdaan van zoveel mogelijk overbodige spullen. Want op enig moment moet dat huis leeg. Ofwel omdat je ouders overlijden, ofwel omdat ze naar een instelling moeten.

Nu heb je daar nog de tijd voor, dus kan het rustig aan. En misschien kan er nog wat verkocht worden en wat leuks worden gedaan van de opbrengst ofzo.

Toevallig stond er laatst een stukje over dit onderwerp in de krant:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/16/laat-het-niet-aan-de-familie-over-13420248-a1577344

Wat verder een goed idee is, is om te kijken of ze nu al willen nadenken over hun uitvaart: wat willen ze wel en niet, hoe gaat het betaald worden, en wie moeten er t.z.t. op de hoogte gesteld worden. Mijn moeder heeft die laatste vraag ooit eens met enige schroom aan haar schoonmoeder (mijn oma dus) voorgelegd. Ruim een jaar later was ze blij dat ze het had gedaan, want toen lag er een keurig lijstje met namen en adressen toen het nodig was.

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-11-2017 om 10:11

En/of

Mijn ouders zijn rond de 70 en niet zo vitaal. Gezien het spreekwoord over krakende wagens verwacht ik dat ze nog wel een tijdje meegaan, maar kleine dingen hebben we wel geregeld. Een en/of rekening bij de bank en ik weet waar alle verzekeringspapieren liggen. Over een erfenis hoeven we ons geen zorgen te maken.
Wel hebben we al tijden het plan om de zolder van mijn vader op te ruimen. Daar is al 10 jaar niemand geweest dus ik durf er in ieder geval niet als eerste naar boven.

Dochtertwee

Dochtertwee

24-11-2017 om 10:18

Verzorgingstehuis....

......is in bepaalde gevallen echt wel een oplossing. Dat ze er tegen die tijd geld voor hebben is natuurlijk alleen maar mooi, niet perse iets dat jij niet wil lijkt me. Zolang ze nog zo vitaal zijn als jij beschrijft zou ik het vooral met ze zelf bespreken. Als ze er open voor staan is dat heel prettig. Mijn moeder wilde er niks van weten en toen ze eenmaal dementerende was werd het voor ons een hele klus.

mijk

mijk

24-11-2017 om 10:36

een machtiging om

met artsen te mogen praten bleek bij ons heel handig. Ze kregen allebei tegelijk iets en ze bleken het praten met artsen heel lastig te vinden...

Lijstje met lopende verzekeringen/ rekeningen en pensioenen en envtueel machtiging voor bank is ook fijn. Wij kwamen er pas ruim na overlijden achter dqt er nog een slapende beleggingsrekening was.

Ook fijn zijn er dingen die ze graag aan anderen willen nalaten. Hier waren er erfstukken van grootouders waar wij weinig mee hadden maar die voor broers en zussen ook waardevol waren.

Up to date adressenbestand is ook handig. wachtwoorden van mail en pc..

Mijk

De aangewezen persoon.

Vaak is er ook een voorkeur voor iemand die alles nu en na het overlijden mag regelen. De machtigingen, uitkiezen verzorgingstehuis, spullen verdelen en opruimen. Degene die hun wensen respecteert of die ze daarin vertrouwen.

Ze zijn nu nog vitaal, heel verstandig om daar eens naar te vragen.

Middenin

Net met familie een huis opgeruimd nadat ze nu allebei niet meer zelfstandig kunnen wonen. Ik ben blij dat ze niet zelf hebben hoeven opruimen want de lege planken na het opruimen van overtollige spullen, doet vreemd aan.
Zo afsluitend, alsof je afscheid neemt van je hebben en houwen.

We kennen onze ouders en hebben met hun dierbare spullen een zorgwoning ingericht. Het zware werk zoals oude boeken, pannen, kleding, etc en vooral keuzes maken en loslaten, was psychisch te intensief voor mijn ouders om dit op te pakken.

Ik snap het opruimen om niet de kinderen ermee te belasten. Maar sommige ouders kunnen het opruimen niet aan. In dat geval staan de kinderen er minder emotioneel in, wat sneller werkt.

