Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wat is een goede website/boek over geldzaken

dag allemaal
Ik heb niet veel kennis over belasting/hypotheek en deg. Nu dat ik een vaste contract heb gekregen op mijn werk (yeah!) en dat het huis dat ik nog samen met ex had verkocht is, overweeg ik om een appartement te kopen, niet direct maar over een jaar of zo. Het idee is dan om het te verhuren totdat zoon het huis verlaat, en daarna er zelf met vriend in te trekken. Ik heb alleen weinig kennis van geldzaken en zoek "makkelijke" informatie over belastingen/hypotheken/etc...
Wat is een goede beginpunt?
Sini

Triva

Triva

17-08-2017 om 19:59

verhuren

pas op, verhuren in Nederland is heel lastig, verhuurder krijgt snel allerlei rechten waardoor je die er niet meer uit krijgt. Verdiep je daar eerst maar eens in.

Teuntje

Teuntje

17-08-2017 om 20:48

Stukjes en beetjes

Begin gewoon met antwoorden zoeken op vragen die bij je opkomen. B.v., zie wat Triva zegt, hoe zit het met rechten van huurders? Moet ik belasting betalen over huurinkomsten? Hoe wordt een tweede huis belast?
Dan vind je sites die aansluiten op jouw behoefte, en met links naar andere kwesties, en kom je meer en meer aan de weet.
Geld in onroerend goed stoppen voor verhuur kan lucratief zijn. Dat gaat dan vooral om geld dat je 'over' hebt en er geen hypotheek voor nodig hebt, want rente voor een tweede huis is niet aftrekbaar. En je loopt natuurlijk een risico dat je je geld er bij verkoop niet meer uit krijgt en dus aan het eind minder over hebt dan je had.

Sinilind

Sinilind

17-08-2017 om 20:50 Topicstarter

Ik heb geen koophuis op het ogenblik

Mijn idee was om in mijn huurhuis te blijven wonen totdat zoon het huis uitgaat. Daarna hebben we minder ruimte nodig. Maar ik dacht dus om alvast een appartement van 2 of drie kamers te kopen en aan expats te verhuren. Ik ga me inderdaad verdiepen in rechten van huurders.
Sini

Sally MacLennane

Sally MacLennane

17-08-2017 om 20:59

geen verstand van dat soort geldzaken

Maar ik wil je van harte feliciteren met je vaste contract!

Sinilind

Sinilind

17-08-2017 om 21:12 Topicstarter

Dank je wel Sally

Gezien de financiële perikelen van de afgelopen jaar voelt een vast contract met 3x zoveel uren als weelde!!!
Sini

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-08-2017 om 21:19

Gefeliciteerd

met je vaste contract Sini! Mooie mijlpaal en fijn om van te genieten.

Over dat huis voor als je zoon het huis uit gaat: toen ik op kamers ging voor mijn studie kwam ik nog best veel bij mijn ouders in de weekeindes en in de vakanties. Dan was ik blij dat mijn kamer er nog was. En hoe weet je of je zoon op korte termijn uit huis wil? Mss wil hij wel in de buurt studeren en is thuis blijven wonen dan een optie in plaats van op kamers.
Kortom, kijk uit met nu al voorsorteren op zijn vertrek. Misschien voelt hij zich dan wel weg gekeken.

Aagje

Sinilind

Sinilind

17-08-2017 om 21:40 Topicstarter

Aagje

Natuurlijk! Ik kijk hem niet weg. Dat is juist het idee om nu te kopen voor later en om in het huurhuis te blijven wonen zolang zoon hier woont.
Het is wel een redelijke dure huurhuis (vrije sector) en zodra zoon niet meer thuis woont stopt ook de kinderalimentatie die het voor mij mogelijk maakt om het huis zonder al te veel problemen te betalen. Dus.. de waarheid is helaas dat, als zoon op kamers gaat, zijn vader hem direct zijn alimentatie gaat betalen en ik zal moeten verhuizen.
Door alvast iets te kopen hoop ik een eventuele nog verdere stijging van koopprijzen in mijn woonplaats voor te zijn. Er zijn een paar buurten in opkomst hier, waar men voor omder de twee ton nog een beneden 2 of 3 kamerwoning met tuin kan kopen, maar als de prijzen zo doorstijgen kan ik het over 2 a 3 jaar niet betalen. Zo kwam het idee om alvast te kopen en te verhuren.
Maar goed, misschien is het eerder een vraag voor een makelaar of hypotheekadviseur.
Sini

