Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Twijfelaar

Twijfelaar

31-03-2015 om 16:00

Wat is wijsheid? [verlenging contract, ander werk]

Mijn tijdelijke contract (werk in een sector waar de banen op het moment niet voor het oprapen liggen) is binnenkort afgelopen.

Nu heb ik te horen gekregen dat ik als een van de weinigen nog een keer een korte verlenging kan krijgen, mits ik toestem in het verrichten van werkzaamheden die ik tot nu toe altijd heb geweigerd.

Tsja, en daar zit ik dan. Aan de ene kant blij dat ik nog een poosje daar zou kunnen blijven werken, maar die specifieke werkzaamheden......
Ik heb er echt een enorme weerstand tegen, maar de kans is vrij groot dat als ik akkoord ga met die contractverlenging, mijn werk voor een groot gedeelte uit dit soort werk gaat bestaan.

Heb zelf al gedacht aan een verlening met weinig uren op papier, zodat ik deze werkzaamheden zoveel mogelijk kan omzeilen door te hopen op ander aangeboden werk, maar het gros van het aangeboden werk zal toch daaruit gaan bestaan.....

Wat is wijsheid?

Tine

Tine

31-03-2015 om 18:50

Wat levert het je op?

Nog een korte verlenging aan de ene kant, met daarna dezelfde situatie als wanneer je nu geen verlenging zou krijgen. Aan de andere kant in die korte verlenging werk doen wat je helemaal niet ziet zitten.
Hoeveel winst levert die korte verlenging je op, maakt die het makkelijker om na de definitieve stop weer iets anders te vinden? En zo ja weegt dat dan op tegen je weerstand tegen het werk? Zo niet dan zou je ook nu de pijp daar aan maarten kunnen geven en vanaf nu iets nieuws zoeken.

Twijfelaar

Twijfelaar

31-03-2015 om 20:03

Tsja,

Ben druk bezig om de pro's en contra's op een rijtje te zetten, en ik denk dat het niet veel meer oplevert dan puur een half jaar langer werken, het zou zelfs geld kunnen kosten:

Ik werk op dit moment zoveel mogelijk uren, zodat mijn eventuele ww-uitkering zo hoog mogelijk wordt (heb maar weinig uren op contract).
Ik weet nu zeker dat mijn gemiddelde waarover die ww dan berekend zou moeten worden, vrij hoog is. Ga ik een half jaar langer door, dan is het maar de vraag hoeveel uur ik kan werken, en ik verwacht dat dat niet veel zal worden, zeker de laatste 3 maanden niet.

Als ik uitga van het scenario dat het ww gaat worden, dan kan ik dus beter nu stoppen.

Ga ik wel door, dan zit ik inderdaad over 6 maanden in dezelfde positie als nu, maar dan wel met een waarschijnlijk veel lagere ww, en dan heb ik ook nog eens een deel van die 6 maanden werk moeten doen waar ik best ongelukkig van word...
Het vergroot ook mijn kans op een vervolgbaan niet om door te werken.

Ergens voelt het alleen erg raar en een beetje ondankbaar; kán ik langer werken, en dan neem ik het niet aan....

filalu

filalu

31-03-2015 om 20:20

Twijfelaar

Bij je berekening vergeet je de inkomsten die je maakt zolang je werkt. Verder kan je de komende 6 maand vanuit een baan op zoek naar een nieuwe baan. Met een beetje geluk sla je de hele ww periode over.

Natuurlijk is het fijn om werk te hebben wat je met plezier doet. Maar buiten dat is het ook gewoon fijn om een baan te hebben. Ik zou niet zo snel een aangeboden contract afslaan.

Trouwens na weigeren van een nieuw tijdelijk contract heb je niet eens recht op ww. Dit staat op de site van de UWV:

"Mijn tijdelijke contract stopt

Bij een tijdelijk contract is er geen opzegtermijn. Ga daarom direct op zoek naar werk zodra u weet dat uw contract niet wordt verlengd.
Vraag zelf voor afloop van het contract om een verlenging van uw contract. U kunt ook vragen om ander werk bij uw werkgever.

Biedt uw werkgever u (weer) een tijdelijk contract aan en weigert u dit? Dan krijgt u geen WW-uitkering."

Twijfelaar

Twijfelaar

31-03-2015 om 20:33

Filalu

Ik ben al een paar maanden aan het solliciteren, het liefst ga ik namelijk direct door bij een andere werkgever.