Internet bankieren

We hebben internet bankieren geregeld. Eén van de kinderen regelt zo de betalingen vanaf zijn adres zodat er op tijd betaald wordt. Ouders gingen fouten maken door overschrijvingen in verkeerde enveloppen te sturen.
Mbv internet bankieren kan je ook er snel bij zijn als er vreemde betalingen met de bankpas plaats vinden.
Het is zo ook mogelijk om de limiet laag te houden igv diefstal, maar deze te verhogen igv een grote uitgave zoals de aanschaf van een senioren stoel.

Erfenis

Een kantonrechter gaat ervan uit dat bij bewindsvoeringaanvraag, de betreffende personen in ieder geval beschikken over €30.000,- zie dit als een richthlijn om over geld te beschikken voor de broodnodige hulp zoals een bril.
De ouders mogen hun kinderen in de komende jaren schenkingen geven, €5300,- vrij en indien erboven, met belastingheffing
Google op erf en schenking belastingen.
Afbouwen betekent verlaging van de eigen bijdrage aan de zorg.

Ps. Let op dat hun identiteitkaart niet verlopen is. Die zijn nodig voor regelingen bij de bank of het stoppen van rekeningen.

Zieke mentaliteit

Ik citeer:
Flanagan: Afbouwen betekent verlaging van de eigen bijdrage aan de zorg.
Dochter: (ik denk dat ze wel aardig wat geld hebben en je wilt niet dat alles op gaat in het verblijf in een verzorgingstehuis mochten ze daar ooit naar toe moeten […])

Wat is dat toch een zieke mentaliteit van tegenwoordig. Adviseren gauw je geld op te maken en weg te geven voordat je in een verpleeghuis komt, zodat de gemeenschap/de staat/de anderen hun zorg betalen en ze dat zelf niet hoeven te doen, hoewel ze daar wel het geld voor zouden hebben.
En iedereen maar klagen dat de zorg zo duur wordt en iedereen maar klagen dat ouderenzorg onbetaalbaar wordt.

Lou

Lou

24-11-2017 om 14:26

Doosje met alles

Mijn moeder van 81 heeft een 'doosje met alles' bovenop een kast staan. Even uit mijn hoofd wat erin zit: bankzaken, machtigingen, verzekeringspapieren, hypotheekpapieren, testament, voorkeuren voor de uitvaart. Adressenboekje zit er niet in omdat ze die gebruikt, maar die houdt ze keurig up-to-date. Ook het doosje kijkt ze geregeld na. De uitvaartwensen zijn al een paar keer veranderd, bijvoorbeeld.

Ze is ook zoetjesaan het huis aan het opruimen. Niet de emotionele dingen, maar juist de niet-emotionele dingen die gewoon weg kunnen. Daar is ze met de jaren ook makkelijker in geworden. Al die spullen, wat moet je ermee

Zo af en toe zeggen we voor de grap dat we gaan vechten om de suikerpot. Die grap kan alleen omdat wij zeker weten dat we nergens ruzie over gaan krijgen, en wat ook scheelt is dat het serieuze deel aan voorbereidingen dus volgens mij al vrij goed geregeld is.

Pug

Pug

24-11-2017 om 14:29

Flanagan

"Het zware werk zoals oude boeken, pannen, kleding, etc en vooral keuzes maken en loslaten, was psychisch te intensief voor mijn ouders om dit op te pakken.

Ik snap het opruimen om niet de kinderen ermee te belasten. Maar sommige ouders kunnen het opruimen niet aan. In dat geval staan de kinderen er minder emotioneel in, wat sneller werkt."

Mijn schoonouders, en vooral mijn schoonvader, zijn hoarders. Halverwege de zeventig. Die zijn al jaren niet in staat om alvast op te ruimen. Als een van de twee wat breekt en in de woonkamer moet slapen kan dat niet eens. Staat helemaal vol met dozen.

Jouw ouders konden dus zelf niet goed weggooien, maar vonden ze het wel goed als jij/jullie het deden? Ik denk dat mijn schoonvader er niet tegen zou kunnen, als ik bij schoonmoeder zo tussen de regels door lees.

Ik bemoei me er verder niet mee en hun kinderen hebben het er nooit over. Maar ik denk er wel eens over na.

