Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Zus

Zus

06-08-2013 om 22:37

Wat kan mijn broer doen?

Hij werkt al enkele jaren voor een man als zzp-er (niet aan een stuk) nu heeft hij al 4 weken zijn geld niet gekregen want zegt deze "baas" : je moet een werk overdoen, een werk wat iemand anders verprutst heeft, mijn broer krijgt daar niets voor, moet dit in zijn eigen tijd doen. Dit heeft hij gedaan, maar nog vind deze man het niet goed, en krijgt hij zijn geld niet. Dit kan toch zomaar niet ?? Heeft een zzp er geen rechten ?? Dit gaat om behoorlijk wat geld, en dit heeft hij hard nodig, want hij heeft al problemen genoeg zonder hier zorgen over te hebben.

Weet iemand wat hij zou kunnen doen ?? Hij heeft rechtsbijstand gebeld en hij moet zijn fakturen opsturen, en als er niet gereageerd wordt dan wordt er een incasso er achteraan..

Dit kan toch niet zomaar ??
Alvast bedankt voor het meedenken !!

zzp

zzp

06-08-2013 om 23:20

Het kan dus wel

Als je klant niet wil betalen, moet je het gaan 'halen', incassobureau dus en als dat niet werkt, kun je naar de rechter. Als die de vordering toewijst, kun je met de uitspraak in je hand beslag laten leggen op zijn bankrekening cq goederen van hem en die verkopen. Heel veel gedoe, klant weg en de kans van slagen is niet altijd even groot. En wat nog erger is: als je geen goede rechtsbijstand hebt, kost het je handenvol met geld. Ik heb het al twee keer eerder mee gemaakt.... en geen geld gekregen....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-08-2013 om 23:22

Bekende truc

Ik ken een zzper die zo bijna het schip is ingegaan. Er zijn namelijk mensen die er een sport van maken om anderen voor niks te laten werken. Mijn kennis heeft lang gesoebat, maar het is uiteindelijk toch op een rechtszaak uitgedraaid die hij gewonnen heeft. Maar zijn geld heeft ie nog steeds niet. Slimme kale kippen zijn moeilijk te plukken...

Gauw opzoek gaan naar een andere 'baas' lijkt mij het beste. De huidige klinkt als slecht nieuws.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

nathalie

nathalie

07-08-2013 om 19:05

Maar zus

zoals het er staat is je broer er mee akkoord gegaan om iets wat iemand anders verprutst heeft te herstellen, in zijn eigen tijd en voor nop?

Zus

Zus

07-08-2013 om 19:48

Ja nathalie

als je dit moet doen om je 5000 euro te krijgen dan doe je dat toch ?? maar nu hij dit gedaan heeft, is het weer niet goed. Hij krijgt zijn geld niet, hij heeft ook geen geld om een advocaat in te schakelen. Hij heeft nog wel meer problemen, maar dit is de nekslag....dit kan hij er echt niet bij hebben. Ik ben zo verschrikkelijk kwaad op die man. Mijn broer is helemaal lam geslagen (door oa deze situatie) en zegt dat hij er niks tegen kan doen, maar daar probeer ik dus achter te komen of dit wel zo is....vandaar mijn vraag.

Hiervoor

Hiervoor is dus de voorschotnota uitgevonden.
Dit is ontzettend taai ongerief, want de pest is dat als je procedeert en je wint - en grote kans dat je wint - je ook nog maar moet zien dat de wederpartij verhaal biedt. Als die nergens geldt heeft liggen, zijn huis op naam van zijn vrouw staat en alle bedrijfswagens en machines geleased zijn dan sta je nog met lege handen, en je gelijk...

Als je als schuldeiser nou weet dat iemand anders jouw schuldenaar nog wat schuldig is, dan heb je beet, want dan kan je 'derdenbeslag' leggen. Helaas werkt dat het beste bij mensen die loon of een uitkering vangen, maar ook bij zelfstandigen kan het in principe wel. Maar dan moet je dus wel weten wie er wat schuldig is. Je kan een beslag - zowel bij de schuldenaar als bij een derde - overigens ook al leggen voordat de rechter in de hoofdzaak uitspraak heeft gedaan, als je bang bent dat de vogel anders gevlogen is met het geld. Dat heet een conservatoir (spreek uit: conservatoor) beslag. Maar de grote vraag is altijd: waar is geld te halen.

Gelukkig is er in dit geval kenneljik nog een rechtsbijstandverzekering, die moet er dus maar rap achteraan.

Wat ook wel eens wil helpen, als je nog iemand met hetzelfde probleem kunt vinden, is dreigen met een failissementsaanvraag. Daar heb je dan wel minstens twee schuldeisers voor nodig, dus vandaar dat je nog iemand anders moet vinden met een vordering en nog liever twee iemanden.

Groeten,

Temet

Zus

Zus

08-08-2013 om 06:47

Temet,

Ik ben bang dat mijn broer dat allemaal niet weet, (wie wat schuldig is enz) hij deed zijn werk gewoon goed en verder niet. Hij werkt al jaren voor die man, ik vroeg ook aan hem of de anderen wel geld hadden gekregen, maar dit wist hij niet omdat het nu dus vakantie is, voor de vakantie hadden in iedergeval 2 anderen ook nog niets ontvangen.
Mijn broer heeft ADHD (nee ik weet t geen excuus) maar hij kan niet voor zichzelf opkomen, is geen prater, is te chaotisch (want wil geen medicijnen) zodat er over hem heen gelopen wordt, en ook al is hij al 35, ik vind het zo triest om te zien....werken was eigenlijk het enige wat goed ging al jaren lang....en dan nu dit.....

Zus

Je broer kan zijn rechtsbijstandjurist een dienst bewijzen als hij die twee anderen die ook nog geld tegoed hebben even aanklampt en ze vraagt naar de stand van zaken. Hij moet doorgeven: naam, adres en hoogte van de vordering. Dan is dreiging met een faillissementsaanvraag mogelijk een optie. Ondertussen kan hij alvast zijn oor te luisteren leggen en om zich heen kijken om erachter te komen waar deze meneer geld of ander vermogen heeft, en of er mensen zijn die hem nog wat schuldig zijn. Ofwel: op zoek te gaan naar 'verhaalsobjecten' zoals dat in jargon wel wordt genoemd. Van een kale kip kun je niet plukken, vonnis of niet.

Groeten,

Temet

Nog even

Nog even over faillissement. Zoals ik al zei is daarvoor nodig dat er meerdere vorderingen niet betaald zijn, wat betekent dat degene die het failissement aanvraagt minstens éen zgn 'steunvordering' moet hebben, vandaar mijn tip uit de vorige posting. Daar zit een 'maar' aan: het komt voor dat de schuldeiser de faillissementsaanvraag torpedeert door gauw de steunvordering te voldoen, die daardoor wegvalt. Het is dus zaak om meer steunvorderingen te hebben en/of te zorgen dat de steunvordering(en) hoger is/zijn dan de eigen vordering, zodat de schuldeiser jouw vordering zal voldoen voordat hij de andere betaalt. Maar goed, dat is voor later, laat je broer eerst maar eens gegevens verzamelen.

Een echt faillissement is overigens niet waar hij op zit te wachten, dan krijgt hij zeker zijn geld niet of maar een klein rotbeetje. Maar de dreiging ermee kan wel helpen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.