Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Melisa

Melisa

25-09-2017 om 21:22

wat kost het leven in Nederland

Hallo allemaal

woon al lange tijd in buitenland maar denken erover om te remigreren. Loop tegen veel vragen aan en 1 daarvan is: wat kost het leven nu in Nederland?
Ik zal het eerste jaar alleen zijn met 2 kinderen van 2 en 5,5. Geen recht op kinderopvangtoeslag en minimaal bedrag aan kindgebonden budget geloof ik. Maar wat zijn de kosten?

Sta al erg lang ingeschreven bij de woningbouw, dus kom daar zeker in aanmerking voor een huis. Geloof dat ik wel recht heb op huurtoeslag (mits binnen bepaalde salarisgrens)

Wat betaald een gezin van 3-4 personen gemiddeld aan gas water licht abbonnementen boodschappen school en dergelijke?

Dank alvast!

Lente

Lente

25-09-2017 om 21:29

Ken je de site van Nibud?

https://www.nibud.nl/

Daar kun je veel antwoorden vinden.

Het positieve nieuws is dat de school nauwelijks iets kost. Er is waarschijnlijk een vrijwillige bijdrage tussen 30-50 euro per jaar.

V@@s

V@@s

25-09-2017 om 22:10

toeslagpartner

Houdt er rekening mee dat je echtgenoot je toeslagpartner is, ook al wonen jullie niet samen. Dat kan betekenen dat je veel minder recht hebt op toeslagen als je denkt. Ook vermoed ik dat je geen recht hebt op bijstand, je hebt immers een partner die je kan onderhouden.

Melisa

Melisa

25-09-2017 om 22:23

toeslagpartner

Ja van de toeslagen weet ik helaas Daarom ben ik ook benieuwd wat een gemiddeld gezin aan kosten heeft, kan ik gericht daarop gaan zoeken naar een baan...dank je wel!

Melisa.

Ik denk dat je dat beter andersom kunt doen. Eerst die baan en dan kijken wat je uit kunt geven. Misschien ga je wel zoveel verdienen dat je helemaal geen toeslagen nodig hebt en als je geld overhoudt is dat alleen maar prettig.
Kan je sparen voor de studie van je kinderen, nieuwe wasmachine en andere belangrijke zaken.

Ik kan wel zeggen dat ik 100 euro per maand kwijt ben aan gas en licht, maar wat heb jij daaraan? Misschien betaal jij straks maar de helft omdat je geen droger, vaatwasser, magnetron en andere luxe wilt of hebt?
Ik betaal 300 euro aan zorgpremie (3 volwassenen) jij misschien maar 100 euro omdat je kinderen nog klein zijn. Of jij hebt toch voor jezelf veel aanvullende medische kosten.

Wil je een auto? Moet je ver reizen met OV naar je baan en gaan je kinderen straks op een dure sport?

Het is de tering naar de nering zetten lijkt mij, eerst inkomsten en dan kijken wat je kunt uitgeven.

Maar idd, bestudeer de site van het Nibud maar eens, daar kan je een overzichtje maken van je uitgaven. Daar kom je ook gemiddelden tegen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.