Voor een betere economie

Daarvoor moet je niet bij mij wezen. Op de internet wordt tot in den treure uitgelegd hoe die financieën te regelen daar de overheid hier ruimte voor maakt. Door de vrije schenkingen, gaat er ook weer meer geld rollen. De overheid weet heus wel hoe ze de economie kunnen aansterken. Zo moge ouders jun kinderen tot 40 jaar een grote schenking doen welke meestal een bijdrage betekent voor de aanschaf van een huis of de bekostiging van een aanbouw. Dus ipv dit geld op een bankrekeing te laten stoffen, biedt de overheid deze ruimte. Met andere woorden; de zorg krijgt minder geld maar de geld komt nu via de economie in het laadje. Rechtsom of linksom, de overheid kiest voor herstel van de economie.

Maar, over erfbelasting of schenkingsbelasting dient 10 tot 20 % betaald te worden, afh, van eerste of tweede lijn. De meetelling van eigen vermogen aan de bepaling van de eigen bijdrage is lager, namelijk 8%. Dus voortijdig schenken kan meer kosten.

Zo hoorde ik iemand eens informeren over kindsdelen op papier als vrijwaarde voor de bepaling van de eigen bijdrage, terwijl beide ouders nog in leven zijn, dat vond ik wel erg bar en boos.

Pug,

De ene ging naar verpleegtehuis; die had wel wat anders te accepteren. De ander naar zorghuis, die was zo moe in het hoofd dat die alles goed vond. Op dergelijke momenten zijn sommige mensen er klaar mee. Bedenk dat ze zelf al maanden tegen die verhuisdatum aan hikken. Dat gevoel verlamd. en maakt dat ze accepteren en erop vertrouwen dat het goed terecht komt.
Hier werd gevraagd of de bruikbare spullen nog wel een tweede leven kregen. Is gebeurd..

Nu hadden de kinderen na de opname van vader in een verpleegtehuis, al wat opruiming gehouden. Maar dat maakte de achterblijver onrustig. Het aangezicht van lege planken hebben we haar bespaard

Er uit

@Pug, er zijn tv-programma's van verwoede verzamelaars. Bij de opruiming, worden deze mensen naar een andere plek gebracht.
Mensen willen wel opruimen maar kunnen het mentaal niet. Het resultaat van een ingrijpende opruiming is als een bevrijding.

Mijn oudrs hadden megaveel tafelkleden, nu taant ze er niet meer naar. Dat geldt ook voor het servies en de fotoalbums. De volgende fase is aangebroken, daar is ze van bewust.

Yura

Yura

24-11-2017 om 17:30

Zieke mentaliteit

Tja ik vind dat wel een nadenker hoor. Als je dus alles altijd over de balk hebt gegooid betaalt de overheid voor je en als je altijd spaarzaam bent geweest moet je zelf betalen? Dan is het toch niet zo raar dat die laatste ouderen geadviseerd wordt ook maar zo snel mogelijk hun geld "over de balk" te smijten.
Natuurlijk zijn er ook heel veel ouderen die echt bijna niks hebben en nooit gehad hebben, dan is het sowieso netjes dat de overheid betaalt, dat heet verzorgingsstaat. Maar in het andere geval, vind ik dat best lullig eigenlijk.

Mbt de vraag van TO. Je zou het onderwerp makkelijker huisvesting tijdig aan kunnen kaarten. Wij proberen het regelmatig bij schoonouders, maar valt niet over te praten. Ze wonen in een verouderde eengezinswoning, die veel onderhoud nodig heeft, dat ze niet meer aan kunnen. Daarnaast zijn ze van een andere generatie dus inhuren doen ze ook niet (ook al kunnen ze dat makkelijk betalen), met als gevolg dat het een armoedige zooi is. Bovendien is het ook niet veilig meer, ze doen voor Jan en Alleman de deur open, ook 's avonds laat, laatst hebben ze zelfs iemand binnen gelaten met overduidelijk een smoes. Gelukkig kwam mijn man net langs. Ook is schoonvader slecht ter been, dus die mag niet de trap op en af als hij alleen thuis is. Een gelijkvloers appartement lijkt ons zoveel prettiger. We hebben gezegd: "Nu kun je nog kiezen wat je mooi vindt, als je straks echt moet heb je niks meer te kiezen." Maar er valt niet over te praten.