Teuntje

Teuntje

17-08-2017 om 22:36

Ja, hypotheekadviseur

Als je een hypotheek nodig gaat hebben zou ik eerst daar eens mijn licht opsteken. Als je zelf niet in het huis woont kun je de hypotheekrente niet aftrekken. Nou is de rente laag op dit moment maar hou daar wel rekening mee. En als je ook huurlasten hebt moet je eerst maar een bank zien te vinden die jou daarbovenop een hypotheek wil geven. Eerst maar eens goed over gaan praten.
Als je ziet aankomen dat het lastig gaat worden om over 2-3 jaar nog iets te kopen dan kun je ook overwegen om dat nu te doen en daar nu al zelf te gaan wonen ipv in je huurhuis.

Sinilind

Sinilind

17-08-2017 om 22:46 Topicstarter

Teuntjr

Klopt, ik zou nu al iets kunnen kopen maar ik zou niet iets met drie slaapkamers kunnen betalen. En die hebben we nodig met stiefzoon ieder weekend en mijn zoon de helft van de tij.
Sini

Ely

Ely

17-08-2017 om 22:54

Hoeveel marge heb je?

Gefeliciteerd met je contract. Zoveel meer uren is ook fijn, lijkt me.
Ik denk dat je jezelf een paar vragen kan stellen voordat je dit doet;

- hoe goed ben je met onzekerheid? Als je daar goed tegen kan is zo'n plan beter te doen dan wanneer je beetje een stresskip bent
- heb je genoeg financiële reserve om periodes van geen verhuur op te vangen?
- ben je handig? Kun je dingen makkelijk zelf repareren als de huurder belt dat iets stuk is? Of moet je voor alles iemand laten komen (dure grap)
- waar wil je dit doen? Welk type huurder trek je aan? Heb je daar zicht op?
- ken of ben je goed met contracten en juridische zaken? Als er een geschil is kun je daarmee uit de voeten?

Mijn vragen komen natuurlijk niet uit de lucht vallen, ik wil niet ontmoedigen maar nog wel even deze:
Wii hebben verderop in de straat expats in een huis wonen. Wie er precies wonen en wie niet weten we als omwonenden niet. De buren ook niet. Het is een komen en gaan van mensen, geregeld overlast en gedoe. Ik zou zelf als huiseigenaar daar wel moeite mee hebben, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik trek me dat soort dingen misschien wel teveel aan.

Li

Li

17-08-2017 om 23:06

Hypotheekverstrekker

Een hypotheekverstrekker wil vaak niet dat er verhuurd wordt.Goed bespreken dus en de kleine lettertjes in de hypotheekakte lezen voordat je tekent. Anders kom je later in de problemen.

Teuntje

Teuntje

18-08-2017 om 11:16

Wat Li zegt

is ook nog een dingetje, vaak keurt de hypotheekverstrekker verhuur niet goed.
Op zich is iets kopen voor de verhuur geen slecht plan. Maar dat wordt dan gedaan door mensen die het geld over hebben, en redeneren dat het op de bank zo goed als niks opbengt dus een beter rendement zoeken. Dan kun je kiezen uit dingen als beleggen, crowdfunding, of idd onroerend goed aankopen. Het blijft allemaal speculeren, en banken zijn niet dol op speculeren met geleend geld.
Dus, wil je dit echt (zie Ely), vind je ergens een hypotheekverstrekker, en mag je dan verhuren. Anders nu niet doen.

Hypotheek of niet?

Als je een hypotheek hebt, moet de bank akkoord gaan met verhuur. Dat zullen ze alleen willen doen op basis van de Leegstandwet. En de Leegstandwet kun je alleen gebruiken als het huis te koop staat.