Die inkomsten heb ik meegenomen, maar ik weet zeker dat dat niet veel gaat worden.
Het zal bij een klein(er) contract blijven, waarbij ik zeker weet dat ik de laatste 3 maanden amper aan mijn uren zal kunnen komen. Er zijn veel boventallig verklaarde mensen binnen het bedrijf, die t/m de zomervakantie op hun plek gehouden worden om de vakanties op te vangen, maar die daarna ahw vrijgegeven worden, en dan mijn werk gaan overnemen. Ik zal dus, naast een laag salaris, ook geen mogelijkheid hebben om extra uren te maken.

Dat van het UWV wist ik niet, bedankt dat je me daar attent op maakt!
Dus als dit het geval is, dan móet ik dus zelfs blijven?!
Tenzij ik natuurlijk op heel korte termijn een andere baan weet te vinden....

Moni

Moni

31-03-2015 om 20:39

Kijk goed je recht op ww na

Die wordt gebaseerd op je werkuren van de afgelopen periode (niet op je contract).
Als jij veel minder gaat werken omdat het nieuwe contract minder uren heeft en in de praktijk ook minder uren geeft, dan kun je direct ww aanvragen voor de uren verschil. Het verschil moet wel groot genoeg zijn. Zoek uit hoe groot minimaal.

Ik neig op dit moment naar het niet ongelukkig willen zijn in je werk. Je bent nu nog in de positie dat je weet dat je ww krijgt. Als je na een tijd niet werken een dergelijk aanbod krijgt, dan kun je dat alsnog accepteren.
Ongelukkig zijn in je werk betekent dat jij minder goed in je vel zit en minder goed zult presteren bij het solliciteren.

Het risico van een verlenging weigeren kan ik niet beoordelen.

Heb je ook gedacht aan bluffen? Dat je alleen een verlenging van je contract wilt als je gelijkwaardig werk kunt doen. En dat je wel een kleiner contract accepteert.

Twijfelaar

Twijfelaar

31-03-2015 om 21:07

Moni

Ik heb ook even rondgekeken op internet, en vond dit:

Niet verwijtbaar bij gewijzigde arbeidsvoorwaarden
Als bij een verlenging de arbeidsvoorwaarden wijzigen, mag een werknemer wel weigeren zonder zijn recht op een WW-uitkering te verliezen.

Bron: http://www.rendement.nl/salaris/nieuws/id7195-geen-ww-bij-weigering-contractverlenging.html

De voorwaarden worden in mijn geval volgens mij wél gewijzigd, als ik die verlenging wil, dan ben ik verplicht om die werkzaamheden, die ik tot nu toe mocht weigeren, wél uit te voeren.

Moni:
Dat het op werkuren word gebaseerd wist ik, daarom werk ik nu zoveel mogelijk.

Waar ik bang voor ben is, dat áls het na die 6 maanden uitdraait op een ww-uitkering, deze veel lager zal zijn dan wanneer ik nu een ww-uitkering zal krijgen, omdat het aantal uren, zowel contract als uiteindelijk gewerkt, lager zal zijn dan nu het geval is.
En nogmaals, ik wil best bij het bedrijf blijven, maar ik wil die werkzaamheden niet doen.
Dat ik er niet blij van ga worden weet ik al zeker, heb meerdere varianten van de betreffende werkzaamheden geprobeerd omdat ik alles wil proberen, maar hiervan kan ik met zekerheid zeggen dat het echt niets voor mij is.

Aan bluffen heb ik gedacht, tot het stukje van filalu, nu durf ik niet meer... : )
Heb mijn vakbond daarover aangeschreven, ben benieuwd wat die daarover kunnen vertellen.

1 juli

De regels voor ww gaan per 1 juli drastisch veranderen. Ik weet niet of je al arbeidsjaren hebt opgebouwd, dat maakt namelijk veel uit.
Als ik het goed heb krijg je vanaf 1 juli eerst gedurende 1 jaar 70% van het laatstverdiende loon. Het 2e jaar wordt dat een uitkering op bijstandsniveau. En daarna stopt het.
Het kan gunstig zijn om nu in de ww te komen in plaats van over 6 maanden, maar ik zou zeker even bellen met het UWV voordat je een aangeboden kontrakt weigert.

Tsjor

Twijfelaar

Ik vrees dat wat Filalu zegt klopt, en ik zou niet afgaan op die ene site die je noemt. Er is weinig aan de hand zolang UWV er niet achter komt dat je verlenging had kunnen krijgen - dan gaan ze gewoon uit van het aflopen van het tijdelijke contract en dat is dan dat. Maar als ze het navragen bij de werkgever en die zegt dat je best een verlenging had kunnen krijgen dan vrees ik dat je problemen kunt krijgen, en nogmaals, die site die je noemt dat geloof ik niet zo erg. Je kunt eventueel nog op de site van UWV zelf kijken, maar ja, dat heeft Filalu dus al gedaan en je zag wat ze vond.