Dochtertwee

Dochtertwee

24-11-2017 om 17:45

Helena

Je citeerde mij, maar ik snapte het niet......ik heb per abuis dezelfde nick gebruikt als topicstarter. Ik Wist al niet waar het over ging
Ik ben dus dochter uit #4, ik heb nu een andere nick, sorry.....
Verder wel helemaal met je eens hoor!

Dochtertwee

Nee, ik citeerde de topicstarter. En Flanagan.

Yura,

Hier een vergelijkbare situatie. Oude woning met trap. Jaartje geleden een aanleunwoning bekeken maar ze wilden niet. Te veel veranderingen qua woning en omgeving. Ze zagen de voordelen van alles gelijkvloers en aan aan het huis gekoppelde activiteiten niet. Paar maanden later, viel hij van de trap wegens mogelijke beroerte. Sindsdien in verpleegtehuis.
Als ze die aanleunwoning hadden gekozen, waren ze nu nog bij elkaar en zelfstandiger. Betaalden ze huur ipv eigen bijdrage en stond de huur los van hun vermogen.

Zieke mentaliteit:
Aan de schenkingen zitten heel wat regels. Is je kind ouder dan 40, kan het net als bij een erfenis flinke belasting betalen over een eenmalige schenking. Het afromen valt dus wel mee met €5300 belastingvrij per jaar.
Als je ouders hun huis hebben verkocht, stel gemiddeld rijtjeshuis is €200.000,-. Dan duren het nog heel wat jaren voor er sprake is van drastische verlaging van het vermogen dmv vrijgestelde schenkingen.
Oftewel in de praktijk wordt de soep minder heet gegeten als hij opgediend wordt. Overheid is niet helemaal op zijn achterhoofd gevallen.

Misverstand:
Maar de misverstand berust zich op het feit dat men vroeger eerst zijn vermogen moest inleveren. Daarom wordt met een zorgwoning gauw bestudeerd hoe de vermogen omlaag geschroefd kan worden. Maar in de praktijk valt er niet zoveel omlaag te schroeven.
Dat is ook niet echt nodig omdat het gaat om een bijtelling van maar 8 %. En ik las dat Rutte in 2019 die bijtelling verlaagd tot 4%. De eerste periode van lage bijdrage, nu 6 maanden wordt 4 maanden. Zo speelt de eigen bijdrage wel eerder een rol van betekenis maar tweemaal lichter dan nu.

Ps.Als je jong bent en je ouders doen je een schenking zodat je niet hoeft te lenen maar wat wel hun vermogen doet verlagen, is dat dan ook een vorm van zieke mentaliteit? Die grote schenking tbv een huis of studie heeft wel geleid tot een verlaging van de eigen bijdrage wanneer het zover is.

Schenkingen maakt ook de belastingdienst blij

Zo te lezen is de belastingdienst ook blij met de zieke mentaliteit . Wordt de WMO niet uit de belastingheffingen betaald? Ik vind het raar dat gehakketak op schenken terwijl dit juist goed is de maatschappij door even verder te kijken dan alleen de kosten voor het WMO.
'
Denk ook aan de mensen die nu een beroep doen op een uitkering en igv schenking, tijdelijk geen beroep meer hoeven te doen op de sociale dienst. Of de mensen die zo aan een studie kunnen beginnen en geen studiefinanciering lening aangaan wat de kosten voor duo verlaagd. En zo kunnen we wel doorgaan.
Het is jammer dat het zo eenzijdig bkeken wordt.

T's stelde de vraag waarop ik een reactie gaf. We weten niet welk goeds ze mett die schenkingen kan doen. Stel dat zo iemand geholpen kan worden bij de aanschaf van een huis nu de prijs zo hoog ligt. Mogen de mensen die jaren zuinig geleefd hebben, hun kinderen niet steunen?

''Schenktsunami'
Bij de Belastingdienst maken ze zich weinig zorgen over de 'schenktsunami'. In tegendeel, zegt een woordvoerder. 'Het is juist heel positief voor de woningmarkt en het vermindert de schuldenlast van duizenden Nederlandse huizenbezitters, van wie de hypotheek nu vaak onder water staat.'

