Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

CH

CH

13-11-2015 om 19:53

Wat kost 6 maand salaris doorbetalen?

Beetje rare vraag. Ik zit in een naar fusietraject. Hierbij heb ik de keuze gekregen: vaststellingsovereenkomst (2 maand doorbetalen plus transitievergoeding iets minder dan 2 maandsalarissen of sociaal plan (outplacement, 6 maand doorbetalen salaris, geen transitievergoeding). Ik heb nog geen info op papier. Allebei zijn het vaststellingsovereenkomsten. Er is nog geen UWV procedure gestart en er is geen 100% zekerheid of ze een ontslagvergunning krijgen.
Ik wil een hogere transitievergoeding. Ik zet in op 6 maandsalarissen. Of ze me doorbetalen en/of een bedrag ineens doen is me om het even. Ik verwacht snel weer aan de slag te kunnen.

Wat is voor de werkgever de goedkoopste optie? Zes maanden brutomaandsalaris of zes maanden daadwerkelijk doorbetalen? Welke kosten en risico's komen er voor hem nog meer bij als hij mij zes maand doorbetaalt?

Dank dank. Voor iedereen die meedenkt een virtuele appeltaart!

Yvonne

Yvonne

14-11-2015 om 06:29

let op met belasting

Toen mijn man een aantal jaren geleden ontslagen is wegens economische reden en een oprot premie kreeg, kreeg hij die net voor het einde van het jaar. Uiteindelijk was dat heel nadelig, daardoor werd het jaarinkomen zoveel hoger dat we duizenden euro's kinderopvang toeslag en zorgtoeslag moesten terug betalen.
Zelfde verhaal toen mijn werkgever een fout had gemaakt en jaren lang dubbele pensioen premie had ingehouden, toen dat was ontdekt is dat in 1x nabetaald, ook toen hield ik er bijna niets aan over omdat ik het nodige aan toeslagen misliep.

Thomas

Thomas

15-11-2015 om 11:31

Yvonne

Nu kun je wel verongelijkt gaan doen over het terugbetalen van de toeslagen, maar door het jaarsalaris dat jullie dat jaar hadden, had je er dus geen recht op.

En met die pensioenpremie hetzelfde. Als die niet dubbel was ingehouden, had je in die maanden ervoor ook minder of geen toeslagen gehad.

mirreke

mirreke

15-11-2015 om 13:12

Is niet waar Thomas

Met name de pensioenpremie gaat over jaren. Als al die jaren in een keer worden terugbetaald, heb je 1 x een (veel) hoger salaris, wat ertoe kan leiden dat je dat jaar feitelijk moet inleveren.

Het doel van zo'n extra (oprot)premie was oorspronkelijk juist dat je er wat aan over houdt om bv. te investeren, ter compensatie van ontslag.

mirreke

mirreke

15-11-2015 om 13:15

En bovendien, verongelijkt?

Ze waarschuwt er alleen maar over en legt uit wat de gevolgen in haar geval waren.

Vind ik niet verongelijkt. Het feit dat er door jou een gevoelswaarde aan wordt gehecht zegt mi. iets over jou.

voor zover ik weet

Zes maanden in een zakje mee is voor de werkgever goedkoper dan zes maanden extra in dienst, omdat er bovenop het bruto salaris nog andere werkgeverslasten komen. Voor de werknemer geldt dat vziw bij een ontslagvergoeding bijzonder tarief wordt geheven waardoor je van zes maanden ineens in eerste instantie mogelijk minder overhoudt dan van zes maanden doorbetaald salaris. Je WW gaat sneller in, maar is daardoor ook sneller op. Vind je echter snel een andere baan dan hou je per saldo meer over (immers: die vergoeding mag je houden naast je WW, en je soupeert je WW niet op omdat je snel ander werk vindt).

Let wel op: als je de wettelijke opzegtermijn niet goed in acht neemt dan geldt de fictieve opzegtermijn en moet je dus interen op je vergoeding voordat je WW ingaat.

Nuttige uitleg vind je hier: https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/ontslag
en als je dan doorklikt naar 'ontslag met wederzijds goedvinden' vind je ook waar de beëindigingsovereenkomst/vaststellingsovereenkomst (beide termen worden in de praktijk gebruikt) aan moet voldoen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.