Jouw redenering over de berekening van de WW klopt niet. Je hebt nu WW recht opgebouwd over een hoger aantal uren. Als je minimaal 5 uren (of minstens de helft als je minder dan tien uur werkt) kwijtraakt heb je recht op WW. Die WW is gebaseerd op je huidige werk. Die rechten lopen door tot ze op zijn. Als je vervolgens die uren die je nog had ook kwijtraakt dan val je terug op je oude rechten zo lang die nog gelden, en als die afgelopen zijn dan heb je nog de WW-rechten die je in je nieuwe contract hebt opgebouwd. Je hebt dus langer recht op WW dan je zou hebben als je niet verlengd, en het is vziw niet zo dat je oude rechten voor meer uren ahw worden opgegeten door het nieuwe recht voor minder uren.

Je kan de verlenging weigeren, maar ik denk dat je een gok neemt met de WW. Tenzij je kan aantonen dat van jou echt niet kon worden gevergd dat je die verlenging niet accepteerde. Niet echt gelukkig worden van het werk is daarvoor niet voldoende, vrees ik.

Groeten,

Temet

Katniss

Katniss

31-03-2015 om 21:23

Functieniveau

Als het aangeboden werk van een ander niveau is, of een totaal andere functie, mag je dat volgens mij wel weigeren zonder gevolgen voor je uitkering. Als het salaris hetzelfde blijft is het echter wel lastig om aan te tonen dat die werkzaamheden niet gewoon 'bij de functie horen'.

Twijfelaar

Twijfelaar

31-03-2015 om 21:32

Bedankt voor jullie reacties

Ik heb ook de UWV-site bekeken, en dat is inderdaad het enige wat er staat.

Zo te lezen moet ik dus die verlenging, met voor mij een verslechtering in arbeidsomstandigheden, accepteren, met als alternatief het risico op geen ww als ik niet op tijd een andere baan vind.
Dat risico durf ik niet te nemen, dus dan zal er weinig anders opzitten dan een half jaar doorbuffelen.

Iedereen bedankt voor de reacties!

filalu

filalu

31-03-2015 om 22:02

Je kunt er wel voor kiezen om nu al ww aan te vragen voor de uren die je minder gaat werken. Indien je meer dan 5 uur minder gaat werken. Dan is je inkomen de komende tijd aangevuld.

Verder hoop ik voor je dat je snel een nieuwe baan vindt die je leuker vindt.

Twijfelaar

Twijfelaar

31-03-2015 om 22:32

Katniss:

het is geen werk van een ander niveau, en ook geen totaal andere functie.

De werkzaamheden kunnen voortvloeien uit het werk wat ik normaal gesproken doe, maar zijn vele malen belastender dan het normale werk. Ik heb het in verschillende situaties gedaan, en het is echt zwaar. Daarom wil het vaste personeel het ook niet altijd doen, en werd ik als oproepkracht al met regelmaat voor dit werk gevraagd.

Tot nu toe kon ik dus aangeven dat ik wel het gewone werk wilde doen, maar als ik dus straks die verlenging moet aannemen, dan zit daar meteen de verplichting bij om dat werk dus ook te doen.

Ik kan dan dus ook niet meer aangeven dat ik niet op afdelingen wil werken waar die werkzaamheden zich voordoen, en dat kon ik tot nu toe wel.

Ben hier best een beetje zuur van, voor mij komt het er nu op neer dat mijn werkgever dus allerlei bepalingen in mijn contract kan opnemen die voor mij nadelig zijn, maar dat ik eigenlijk niet kan weigeren de verlenging met die voorwaarden aan te nemen omdat ik daarmee het risico loop mijn recht op ww te verspelen.

Filalu:
Klopt, het is alleen nog niet duidelijk hoevéél uren ik ga krijgen, alleen dat het minder is. Ik was zo overrompeld door die verplichting dat ik ben vergeten te vragen om welk urenaantal het gaat......

Bedankt voor jullie reactie!

Katniss

Katniss

31-03-2015 om 22:41

Fysiek zwaar?

Is het fysiek zwaar? Dan kun je toch wel weigeren? Ik zou ook niet met dozen gaan sjouwen of zo.