Op de korte termijn blijft de tegenvaller beperkt tot een paar miljoen. Veel van de schenkbelasting zou namelijk toch pas over enkele jaren in de schatkist vloeien en tegenover de lagere inkomsten uit schenk- en vermogensbelasting staan ook extra inkomsten uit overdrachtsbelasting en lagere uitgaven aan hypotheekrenteaftrek. 'En dan zijn er nog de hogere inkomsten uit BTW door alle aannemers die dankzij de schenkingen aan het werk worden gezet ', aldus de woordvoerder van de Belastingdienst'

https://www.volkskrant.nl/economie/rijken-geven-massaal-geld-aan-hun-kinderen~a3647430/

Bewindvoerdersschap regelen

Soms is dat broodnodig. Nadeel is wel dat wanneer dat toegekend is, het ookt werk oplevert voor de beheerder want die zal verantwoording moeten afleggen voor de uitgaves en bij het kantongerecht om toestemming moeten vragen voor bv verkoop huis.
Kantongerecht moet akkoord gaan met de overdracht. Maar dat is een vorm van bescherming van de persoon waarvoor bewindsvoering is aangevraagd. Dat is een goede zaak.

Een van de vier kinderen

Een van de vier kinderen

25-11-2017 om 09:15

Flanagan, afromen kan een stuk sneller

Hier vier kinderen en 9 kleinkinderen. Dat is ca 40.000 euro per jaar.

Reden van schenkingen is hier niet het afromen maar het blij maken van de kinderen en kleinkinderen.
Uiteindelijk minder erfbelasting betalen is mooi meegenomen.

Een van de vier,,

Precies, het is maar hoe je er tegen aan kijkt. De ene vindt het ziek de ander een kado aan de kinderen en/of kleinkinderen om hun lasten te verlichten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-11-2017 om 10:53

Hier

Wij hebben dit kort geleden ouders van beide kanten aan de hand gehad. En die werkten niet mee

Mijn advies is: zorg dat je weet waar alle papieren liggen. En vindt een manier om in geval van nood bij het geld te kunnen. Voor mijn part de internetbankiergegevens ergens in een dichte envelop neerleggen

Hier leken ze ook vitaal. Maar toen één van de twee uitviel door ziekte bleek de ander ineens weinig te kunnen zonder de ander. Ze hielden mekaar scherp zeg maar. Wij vonden het bizar om te zien hoe mensen in zo'n korte tijd volkomen in konden storten/veranderen. Werd een hele vervelende situatie.

Levenstestament

Een paar haar geleden waren mijn ouders oud en kwetsbaar, maar gezond en vitaal genoeg om zelfstandig te wonen en zelf hun zaakjes te regelen. Totdat mijn vader viel en zijn heup brak. Opeens was het evenwicht verstoord en vanaf dat moment lukte eigenlijk niets meer zelf.
Kort nadat mijn vader gevallen was hebben mijn ouders een levenstestament op laten stellen. Daarin hebben zij vast laten leggen wie financiële beslissingen, contact met artsen en ook medische beslissingen kunnen nemen als zij dat zelf niet meer kunnen. Wij waren heel blij dat zij zelf daarin ook keuzes gemaakt hebben, torn ze dat nog konden.

Dochter

Dochter

26-11-2017 om 13:35

Bedankt

Iedereen bedankt zover. Alle aanvullingen welkom. Zeer behulpzaam allemaal! Heb ik mooi een lijst om met mijn ouders te bespreken.

@Flanagan: "Zo hoorde ik iemand eens informeren over kindsdelen op papier als vrijwaarde voor de bepaling van de eigen bijdrage, terwijl beide ouders nog in leven zijn, dat vond ik wel erg bar en boos."
Dit snap ik niet. Wil je uitleggen wat je bedoelt?

Dochter,

Die persoon was het niet eens met onze wens tot verzorging in verzorgtehuis vanwege de eigen bijdrage. Bang dat dit ten koste zou gaan van het vermogen. Persoon wilde zodoende een bedrag geparkeerd ( kindsdeel) bij de notaris ter hoggte van een kindsdeel zodat deze vrij was van bijtelling, lees interen. Het opeisende gedrag terwijl er nog geen eens sprake was van een erfenis, en er zodoende geen kindsdeel kan worden vastgesteld, is waar ik op doelde.

Zie verder de link van de belastingdienst.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_doen/schenkingen_en_de_gevolgen_voor_uw_erfenis/schenken_op_papier/schenken_op_papier

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.