Ik kan me niet voorstellen dat je een hypotheek krijgt als de intentie vanaf het begin is om niet zelf in het huis te gaan wonen, en ik kan me ook niet voorstellen dat de bank akkoord gaat met tijdelijke verhuur buiten de Leegstandwet om.

Als je het huis kunt kopen vrij van hypotheek, dan kun je het "gewoon" tijdelijk verhuren. Alleen is "gewoon" tijdelijk verhuren best tricky. Je kunt als verhuurder niet tussentijds opzeggen en je kunt ook niet verlengen (dan wordt het automatisch onbepaalde tijd). En je hebt er een hoop gedoe aan. Maximale huurperiode is 2 jaar en de huurders kunnen wel gewoon tussentijds opzeggen. Dus je moet best vaak nieuwe huurders zoeken. Als particulier heb je ook niet zoveel mogelijkheden om huurders te screenen, en daardoor verhoogde kans dat je met een wietplantage eindigt.

Risico's van verhuur zijn best groot. Huurders kunnen stoppen met betalen (niet meer in staat te betalen), huurders kunnen de boel kapot maken (en niet in staat zijn daarvoor te betalen), huurders kunnen een wietplantage beginnen, etc. Als je aan bekenden verhuurt dan heb je nog wat meer kans dat jij bij schulden lagere prioriteit krijgt dan andere schuldeisers (grote bedrijven met assertieve belcentrales en advocaten), en dat kan betekenen dat je relatie met die mensen (of zelfs met andere mensen die je allebei kent) op het spel komt te staan. Verhuren aan bekenden is denk ik nog steeds beter dan aan onbekenden maar er moet wel genoeg afstand zijn dat geen complete ramp is om die (vriendschaps/familie)relatie kwijt te raken.

Triva

Triva

18-08-2017 om 12:17

ik begrijp het niet

Hoe kun je wel een duur huis huren en tegelijk een hypotheek nemen op een appartement als je over een paar jaar niet hetzelfde huis kunt kopen zónder huurhuis. Kijk eens een stukje verder dan Haarlem en koop gewoon een huis nu en stop met huren.

Angela67

Angela67

18-08-2017 om 12:38

Angst om straks niet te kunnen kopen

Als je de complexiteit van de regels en (on) mogelijkheden ziet van koop/verhuur dan is dat in ieder geval geen manier om jouw angst (om over een paar jaar niet te kunnen kopen) op te lossen.
Dus begin weer bij het begin: wat is je probleem en ís het wel een probleem.
Je bent namelijk aan een oplossing aan het werken en dat lijkt mij de verkeerde route.
Gr Angela

Triva

Triva

18-08-2017 om 12:49

angela

Spot on!

Teuntje

Teuntje

18-08-2017 om 14:57

Triva

Sini hoopt dat ze de kosten van de hypotheek zou kunnen voldoen uit de huurinkomsten. Dan blijft gewoon de huur als woonlast over en heeft ze toch 'alvast' een huis. Maar zoals als al in verschillende reacties besproken zit het er niet in dat een bank daarmee akkoord zal gaan.
Sini, ik denk dat je er niet nu op kunt voorsorteren. Kun je nu niet kopen wat je wil, blijf dan huren. En als de situatie anders wordt dan bekijk je op dat moment wat je mogelijkheden zijn: iets anders huren, toch iets kleins kopen in de buurt, of iets kopen in een minder dure streek.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-08-2017 om 15:39

Deels verhuren mag wel

Maar dan moet je er zelf ook gaan wonen.
Als je dat doet heb je meteen ook recht op hypotheekrente-aftrek.

Vraag is dan wel wat je met je hudige huurhuis aanmoet. Kan je vriend dat huren? Evt. met ondersteuning van jou?

Je zou de kindloze periodes kunnen gebruiken om in je appartement te verblijven. Je woonadres is feitelijk het adres waar je het meeste verblijft.