Stenna

Stenna

31-03-2015 om 22:48

ook zoiets

Ik had vorig jaar ook zoiets. Kreeg een half jaar verlenging aangeboden na een eenjarig contract. Had ik eigenlijk helemaal geen zin meer in (was van alles aan vooraf gegaan) maar heb het toch geaccepteerd ivm WW inderdaad. Overigens vind ik dat ook wel terecht: dat je geen uitkering krijgt als je er zelf voor kiest een baan niet te nemen omdat je 'm niet leuk vind. Die keus maak je dan zelf, daar hoeft de maatschappij niet voor op te draaien. Maar goed, wat ik eigenlijk wilde vertellen: Ik zocht wel door en nog voordat de verlenging inging had ik uiteindelijk toch een andere baan gevonden. Terwijl dat helemaal niet makkelijk is in mijn veld en op mijn leeftijd. Dus geef de moed niet op! Binnen een half jaar kan veel gebeuren, en het is toch comfortabeler solliciteren vanuit een baan: niet alleen financieel, ook qua c.v.

Stenna

Stenna

31-03-2015 om 22:51

Ook bij een vast contract kan je werkgever best de werkzaamheden of functie op een gegeven moment veranderen en voor jou minder leuk maken als dat zo uitkomt. Dan kun je ook niet zomaar ontslag nemen.

Barvaux

Barvaux

31-03-2015 om 22:51

maar

Wat ik even niet begrijp is: wie doet dat werk nu en waarom laten ze die mensen dat werk niet doen tot na de zomer?

Eva

Eva

31-03-2015 om 23:04

wijzigen arbeidsvoorwaarden

Twijfelaar, je had zelf gevonden dat je wel een verlenging kunt weigeren "indien de arbeidsvoorwaarden wijzigen".

Kan je evt. niet zeggen dat daarvan sprake is. Arbeidsvoorwaarden is m.i. een ruim begrip. Daar valt salaris onder, werktijden, maar denk ik ook de inhoud van de werkzaamheden.

Kan je het niet bij het UWV navragen. Als ze zeggen dat je in zo'n geval kunt weigeren, vraag dan of ze dat schriftelijk willen,bevestigen, omdat jij natuurlijk niet we wil mislopen (indien nodig, je zoekt natuurlijk door naar een andere geschikte baan).

Ik probeer me voor te stellen wat die nieuwe werkzaamheden zijn. Hoe erg die zijn om een half jaar te doen.

Ik zou bij voorkeur die baan wel accepteren en van daaruit verder solliciteren.

Twijfelaar

Twijfelaar

01-04-2015 om 10:58

Stenna

Dat ben ik met je eens, dat je geen ww krijgt als je ervoor kiest een baan niet te nemen omdat je hem niet leuk vind.
Ik heb deze baan echter al jaren, dus iets andere omstandigheden.

Barveaux:
De werkzaamheden worden nu door de vaste teamleden gedaan wanneer ze zich voordoen, of door invallers die het wel willen doen.
Probleem is dat bijna niemand het wil, omdat het vooral mentaal erg zwaar is.

Omdat de vaste teamleden hebben aangegeven dat dit een te zware wissel op hen trekt, hebben ze dus meer invallers nodig die ze dit werk kunnen laten doen, en daarom willen ze mij dus verplichten dit werk te doen.
Nu is het zo, dat als ik kom invallen, ik dan de taken van het vaste teamlid overneem.

Eva: Volgens Temet zou de info die ik had gevonden wel eens niet correct kunnen zijn. Ik heb inmiddels contact opgenomen met mijn vakbond hierover, ze bellen me terug. Hopelijk heb ik dan duidelijkheid.

Yeti

Yeti

01-04-2015 om 16:23

opzegtermijn

ook voor de verlenging heb je toch gewoon een opzegtermijn? Je hoeft de verlenging niet tot het einde toe uit te zitten als je voor de einddatum een andere baan vindt. Dus maakt het de kans op een andere baan niet kleiner.

Eva

Eva

01-04-2015 om 17:17

Mentaal zware baan

TS: "De werkzaamheden worden nu door de vaste teamleden gedaan wanneer ze zich voordoen, of door invallers die het wel willen doen.
Probleem is dat bijna niemand het wil, omdat het vooral mentaal erg zwaar is."

Als het echt zo zwaar is, is het dan überhaupt wel verantwoord dat jij die baan gedurende het aantal uren dat je leidinggevende nu voorziet, gaat doen?

