Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

cornelie

cornelie

23-01-2018 om 10:20

wat is redelijke termijn om te klagen over geleverd product

Ik heb geruime tijd geleden een product geleverd. Factuur werd niet betaald, ook niet na herinnering en telefonisch contact. Na de laatste herinnering werd plotseling de kwaliteit van het product betwist en gezegd dat er op grond van ondeugdelijkheid niet betaald gaat worden. Deze klacht komt dus na herhaaldelijk herinneren en ruim 6 weken na ontvangst van het product. Overigens is de klacht ongegrond; ik wil daarover liever geen discussie, want ik wil niet inhoudelijk ingaan op het product en mogelijke ondeugdelijkheden. Het gaat mij dus puur om de vraag wat een redelijke termijn is om een klacht in te dienen na ontvangst van een product.

Jasmijn

Jasmijn

23-01-2018 om 10:27

ligt er misschien aan?

Ik weet niet of er wettelijke termijnen voor zijn, maar het ligt er wel aan wat het produkt is. Als je bijvoorbeeld een tafel levert dan zie je denk ik meteen of het ding goed is of niet. Maar als je iets levert wat na een tijdje minder goed kan gaan werken, bijv. een lakenkastje waarvan de laden ineens klem gaan zitten of een elektrisch apparaat die ineens gaat haperen, zou dat de logica kunnen zijn waarom mensen ineens na 6 weken het defect pas ontdekken.

Maar goed, in jouw geval lijkt het erop dat er sowieso niet netjes gehandeld is, omdat ze meteen al niet betaalden.
Kan je het produkt niet terug laten sturen?

cornelie

cornelie

23-01-2018 om 10:31

jasmijn

ja, da's een goeie aanvulling; het is geen product dat pas na enige tijd gebreken zou kunnen vertonen. Het is geen 'gebruiksproduct' in die zin zoals jij beschrijft. Terugsturen kan niet, omdat het deels ook een 'dienst' betreft.

Anke

Anke

23-01-2018 om 11:17

Staat het op papier?

Staat er op papier waaraan het product zou moeten voldoen? En kan de klant aantonen dat het product daar niet aan voldoet? Dan is er een grond tot klagen.
Ik vind 6 weken persoonlijk niet bijzonder lang, in de tussentijd zou er een defect naar boven kunnen zijn gekomen. Maar ik weer niet of daar wettelijke termijnen voor gelden. Dat kun je wel googelen denk ik.

Als de klacht terecht is, moet je aanbieden het product te repareren, te ruilen of het geld terug te geven. Zomaar weigeren te betalen door de klant is wat vreemd, dan moet hij/zij het product ook terugsturen. Je zou je logischerwijs haast denken dat jij dan een "huurprijs" voor 6 weken zou mogen rekenen.

Als het gaat om creatiefs, bijvoorbeeld een schilderij dat de klant ineens niet mooi meer vindt, dan gelden er vast andere regels. Is er een branche-organisatie waar je zoiets kunt navragen?

2 Maanden.

Je kan zelf wat anders in je algemene voorwaarden hebben gezet, maar wettelijk gezien is het 2 maanden. Redelijkerwijs.
Voor gewone aankopen en geleverde diensten.

Voor de aankoop van een huis bijvoorbeeld zijn er vaak andere termijnen.

Het zal een vervelende touwtrekkerij kunnen worden, vooral omdat ze niets betaald hebben.
Misschien kan je na goed overleg schikken?

Dymo

Dymo

23-01-2018 om 22:31

Gebruiken ze het?

Als ik jouw bericht lees denk ik aan iets als een website of zo. Deels product, deels dienst.
Weet je of ze het product wel gebruiken, ook al deugt het volgens hen niet? Kun je het tastbare deel terughalen of blokkeren?
Een bevriende webbouwer had ooit ook zo'n klant. Hij had een website opgeleverd met een inlogcode en wachtwoord, met de mededeling dat ze dit zelf konden aanpassen. Hadden ze niet gedaan. Ze gebruikten de site gewoon maar betaalden niet. Mijn vriend heeft ingelogd, de boel platgelegd en een mededeling op de homepage gezet dat de site eruit lag omdat hij niet was betaald. Daarna heeft hij het wachtwoord gewijzigd. Plotseling was alles een misverstand en werd er betaald, waarna hij alles weer keurig online zette. Hij was de klant wel kwijt, maar zo'n klant wil je toch niet meer.

Wat een onzin...

U hebt dus rommel verkocht aan onduidelijke voorwaarden, even onduidelijk en dubbelzinnig als uw posts hier?
Dat soort amateurs is het ideale ontbijt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.