Teuntje

Teuntje

18-08-2017 om 18:12

Maar Ginny

Dat betekent dat Sini grotendeels of helemaal niet bij haar vriend woont, dat zal de bedoeling niet zijn?

Sinilind

Sinilind

18-08-2017 om 18:34 Topicstarter

Pffff...extra uitleg

Nog een keer uitleg.
Ik huur nu een huis met 3 slaapkamers, vrije sector, redelijk duur. Kan ik betalen doordat ik voor zoon ruime kinderalimentatie ontvang. Zodra zoon uit huis gaat, krijgt hij van zijn pa direct zijn geld en vervalt (uiteraard) de kinderalimentatie.
Dat betekent, tenzij mijn salaris flink omhoog gaat (veel meer werken, hogere schaal, weet nog niet of ik dat wil/kan over 3 a 4 jaar) dat zodra zoon uit huis gaat, ik op zoek naar iets anders moet gaan. Goedkoper en eventueel kleiner.
Ik heb nu niet genoeg inkomen om een even groot huis te kunnen kopen in mijn huidige woonplaats en nu al te verhuizen. Ik zit vast aan woonplaats door co-ouderschap en school zoon.
De prijzen in mijn woonplaats zijn dusdanig dat ik met mijn huidige salaris een 2 a 3 kamer appartement kan kopen, maar geen eengezinswoning. Maar een 2 a 3 kamer appartement is niet voldoende met 2 pubers (eigen zoon en zoon partner) die de ene 50% van de tijd en de ander elke weekend hier aanwezig zijn.
Dat was de reden dat ik dacht slim te zijn, en alvast een appartement te kopen (met hypotheek) en de hypotheek kosten te dekken door het te verhuren. Natuurlijk kan ik dat ook over 3 a 4 jaar doen, maar de prijzen gaan zo hard omhoog dat ik dacht: beter nu dan later. En natuurlijk kan ik buiten Haarlem zoeken, maar feite is: ik ben best wel gehecht aan mijn woonplats. Mijn volwassen dochter woont er ook. Kortom: het is mijn stekkie.
Sini

Teuntje

Teuntje

18-08-2017 om 20:44

Sini

Dat had ik ook zo van je begrepen, op zich logisch gedacht. Maar zoals in deze draad te lezen is heeft dit scenario helaas niet zoveel kans van slagen. De kans is klein dat de bank gaat meewerken.
Misschien valt het allemaal best mee en zijn de prijzen tegen de tijd dat je zoon uit huis gaat nog te doen voor jou. En anders komt er dan een andere oplossing.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-08-2017 om 22:41

Weet ik niet Teuntje

Er zijn heel veel constructies te bedenken. Vraag is wel of Sini dat moet willen. Het is best een verantwoordelijkheid om als alleenverdiener twee huizen op je nek te hebben.

Sini,

Heb je je al ingeschreven bij een woningbouwvereniging? Als plan B? En is je huidige huis per maand opzegbaar?

Ely

Ely

19-08-2017 om 00:33

Even nog iets

Je schrijft dat je zoon zijn financiële bijdrage van zijn vader rechtstreeks gaat krijgen als hij op kamers gaat. Voor zover ik weet is het wettelijk bepaalt (?) dat de financiële bijdrage rechtstreeks naar kind gaat wanneer kind achttien wordt. Los van de plek waar kind woont. Als ik de tendenzen nu bekijk blijven veel achttien jarigen thuis wonen vanwege de kosten. Bestaat de kans in jouw geval dat je geen alimentatie meer krijgt (want dat krijgt je zoon zelf) maar hij woont nog wel bij jou, straks?

Ik denk dat je jezelf een plezier doet je te realiseren dat dit plan, met dat kopen en verhuren, hem voor jou niet gaat worden. Ik denk dat je beter op zoek kunt naar een ander plan, bv je huidige, hogere, inkomen voor een gedeelte opzij zetten om straks een overbrugging te kunnen betalen als je zoon het huis uit is en je nog geen goedkopere woning hebt gevonden. Wat minder sexy als oplossing misschien maar wel degelijker, stressvrijer, risicolozer, hoe je t noemen wilt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.