Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

wat mag ik houden schuldsanering

ik kan meedoen met een medisch onderzoek ,levert uiteraard een extraatje op
maar zit in de schuldsanering .mag ik dit houden of moet ik dit ook inleveren

Tigress

Tigress

16-10-2013 om 13:55

Vrij te laten bedrag

Het hangt volgens mij af van het vrij te laten bedrag. Alles wat daarboven komt moet je afdragen aan de boedel. Je kunt dit navragen bij je bewindvoering. Omdat je informatieplicht hebt zou je dit sowieso moeten doorgeven.
Je zit toch in de wsnp, of niet?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-10-2013 om 16:15

Extraatje

In principe valt dit onder extra inkomsten en zal dit dus ook moeten worden afgedragen aan de schuldeisers. Maar e.e.a. hangt inderdaad af van het voor jou vastgestelde vtlb. Zie ook http://www.wsnp.rvr.org/faq.cfm?cat_seq=6554F800-C179-4A5F-6F6C00412BC9924B&vraag_seq=656B1F48-F3FB-CDD7-F8D030CF8C391FFC&section=burger

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-10-2013 om 21:41

Toestemming

Je moet overigens bij alle zaken die je geld opleveren eerst toestemming vragen aan je bewindvoerder/budgetbeheerder. Hij/zij beslist of je zoiets mag doen en of/wat je eventueel van dat geld zou mogen houden. Maar in principe gaat het afdragen van geld aan de boedel= de schuldeisers te allen tijde voor. Op zich gunstig want zo laat je zien dat je alles wilt doen om zsm je schulden af te lossen en wellicht wordt zo de mogelijkheid van het aanbieden van een akkoord groter. Hoe lang zit je al in de schuldsanering? Ik heb zelf anderhalf jaar in het minnelijk traject gezeten en daarna van 2007-2010 in de WSNP. Een site waar ik veel aan heb gehad is deze http://www.wsnpforum.messageboard.nl/forum/index.php?acceptcookie=true

Jari05

Jari05

17-10-2013 om 14:33 Topicstarter

sanering

ik zit er nog net in zit bij de nkb.
hoop dat ik in december meer wwet ,als goed is krijg ik een soort lening omdat ik de vaste lasten wel op een rijtje heb ,maar de rest niet

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2013 om 17:57

Ik zou er in ieder geval maar vanuit gaan

dat je het in moet leveren. Dus dat onderzoek moet je eigenlijk zien als vrijwillige deelname. Ik zou daar zelf niet voor kiezen. Je neemt toch een zeker risico en dan zonder er iets aan over te houden? Neee...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-10-2013 om 18:25

Saneringskrediet

Hmm, je krijgt dus waarschijnlijk schuldsanering in de vorm van een saneringskrediet en daarbij vermoedelijk ook inkomensbeheer. Ik weet niet precies welke rechten, regels en verplichtingen je dan hebt maar ik zou er toch inderdaad maar niet van uitgaan dat je het geld voor deelname aan zo'n onderzoek mag houden omdat je in ieder geval wel verplicht bent om zo snel mogelijk zoveel mogelijk af te lossen. Ik zou het dan dus beter niet doen als ik jou was.

wel meedoen

Je moet toch geld aflossen? Je zit niet voor niets in de schuldsanering, dus ik neem aan dat je schulden hebt. En als je hiermee iets kunt verdienen om je schulden te verkleinen, is dat positief.
En het advies van Elisa begrijp ik niet. Bedoel je dat de topicstarter niet hoeft proberen bij te verdienen omdat de schuld aan het einde van het traject toch wordt kwijtgescholden?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-10-2013 om 13:49

Akkoord

Helena, juist precies het tegenovergestelde Als jij als schuldenaar laat zien dat je je zoveel mogelijk inspant om zo snel mogelijk de schulden af te lossen dmv het genereren van extra inkomsten, buiten de inspanningsverplichting) is het mogelijk om tussentijds (dus voor het einde van het traject) een akkoord aan te bieden en te zien of de schuldeisers daarmee akkoord gaan. Dat betekent dus juist wel meedoen aan zulke medische onderzoeken of wat dan ook zodat je meer geld kan aflossen aan de boedel. Let wel, ik weet niet of dit alleen geldt voor de WSNP; voor de NKB en een schuldsaneringskrediet oid zullen andere regels en verplichtingen gelden. Maar voor welk schuldsaneringstraject dan ook geldt in het algemeen hetzelfde: zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld aflossen.

Elisa

Maar waarom is je laatste zin dan : "Ik zou het dan dus beter niet doen als ik jou was."

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-10-2013 om 16:19

Helena

Omdat jari niet in de WSNP zit en de regels wellicht anders zijn. Dat zou jari eerst na moeten vragen bij de NKB.

Elisa

Ach so!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.