Zou je het wel voor minder aantal uren willen doen? En dan voor het resterende in de ww als je niets anders vindt, of toch voor het andere deel van je uren "normaal" werk?

En is er met je baas te praten dat als je dan wel minder uren krijgt, dat het jou beperkt in het vinden van een andere baan, dus dat je het wel wilt doen, maar dat je dan wel je contract tussentijds met zeg 2 weken, max 1 maand, moet kunnen opzeggen als je iets vindt met meer uren, wat niet samengaat?

En trouwens: waarom moet jij dat werk dan doen? Doen die anderen (als jij de baan accepteert) het dan helemaal niet meer, of minder aantal uren? Ik zit echt te peinzen: die anderen willen het niet doen, dus moet jij het nu maar doen?

Klinkt me trouwens toch niet als dezelfde baan (en dus verlenging van je huidige contract) in de oren als je het werk nu niet doet.

Eva

Eva

01-04-2015 om 17:18

tussentijds opzeggen

Volgens mij heb je bij contracten voor bepaalde tijd meestal geen mogelijkheid om tussentijds op te zeggen (dus voor het einde van, zeg, het half jaar). Wil je dat wel hebben, moet je dat dus expliciet bedingen EN opschrijven in het contract.

Stenna

Stenna

01-04-2015 om 23:00

klopt

dat was bij mij ook zo. Standaard kun je dan niet zomaar eerder opzeggen. Maar vooraf kun je het wel in het contract op laten nemen, kan je vakbond (of ook het UWV) je over adviseren, hoe je dat moet formuleren e.d.

Twijfelaar

Twijfelaar

02-04-2015 om 16:02

Nou,

Zojuist met een medewerker van de vakbond gesproken.

In grote lijnen komt het er op neer dat ik, als ik niet het risico wil lopen om mijn recht op ww kwijt te raken, inderdaad die verlenging móet tekenen.

Het enige dat ik nog kan doen, is mijn werkgever vragen of zij bereid zijn om mij een verklaring van geen verlenging te geven, en de contractverlenging aan iemand anders te geven.
Willen ze dat niet, dat zit er niets anders op dan tekenen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-04-2015 om 17:59

Wat ik me dan afvraag

Wat voor belang heeft jouw werkgever erbij om iemand een contractverlenging te geven voor werk dat ie niet wil doen? Lijkt me dat daar jouw troef zit....

wat je ook nog kan proberen

Je kan misschien ook een paar keer iets te hardop mijmeren dat het werk dat je wordt aangeboden wel erg zwaar is en dat je maar hoopt dat je niet ziek wordt, want dat die kans er wel in zit... Best een kans dat de werkgever dan bij nader inzien liever iemand anders heeft.

groeten,

Temet

Yeti

Yeti

03-04-2015 om 08:18

nou

Is het niet beter (en eerlijker) om aan te geven dat je zo'n tussentijdse opzeg mogelijkheid wilt omdat het aantal uren niet voldoende is om van te leven en je op zoek blijft naar een baan met meer zekerheid? Misschien zet het de werkgever wel aan het denken ...

Twijfelaar

Twijfelaar

03-04-2015 om 15:42

We zijn er uit!

Vanmiddag een lang gesprek gehad met mijn contactpersoon van het werk.

Ik krijg hetzelfde aantal uren op contract tijdens die verlenging.
I.p.v. de maanden die me aangeboden werden, ga ik iets minder lang werken, zodat ik eindig wanneer de boventalligen vrijgegeven worden.
Ik heb al de toezegging dat ik een paar weken op een bepaalde afdeling kan werken, waar het personeel zelf die werkzaamheden verricht waar ik zo'n moeite mee heb, en dan nog flink meer uren dan ik op contract heb.
De keren dat ik het wel moet doen, neem ik dan maar voor lief.

De rest van mijn verlenging zullen er naar alle waarschijnlijkheid voldoende diensten zijn, omdat dat inclusief de zomervakantie is, en er al ettelijke teamleiders zijn geweest die aan de bel hebben getrokken wat de personele bezetting in die periode betreft.

Ook heb ik nog eens verder gekeken dan mijn neus lang is, de periode waarover de hoogte van je ww berekent wordt, is langer dan ik dacht, namelijk een jaar.
Ook nog een goede reden om een paar maanden flink aan de bak te gaan dus, en op deze manier heb ik ook, zoals al gezegd werd, een paar maanden langer de tijd om op zoek te gaan naar een andere baan.

Ik denk dat ik heel blij ben hiermee : )

Iedereen nogmaals bedankt voor het lezend oog, en de adviezen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.